Ще не приступивши до реформ, Саакашвілі створив Україні проблеми…
Чого чекати від одіозного політика, який став головою Виконавчого комітету реформ
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/412492/koliusko.jpg)
Після тривалого пробуксовування епопея з новим сходженням на політичний олімп Міхеїла Саакашвілі нарешті закінчилася. Президент України Володимир Зеленський призначив експрезидента Грузії, колишнього голову Одеської ОДА головою Виконавчого комітету реформ. Відтепер відчутного поступу в українських справах наші співвітчизники, які сподіваються на нового месію, чекатимуть саме від Міхо. Якщо ж його новий похід у владу завершиться пшиком, можна буде ставити хрест на політичному майбутньому цього ексцентричного функціонера. Заодно він «підтопить» Зе! президента, який повернув йому український паспорт і воскресив із політичного небуття.
Майже місяць у вищих ешелонах ходили чутки, що Зеленський придумав для Саакашвілі посаду віцепрем’єра з питань реформ. Щоб обійняти крісло в урядовому офісі, кандидат мав пройти парламентське сито, заручитися підтримкою більшості у Верховній Раді. І хоча Міхо був креатурою глави держави, президентська фракція зустріла пропозицію свого лідера прохолодно, без жодного ентузіазму. Щоб привабити на свій бік якомога більше прихильників, претендент у віцепрем’єри у закритому режимі зустрівся зі «слугами», вмовляв підтримати його. Але досяг зворотного ефекту — симпатиків у нього стало ще менше. Поінформовані джерела твердили, що за Саакашвілі готова була голосувати менш ніж сотня «зелених» нардепів із 248. Канцелярія президента не могла нашкребти додаткових півтори сотні голосів у «дружніх» до Банкової фракціях і депутатських групах. Тож від ризикованої затії привести Міхо у владу через сесійну залу відмовилися.
Тоді у Зеленського скористалися запасним варіантом. Запровадили для Саакашвілі нову пафосну посаду — голова Виконавчого комітету реформ. Згоди парламентаріїв на призначення «головного реформатора» уже не потрібно. Достатньо було президентського указу.
Про нову фігуру на політичній шахівниці України кореспондент «Високого Замку» розмовляв із головою правління Центру політико-правових реформ Ігорем Коліушком.
— Що може дати Україні Міхеїл Саакашвілі на своїй новій посаді?
— До перспектив Саакашвілі ставлюся скептично — з огляду на його попередню діяльність в Україні, починаючи з 2015 року. Так, за його правління у Грузії були позитивні результати, але чия це заслуга, чому там реформи вдавалися — існує багато думок…
В Україні Саакашвілі завжди ігнорував вітчизняне законодавство. Йому до нього було байдуже. Він його не знав і знати не хотів. Як і виконувати. Скажімо, будучи головою Одеської облдержадміністрації, попри заборони закону, здійснював передвиборчі агітаційні поїздки. Справи підміняв піаром. Замість того, щоб згідно із законом відкрити в Одесі Центр надання адміністративних послуг, створив такий собі Офіс обслуговування жителів. І це дуже швидко принесло негативні результати. Офіс перетворився на годівницю для чиновників. У людей вибивали гроші за надані послуги, хоча громадяни мали отримати їх безкоштовно. Через якийсь рік відвідувачам цього Офісу за будь-яку інформацію, довідку, за сам прийом треба було платити. Все це суперечило закону про надання адміністративних послуг. Але призначені Саакашвілі чиновники відповідали: у нас не Центр надання адмінпослуг — як хочемо, так і працюємо…
— У часи свого головування в Одесі Саакашвілі запам’ятався і грубим порушенням службової етики…
— Так, у нього з усіма постійно виникали скандали. Спочатку сварився з главою МВС Аваковим, потім — з прем’єр-міністром Яценюком. Згодом, коли Порошенко зрозумів, що толку із Саакашвілі — жодного, той почав котити бочку на тодішнього президента. Ось такий «бек-ґраунд» не дає мені жодних підстав думати, що Саакашвілі може бути ефективним в якихось реформах.
— Для чого тоді Зеленський бере на свою голову такий «менінгіт»?
— Я взагалі багато чого не розумію з того, що робить наш президент… З одного боку, у Зеленського величезний кадровий голод. Багато людей принципово не хочуть з ним працювати. Багатьох досвідчених фахівців він не хоче сам долучати. Через почуття образи. З тими, хто виступав проти нього на виборах, президент не хоче мати справи. Як наслідок, Зеленський не має з кого вибрати. У нього гострий дефіцит управлінців. Можливо, через це і підібрав Саакашвілі…
— За родом своєї нової діяльності Саакашвілі доведеться «давати наряди», кому, що і як реформувати. Це неминуче викличе конфлікти у команді Зеленського, в уряді Шмигаля — з тим же амбітним Аваковим, який свого часу запускав у Міхо склянку з водою. Чи не призведе це до нової внутрішньополітичної кризи?
— Протягом останніх тижнів, коли обговорювалося призначення Саакашвілі, йому задавали таке питання. І він публічно запевняв, що зробив належні висновки з минулих історій. Казав, що конфліктної поведінки не повторить. Ну що ж, подивимося.
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/05/saak.jpg)
— Саакашвілі вже створив Україні проблему. Після його нового призначення керівництво Грузії відкликало для консультацій свого посла у Києві (бо на батьківщині Міхо експрезиденту шиють кримінал). Такого демаршу у наших відносинах із Тбілісі ще не було, здається, ніколи…
— На одному із телеканалів я чув коментар з цього приводу. Зокрема згадували, що коли Порошенко призначав Саакашвілі головою Одеської ОДА, теж нібито була нервова реакція офіційного Тбілісі. Але на той час у Грузії тільки-но починалося розслідування щодо Саакашвілі. А нині там його вже заочно засудили, оголосили у розшук. Невидача Саакашвілі грузинському правосуддю суперечить правовій угоді між нашими країнами.
Якщо це справді так, ситуація складеться для нас досить неприємна. Грузія може апелювати до міжнародних судових інституцій. Нічого доброго нам це не принесе. Мовчанка Києва трактуватиметься як невиконання договірних зобов’язань. Як недружній крок. З іншого боку, Саакашвілі нині є громадянином України, відтак видати його іншій країні Київ навряд чи може. В усякому разі, проблема є.
— Міський голова запросив Саакашвілі до Львова, щоб це місто стало майданчиком для його реформ. Чи потрібен Саакашвілі зі своїми експериментами у місті Лева? Для чого потрібне таке запрошення Садовому?
— Раніше доволі приязне ставлення Садового до Саакашвілі (нагадаємо, мер приймав одіозного політика після того, як він самовільно прорвався через польсько-український кордон. — І. Ф.) було продиктовано передвиборчими розкладами, критичним ставленням лідера «Самопомочі» до президента Порошенка. Чому сьогодні Садовий кличе до себе Саакашвілі? Можливо, мер Львова бачить у цьому додатковий піар для себе перед осінніми місцевими виборами. Я б не радив йому цього робити. Що нового може сказати Саакашвілі, чого б не знали інші експерти? Потрібно робити реформи, а не говорити про них!