«В Україні про авторське право навіть чути ніхто не хоче…»
Відомий актор театру і кіно Дмитро Лалєнков — про митців у політиці, акторське життя без прикрас, відсутність в Україні авторського права
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/402891/dmytro-lalenkov1.jpg)
Ще в юності його артистичні здібності помітила Ада Роговцева. На запитання «Чому не йдеш в артисти?» відповів: «Боюся!». На щастя, це почув Кость Степанков. «Ну, бійся, — сказав Дмитрові. — Йди додому і бійся. Нехай інші будуть артистами». Нині на рахунку Дмитра Лалєнкова — понад пів сотні ролей у фільмах, театральних виставах. Чи не найбільше запам’ятався після ролі Роми у народному серіалі «Леся + Рома», став улюбленцем глядачів. П’ять разів його обирали лауреатом професіональної театральної премії «Київська пектораль». У свої фільми його запрошують режисери зі світовими іменами. Зокрема, бездоганно зіграв роль у стрічці Джеймса Белуші Behind the Smile («За усмішкою»).
Відкритий до людей, харизматичний, комунікабельний. Інтелектуал і правдолюб. На все має свою думку і не боїться її висловлювати. Про плюси і мінуси міністрів культури, мізерну фінансову підтримку профспілками українських митців, свою сім’ю заслужений артист України, сценарист Дмитро Лалєнов розповів в ексклюзивному інтерв’ю «ВЗ».
— Дмитре, кіноактори стверджують: для них найстрашніше — творчі простої. Якщо актора не запрошувати на ролі, він не отримуватиме гонорарів. Але ж треба за щось жити, сім’ю годувати…
— Тверезомисляча людина завжди знайде роботу, аби прогодувати сім’ю. З 2005-го по 2008-ий, коли я пішов з театру Лесі Українки, а в Театр на Лівому березі Дніпра ще не влаштувався, теж пережив творчу паузу. Не чекав, коли мені зателефонують і запросять на роль, — почав писати сценарії. Нині їх понад десять. На щастя, моїми сценаріями зацікавились режисери, почали їх купувати і знімати фільми. У кількох стрічках за власними сценаріями знявся і я, хоча образів для себе не створюю.
— Цікаво, які фільми знято за вашими сценаріями?
— Таємниці не розкрию. Під моїми сценаріями — кілька авторів. Чому? Не хочеться вислуховувати від продюсерів прохання на кшталт: «Слухай, Дмитре, у тебе події відбуваються в мальовничому селі, а я бачу їх у місті. Не міг би ти ось це і те переписати?». Ні! Це моє бачення. Вам сценарій подобається — купуйте і знімайте фільм, не подобається — «До побачення!».
— Однак чимало акторів, окрім акторської майстерності, більше ні до чого не мають хисту. Від відчаю та безвиході починають заглядати у чарку…
— Творчі люди дуже емоційні і ранимі. Піддатливі «на мрію»: чекають пропозицій на ролі. А коли мрія повертається спиною, починають топити своє горе в алкоголі. Часом береш такого митця за руку, приводиш до режисера або продюсера, рекомендуєш як обдаровану творчу особистість, тільки щоб у нього з’явився стимул жити і працювати. Один митець за твою допомогу хапається і рятується, інший її не приймає. Якщо депресія глибоко затягує людину в себе, і ти в ній уже кайфуєш, то вибратися з тієї біди дуже важко. Де слабкодухість і безвольність — там депресія, відчай і безнадія. А де безнадія — там зневіра і розчарування. Не засуджую, але й не розумію слабкодухих людей. Багато хороших друзів і знайомих митців забрала в мене та біда. А скільки таких, з якими не був знайомий!..
— Ви входите у дві Національні спілки: театральних діячів і кінематографістів. Вони допомагають артистам коштами?
