«Сексу на екрані в Радянському Союзі не було. Поза екраном був. І я яскрава представниця цього сексу»
Ексклюзивне інтерв’ю з відомою українською актрисою Ніною Набокою
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/385263/naboka.jpg)
Коли подивилася фільм «Припутні», де роль баби Зіни зіграла відома українська актриса Ніна Набока, дала собі слово, що мушу знайти цю колоритну актрису і записати інтерв’ю. І доля зробила мені такий подарунок: на Трускавецькому міжнародному кінофестивалі «Корона Карпат» Ніна Петрівна представляла фільм «Припутні». Щира, відверта, з почуттям гумору — так можна охарактеризувати актрису після короткої розмови. А те, що талановита, видно за її творчим доробком.
— Пані Ніно, наприкінці минулого року ви отримали високу нагороду «Золота Дзига» у номінації «Найкраща актриса другого плану» за роль у фільмі «Припутні». Як вам вдається з маленької ролі зробити персонаж, на тлі якого іноді на другий план виходить головна героїня?
— Я просто залажу у цю шкіру і не виходжу з неї. Ніколи не контролюю себе збоку. Це дуже велика помилка. Входжу у свій образ і не виходжу доти, поки режисер не дасть команду: «Стоп!».
— У фільмі «Припутні» ваша героїня — баба Зіна. Якось ви сказали, що цю роль писали спеціально для вас і ви не проходили жодних кастингів.
— Це правда. Продюсер Юрій Мідзяний побачив мене у короткометражці «Алкоголічка», де я зіграла головну роль. У фільмі моя сестра алкоголічка, вона кудись втекла, а її дочка живе у мене. Моя героїня — зла по житті жінка, своїй племінниці кажу: «Твоя мама алкоголічка, і ти такою ж будеш!». У фільмі я торгую на базарі рибою, моїй героїні далеко до культури і до етикету. Юрій Мідзяний уявляв, якою я маю бути у «Припутніх».
— Свого часу ви багато знімалися у російських фільмах. Зараз вас там нема. Вас не кличуть чи ви самі не погоджуєтеся?
— Якщо російський режисер знімає фільм в Україні і мене запрошує, то чого мені відмовлятися? Я — актриса. У Росію, звісно, не їжджу. Захоплююся Леонідом Горбуновим, який відмовився зніматися в Росії і виїхав з тієї країни. Та й багато інших акторів виїхали з Росії, щоб творити тут, на рідній землі.
— Російським акторам на головні ролі і далі «вмикають» зелене світло чи все ж таки українським стало легше пробитися?
— Коли у нас знімається українська картина, то, звісно, актори — українці. А якщо режисер і продюсери з Росії, то тут і гадати нема чого.
— Пригадую, на Трускавецькому кінофестивалі ви говорили, що українське кіно розвивається. То молодим акторам тепер легше отримати роль у новому фільмі?
— Це лише тому, що українських фільмів стали знімати справді багато. Як кажуть, поїзд рушив. Тому й актори мають роботу. Але тут є інша проблема: кіношна корупція і далі не зникає. Кастинг-директори запрошують у нові фільми одних і тих же акторів, іноді дуже середнього акторського рівня. Бо шукають тільки у Києві. От якби вони підняли «одне місце» і поїздили по периферіях, знайшли би такі перли! В обласних центрах такі талановиті актори працюють, але ж їх ніхто не бачить і не знає. От у фільмі «Червоний» перший раз зіграли не відомі широкому загалу актори — зі Львова, Дніпра, Ужгорода. Які це типажі!
— Режисер має вплив на кастинг-директора?
— Ні. Не має. Бо зараз продюсерське кіно, а продюсер не завжди добре розуміє, де талант, а де його нема.
— В Україні зараз багато знімають серіалів, особливо телеканали. Деякі «мильні опери» мають навіть по 100 серій…
— В основному це збиті теми, а ті серіали часто низької якості. Не розумію, як люди можуть таке дивитися. Хоча би взяти ті серіали про медицину. Там суцільна брехня. Хоч десь треба правду говорити! Я теж знімаюся у медичних серіалах. А там такі лікарі, що хоч до рани прикладай. Я злюся на це все, бо, як прийдеш у лікарню і не заплатиш грошей, то до тебе ніхто й не підійде. Але ж не від мене залежить сценарій. Складається враження, що знімають за якимось трафаретом, не читаючи сценарій, ти знаєш, що буде далі. Це — нецікаво! Це якесь тупе зомбування народу.
— Пані Ніно, ви зіграли у понад 70 фільмах. За стільки років вашої акторської діяльності були і смішні випадки на знімальному майданчику, і навіть курйозні…
— О, ще й скільки. Пригадую, за Радянського Союзу страшенно пили. І актори, і режисери, і оператори. А зараз цього нема. І це дуже добре. Бо коли люди випивають, курйози підстерігають на кожному кроці (сміється. — Г. Я.). Давно ми знімали фільм у Комсомольську-на-Амурі про комсомольців. Це була моя перша роль у першій картині Бориса Савченка. Знімали у тайзі, холод — собачий. У річках — крижана вода. А нам треба було заходить у цю воду. Актори понапивалися. А Борис Савченко ніколи не зловживав, бо це людина, яка має в усьому міру. Борис Іванович каже одному актору: «Вітінька, у тебе одна акторська задача: підійди до патефона, але не впади». І таких курйозів було чимало.
— Ви з дитинства мріяли стати актрисою?
