«Уперше злякався після слів замкомбата: «Чи готові ви вмерти?»
Популярний український актор Олег Шульга — про фільм «Доброволець», війну на сході і творчість
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/422360/shulha.jpg)
Він не лише грає військовослужбовців у театрі чи кіно. Актор Олег Шульга і сам з перших днів війни пішов захищати Батьківщину, тож не з книжок і не з екрана телебачення знає, яка вона, війна. Недавно на каналі ICTV вийшов фільм «Доброволець», у якому Олег Шульга зіграв головну роль. Попри те, що Олег має у творчому портфелі багато театральних ролей, він має багато нагород і за кіношні ролі на міжнародному рівні. А однією з нагород стала «Золота корона» за «Найкраще виконання чоловічої ролі» у фільмі «Позивний «Бандерас», яку актор торік отримав на Трускавецькому кінофестивалі, медіапартнером якого є газета «Високий Замок».
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/10/shul%D1%8Cha_1.jpg)
— Олеже, ви зіграли головну роль у фільмі «Доброволець». Яким для вас є ваш герой?
— Це військовий теперішнього часу. Це людина, яка до Майдану і до війни мала цивільний фах і провадила звичайний спосіб життя. Однак зміни у країні змусили людину зробити свій вибір, і піти захищати Україну. У сюжеті самого серіалу мій герой Дмитро отримує поранення, і після шпиталю їде додому. Повернувшись до Києва у мирне життя, розуміє, що саме тут починається війна. Йдеться, зокрема, про так звану гібридну війну, яку веде проти України Росія.
— Для вас ця роль — біографічна, адже ви також учасник АТО у 2014−2015 роках…
— Так, я брав участь у війні, але не можу провести пряму паралель, що для мене ця роль автобіографічна. Я не мав такого тривалого досвіду, як Дмитро, бо він уже кілька років на фронті. А по друге, він набагато серйозніший вояка від мене. Я — актор, і зі сцени потрапив на війну, а з війни знову на сцену. Найважливішою тут є ось ця трансформація — що війна робить з людиною. Дмитро став воїном, і по-іншому жити вже не може. Хоче знову повернутися на фронт. А я за час своєї служби зрозумів, що я актор набагато кращий, ніж солдат, і можу бути корисним тут і вести свою війну на мирних територіях. І цей серіал є тому підтвердженням: ось так я можу зіграти і ось такий образ можу створити. Думаю, це багато важить, порівняно з тим, який я поганенький солдат (сміється. — Г. Я.).
— Яка сцена у серіалі була для вас найважчою?
— Більшу частину свого життя, з 1993 року, граю на сцені. Кожен новий образ — це завжди виклик. Але я люблю цю роботу, тому усе, що роблю, приносить задоволення. Щодо труднощів… Ніколи не працював у такому форматі, як серіал. Щодня великий обсяг роботи, намагалися зняти все швидко, бо кошти — обмежені, як і в усього кінематографа. Окрім того, багато фізичного навантаження у фільмі, багато боїв, стрілянини, піротехніки.
— Захищати Батьківщину ви пішли за покликом серця чи вас призвали?
— Я пішов сам у військкомат, але за час служби зрозумів, що це не можна використовувати як оцінювальну характеристику. Люди, які пішли самі, усі різні, по-різному проявляються у цих екстремальних умовах. Те саме можна сказати і про людей, яких призвали повісткою. Це не може бути критерієм оцінки. Якщо хтось вважає, що добровольці кращі солдати від мобілізованих, це помилка.
— Але ж ви покинули тепле помешкання, де вам було тепло і затишно…
— Мені не було тепло і затишно, бо я жив у Дніпрі, а це недалеко від Донецька. Моє помешкання було поруч з трасою, якою щодня з сиренами летіли «швидкі» з аеропорту до лікарні. За такої картини затишно ніколи не буде.
— На війні усі дні страшні, адже смерть чатує поруч. Який найжахливіший день був для вас?
— У моїй річній війні найжахливішим був перший день у батальйоні. Це було ще у Дніпрі. Коли нас із військкомату привезли у батальйон, замкомбату з виховної роботи провів з нами розмову. Налякав дуже. Його перше запитання було: «Чи готові ви вмерти?». Це був кінець серпня, саме тоді батальйон вийшов з оточення з величезними втратами — живими повернулася лише половина солдатів. Замкомбата навів живий приклад, казав, що «ви обов’язково помрете, то чи готові ви до цього?!». За ці кілька хвилин мені стало так страшно, я ще раз зважив своє рішення, подумав про всіх родичів і, насамперед, про сина. От тоді було страшно переступити ту межу. Бо у такий момент людина погоджується бути вбитою і вбивати. А все, що було потім, — і перші смерті побратимів, і артобстріл, і напружені психічні і психологічні ситуації, не залишили у мені такого глибокого сліду, як той перший крок туди.
— Були такі, хто відмовився?