— Спілка кінематографістів, наприклад, фінансово доволі спроможна (офіційно має мільйонні оборудки). Проте коли йдеться про матеріальну допомогу митцям, то вмикається увесь бюрократичний апарат. Виявляється, ця сума призначена для однієї цілі, а та — для іншої… Тож митцям, які ледь виживають (і молодим, і на заслуженому відпочинку), профспілки по великих святах дарують хіба що цукерки, квіти і, може, зо двісті гривень. От і вся допомога. Кожен живе сам по собі. В Україні, на жаль, нема авторського права. Існувало б авторське право — можна було б відкрити фінансовий фонд для потребуючих митців. Пригадую, такою ідеєю я загорівся ще у 1998-му, коли міністром фінансів був Порошенко. Але Петро Олексійович чітко і зрозуміло пояснив: це неможливо, бо в нас — інший менталітет, гроші будуть розкрадати. Хіба в нас законів проти злодіїв нема? Є! Проте далеко не всі закони написані для захисту людей і далеко не всі виконуються.
— Що маєте на увазі під «авторським правом»?
— Якби митці (актори, режисери, драматурги, музиканти) отримували відсотки від прокату свого продукту, то національні спілки: кінематографістів і театральних діячів мали б більше можливостей фінансово їм допомагати. Тим часом, перш ніж підписувати з кимось контракт, митці спочатку пишуть відмову від авторських прав.
— Ви працювали у багатьох цивілізованих країнах світу: Польщі, Німеччині, Італії, Іспанії, Франції. Як там матеріально підтримують акторів?
— Там закони гуманні. За свою працю митець отримує великі гонорари (без урахування податків, відрахувань у пенсійний фонд), на які може достойно жити. Якщо втрачає роботу, пише відповідну заяву у Спілку театральних діячів або кінематографістів. Відтак упродовж кількох років (на період безробіття) отримує фінансову допомогу, залежно від суми сплачених ним раніше податків. Якщо, наприклад, за кілька років актор (режисер або сценарист) не працевлаштувався і з профспілковими коштами «перебрав» — виплати припиняються. Хоча за кордоном не часто таке трапляється. Митці, як правило, знаходять можливість заробити гроші. А в Україні про авторське право навіть чути ніхто не хоче.
— Які закони для кіно-і театрального мистецтва, на вашу думку, треба прийняти негайно?
— Про авторське право та державний захист профспілок. Щоб міністерство не потурало профспілкам і не затикало їм рота. Щоб голос міністерства лунав не гучніше, аніж голос профспілок, які на нього працюють. А в нас усе шкереберть: театри — для адміністрації, а не для акторів, школи для вчителів — а не для учнів, а профспілки — для міністерств, а не навпаки.
— Як ставитеся до того, що артисти йдуть у політику?
— Політика — річ примарна. Сьогодні на вухо шепочуть одне, завтра — інше. Причому доволі впевнено, ще й тебе переконують у своїй правоті. Ти любиш свою країну і хочеш щось змінити? Почни зі себе! Зміниться кожен з нас — зміниться країна. У 2014-му мене не було на Майдані, зате в одній із лікарень я вікна вставляв. Коли воїнам АТО не вистачало приладів нічного бачення, я купив їх і передав на передову. Не вважаю себе волонтером. Маю змогу — допоможу!
— Провладні мужі не раз запрошували вас на свої корпоративи. Політики на трибунах, перед телекамерами і поза ними — у чому різниця?
— Політик на трибуні і за святковим столом, за яким йому в бокал доливають винця, — абсолютно різні люди. Хтось розповідає про своє захоплення рибалкою, хтось — про облаштування своєї шикарної вілли… Слухав — а на серці щеміло. Якби так щиро і відверто вони ставилися б до людей, якби для народу робили те, що для своїх сімей, країна стала б успішною, і ми жили б краще. Натомість на трибунах багато хто одягає на обличчя маску і лицемірно показує зі себе як не героя, то патріота…
— Чимало російських та українських режисерів знімають фільми на дві країни — Україну та Росію. Ваша думка…
— Якщо знімають неідеологічне кіно, без «пропагандистської порнографії», нічого поганого в цьому не бачу. Собі особисто не дозволю поїхати до Москви, щоб знятися там у фільмі, але й не засуджую артистів, які їдуть туди по ролі та виступають з концертами. Це їхнє рішення. До слова, деякі епізоди у фільмах українських режисерів мені не до вподоби. Коли у кінострічці воїна перед смертю питають: «Що передати дружині?», а він на мобільний телефон починає начитувати поезію Шевченка, відчуваєш штучність і нещирість.