— Так. Я жила у селі на Донбасі. Було три хутори, колгосп. Село було суто українське. Селу 350 років, і усі його жителі розмовляли українською. Моя мама росіянка, то її так і називали тоді кацапкою. І прізвища Набока, Сорока, Притула, Гончаренко, Вдовиченко, Холод, Мороз — носили мої односельчани. І коли кажуть «рускій Донбас», мені робиться погано. До 1938 року Луганщина і Донбас були найукраїнізованішими. У нашому селі був клуб, і я з маленької дитини виступала на сцені. І у школі була першою артисткою. Я співала і декламувала. Пригадую, знімалася у «100 тисяч» Карпенка-Карого, грала головну героїню Параску з Олесем Сердюком. Режисер ламав голову, хто ж має співати, бо Параска співає. Хотіли запросити Ніну Матвієнко. Я запропонувала, щоб спочатку послухали мене. Послухали і затвердили. Але потім світлої пам’яті Лесь Сердюк вирішив, що співати не будемо. От і вийшов фільм без українського колориту. Бо коли є пісня українська, якось стає тепліше.
— Як батьки сприйняли новину про те, що «ідете в артистки»?
— Батьки не приділяли особливої уваги, хто куди йде. Вони хотіли, щоб ми стали добрими і порядними людьми. Старша сестра закінчила режисерський факультет, ще одна сестра — торгово-економічний інститут у Донецьку, брат — Воронезький технологічний інститут. У моїх батьків четверо дітей — і усі здобули вищу освіту. Батько був шахтарем, а мама, як дружина шахтаря, виховувала дітей. Вона закінчила десять класів, і не було такого вечора, щоб вона на ніч нам щось не прочитала. Вдома була велика бібліотека. Попри те, що жили у селі, ми багато читали. Мама, на жаль, зараз дуже хворіє, але пам’ять має ще ого-го. Недавно я приїхала, а вона продекламувала мені Шевченка «Думи мої, думи…». І не збилася жодного разу. Знаєте, я зараз викладаю курси на кіностудії імені Довженка, то мені матері дітей, які відвідують ці курси, безмежно вдячні за те, що я примушую дітей читати.
— Ваша донька також актриса?
— Одарка закінчила режисерський факультет в Карпенка-Карого, започаткувала театральну акторську школу, у якій я викладаю. Знімається в кіно. Моя внучка Маруся, не Марія, а Маруся, вірші читає добре, але мріє стати юристом. Так хочуть її батьки. А що вирішить Маруся, не знаю. Бо я знала з п’яти років, що стану артисткою.
— Однією з ваших перших ролей була роль подружки у фільмі «Наталка Полтавка». Як потрапили у цю картину?
— О, це була чудова практика. У фільмі знімалася Наталія Наум, і для нас, студентів, це була велика честь. Правда, ми всі пробувалися на головну роль, але затвердили її.
— Є таке негарне прислів’я: «На екран через диван». Чи воно існує тільки на зарубіжних кастингах?
— Галю, у мене такого не було. Я була красива, але мене, напевно, не хотіли (сміється. — Г. Я.). Знаєте, я сама вибирала, кого хотіла. Пригадую, було у мене інтерв’ю, під час якого журналіст запитує: «Як ви сприймаєте секс на екрані?». Відповідаю: «Сексу на екрані в Радянському Союзі не було. Поза екраном був. І я яскрава представниця цього сексу».
— А яким був ваш перший гонорар? І що ви собі купили?
— Ой, пригадую: 14,5 карбованця за день. Ми тоді знімалися з Наташею Андрейченко. Правда, Наташа любила хильнути зайвого. От у Наташі була ставка 21,5 карбованця. Вона на той час у «Сибіріаді» Михалкова вже знялася і була доволі відомою. Купую я собі крем у магазині, а вона подивилася, подумала і сказала: «Ні, не потягну». І пішла в ресторан, пропила весь гонорар… А я купила крем, блиск для губ, а горілку не купувала, бо не пила.
— І що, ніколи не вживали алкоголю?
— Чому? Я — нормальна людина (сміється. — Г. Я.) Можу пригубити, але не захоплююся. Хоча було раз у мене бойове хрещення. Знімали ми в Комсомольську-на-Амурі. Тоді був сухий закон. Але у магазинах продавали таку «бормотуху» «Мускат фиолетовый», яку виготовляв «Винзавод имени Надежды Крупской». Я досі зберігаю цю етикетку. У магазині за цим пойлом вбивалися. Прийшли ми у той магазин, наші актори і знімальна група п’ють у «комірчині», а я читаю вірші. Перечитала продавцям все, що знала, а вони далі п’ють. Вирішила і собі спробувати цього мускату. Перехилила стакан цієї синьої сивухи… Наступного дня мені розповідали, що я позеленіла-побіліла… Прокинулася вранці наступного дня. Після цього можу тільки пригубити. З алкоголем не дружу.
— А ваш чоловік?
— У мене троє чоловіків, і усі відійшли у кращий світ. Доля в особистому житті не була до мене особливо прихильною. З усіх чоловіків найбільше любила другого, хоча й прожила з ним лише чотири роки. Помер від запалення легенів. Мій третій чоловік був начальником операторського цеху на кіностудії Довженка. От його оковита й погубила. Я боролася з цим, просила його і лікувала, але він горілку любив понад життя.
— Яка ви господиня?
— Хоч я і артистка, але я прекрасна господиня. Страшенно люблю чистоту. Закруток на зиму у мене повний погріб. Люблю, щоб було наварено-напарено. Яка би замучена не повернулася додому після знімального дня, йду на кухню і починаю щось робити. Вже так звикла. Та й роздаю багато закруток. Своїм подругам із задоволенням віддаю. Вони цього не роблять, звикли «я у Нінки візьму». Та й на здоров’я!