— Були. Тим, хто казав, що не готовий померти, замкомбата говорив «до побачення». Вони виходили за ворота і поверталися додому.
— Люди, які живими повертаються з гарячих точок, стають іншими. Як змінилося ваше життя?
— Зміни пов’язані, швидше, з долею. Бо через кілька місяців після фронту у моєму житті з’явилося кіно. Я давно працював у театрі, але на знімальний майданчик не встиг вийти. А тут мене запросили на зйомки у фільмі «Червоний», потім був «Нюхач», а ще через якийсь час «Позивний «Бандерас». А фатальних змін, на щастя, зі мною не було.
— Ви — випускник фізико-технічного факультету Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Як інженер-механік ракетно-космічних літальних апаратів став актором?
— У театр я потрапив у школі. Ще тоді ми прийняли рішення, що побудуємо свій професійний театр, — найкращий у світі, який ми тільки зможемо зробити. У старших класах ми і будували наш театр — Дніпровський молодіжний театр «Віримо». Звісно, це була лише театральна студія зі статусом драмгуртка, треба було обирати ще якусь спеціальність. Батьки не дуже вірили, що з цього щось вийде. Після школи треба було кудись вступати. Я обирав щось таке, щоб легко було вчитися, бо у школі мені добре давалися фізика і математика. Тому я обрав цей вуз і цю спеціальність. Вдячний долі, що дала мені можливість вивчитися на інженера-механіка, бо на сьогодні не уявляю, як можна бути актором, якщо ти не закінчив якийсь нормальний вуз? Як можна не знати законів фізики, як літають ракети і літаки. Ну як можна жити без усього цього?
— На знімальний майданчик ви потрапили у фільмі «Червоний». Які це були відчуття після театральної сцени?
— Це був перший досвід і велика роль, я страшенно хвилювався, і думав, що від мене вимагатимуть щось, що є за межами мого досвіду і моїх можливостей. Старався «вивернутися» навиворіт, стрибнути вище голови. Але з Зазою Буадзе так було комфортно працювати, що ті хвилювання швидко зникли. Я ж на той час мав 23 роки акторського стажу у театрі! З’ясувалося, що знімальний майданчик — споріднене місце з театром. Для цього достатньо бути лише актором. Заза Буадзе любить своїх акторів, все робить для них. Тому після хвилювання, яке відчував перед зйомками, зрозумів, що це не так складно. З’явилися натхнення і легкість.
— Разом зі старшим братом Ігорем Шульгою ви зіграли у фільмі Зази Буадзе «Позивний «Бандерас». Як це — працювати на одному майданчику з рідним братом?
— Це прекрасні відчуття. Мій старший брат — теж актор. Це саме він привів мене колись у театр «Віримо». У репертуарі театру були вистави, в яких ми часто грали дуети, скажімо, батька і сина, або ми — антагоністи, чи спільники. Мені з Ігорем завжди легко.
— Фільм «Позивний «Бандерас», де ви зіграли головну роль, приніс вам торік найвищу нагороду на Трускавецькому кінофестивалі «Корона Карпат»…
— Не тільки на цьому кінофестивалі. Цей фільм отримав призи на Лондонському міжнародному кінофестивалі у кількох номінаціях, у тому числі я отримав перемогу у номінації «За найкраще виконання головної чоловічої ролі». У Барселоні, на міжнародному кінофестивалі, мені також вручили найвищу нагороду «За виконання найкращої чоловічої ролі». А втретє таку ж високу нагороду у цій номінації я отримав на Трускавецькому кінофестивалі «Корона Карпат».
— Багато ролей маєте театральних, у тому числі й у Франківському театрі імені Івана Франка. Тепер ваша творча біографія поповнилася кіноролями. Що для вас «рідніше» — театральна сцена чи знімальний майданчик?
— Мій рідний театр «Віримо» — єдиний у моєму житті, тобто який мене виростив. Це не просто частина мого життя, а все моє життя. Найважливіше, що ми там робили, на мою думку, не стільки гра, скільки будівництво і створення культурного простору у Дніпрі. Наш театр і досі живе та ставить чудові постановки у місті. Зараз, коли я працюю у Театрі імені Івана Франка, цього будівництва немає у моєму житті. Я вже не будівничий театру, але маю відчуття, що ми розбудовуємо український кінематограф. Мені пощастило, бо я задіяний у проєктах, які містять у собі виклик і до суспільства, і до мистецтва. Скажімо, режисер Заза Буадзе не просто знімає фільм, він творить мистецтво. Так само, як і Олесь Санін, у якого я знімаюся у «Довбуші». Чи Тарас Дронь і Ахтем Сеітаблаєв, з якими я працюю. Тому обирати, де мені комфортніше, не можу. Мені краще там, де почуваюся творцем, будівничим, де роблю те, чого до мене не було. Власне серіал «Доброволець» — перший серіал, так би мовити, піонерський крок у телепростір, наповнений лише «битвами екстрасенсів» і розважальними «кварталами».