— До війни ви знімалися у фільмах з багатьма російськими кіноакторами. Підтримуєте з ними стосунки?
— Мені щастить на порядних людей. Для мене одна зі складових порядності — не захоплення політикою. Багато творчих людей таки не втручаються в політику. Продовжую дружити з Дмитром Ульяновим, Марією Куликовою, Володимиром Стержаковим, з якими знімався у фільмі «Доярка з Хацапетівки». Товаришую з Олегом Меньшиковим, Сергієм Маковецьким (до речі, родом з України). Не шукаю собі ворогів — і вони мене не знаходять. А хто від початку війни не захотів спілкуватися зі мною, бо Путін для нього важливіший, — не треба! Порвав дружні стосунки, наприклад, зі знаменитим донецьким «стрєлком» (актор Михайло Пореченков, який у 2014-му з крупнокаліберного кулемета стріляв в українських «кіборгів». — В. Ш.).
— В одному інтерв’ю ви сказали: «Завжди кажу те, що думаю: в очі і поза очі». Як треба казати правду, щоб не нажити ворогів?
— Робити це так, щоб людина зрозуміла свої помилки і виправилася, але не принижувати її, не ображати, не робити боляче. Людині зі слабким інтелектом не завжди варто говорити те, що думаєш. Твоїх слів все одно не зрозуміє, лише ворога наживеш. Бувало, абсолютно незнайомі люди ставились до мене по-панібратськи. На таких не реагую. Вони не мене, а себе зневажають, показують своє безкультур’я та невігластво.
— Не шкодуєте, що залишили Театр на Лівому березі Дніпра?
— Тіснувато мені стало в театрі. Якщо потрапляєш у світ театру і повністю йому віддаєшся, часу на сім’ю вже не залишається. А я — батько трьох синів. Відповідальний батько. Їх треба було ставити на ноги, забезпечувати матеріально. Окрім того, на моїх руках — батьки похилого віку. Треба було піклуватися і про сім’ю, і про батьків. Тому зі стаціонарним театром вирішив попрощатися, натягнув вітрила і пішов у вільне плавання. Нині разом із «першими» акторами України — Володимиром Горянським, Олесею Жураківською, Ольгою Сумською, Русланою Писанкою — у продюсерському центрі «Колізей» професійно ставимо антрепризи, багато гастролюємо. На сценах України наші вистави успішно йдуть по 70−100 разів.
— Сини Микита та Ілля пішли стопами батька?
— 14-річний Ілля вчиться у дев’ятому класі, 29-річний Микита — випускник театрального університету, кінорежисер та кінооператор. Працював на кількох телеканалах. До речі, ще не одружений, я вже навіть починаю хвилюватися, але син заспокоює. Микита та Ілля — діти від першого шлюбу (перша дружина — актриса Олена Стефанська. — В. Ш.). Наймолодший син, якого дуже люблю, народився у цивільному шлюбі з іншою жінкою…
— Чула, любите рибалити…
— Колись захоплювався спортивною рибалкою. Ловив п’яти-, семикілограмових сомів, чотири-, п’ятикілограмових щук, судаків. Додому не брав — відпускав назад у річку. Для мене рибалка не задля того, аби багато риби наловити, — щоб кайфувати від самого процесу риболовлі. Це відпочинок, релакс! Тепер часу на рибалку нема. Років два не беру спінінг у руки. Часом переберу свої снасті на балконі, скупа чоловіча сльоза покотиться по щоці, і назад покладу подалі від своїх очей. Колись грав на фортепіано, гітарі. Тепер музика для мене як душевний камертон.
— Колись серйозно займалися спортом, були чемпіоном Європи з боксу. У житті боксерські навички ставали у пригоді?
— Так. Хоча намагався уникати вуличних бійок. Це не по-чоловічому. Проблеми варто вирішувати інтелектом, а не кулаками. Я — людина добра, зла нікому не роблю і не бажаю. Вважаю, найкращий бій той, що не відбувся.
— Ваше життєве кредо…
— Любити і прощати. Якщо любиш і прощаєш, є сподівання — і нас любитимуть, і нам прощатимуть. І люди, і Господь.