Передплата 2024 ВЗ

Це не кінець, а лише початок історії

Мета Коломойського залишається незмінною – повернути собі контроль над ПриватБанком

Не минуло й 12 місяців, а Україна нарешті підійшла впритул до нової програми МВФ. Не минуло й півроку, як Україна виконала останню умову і прийняла багатостраждальний «антиколомойський закон».

Але, як відомо, є у революції початок, немає в революції кінця. Те саме і з історією навколо «антиколомойського закону» і ПриватБанку. Це ще не кінець.

Який результат голосування? Україна виконала умови МВФ і тепер залишилося 2−3 тижні до фінального рішення правління Фонду. Але це вже чиста формальність. Як і дві процедури, які необхідно пройти в Україні. Спочатку провалити постанову в парламенті, яка говорить про скасування голосування за «антиколомойський закон», а потім отримати підпис президента. Поки МВФ буде робити свої бюрократичні процедури, Україна якраз виконає свої формальності. В результаті найближчим часом буде підписаний Меморандум і Україна отримає перший транш з програми Stand By. Плюс, підписання угоди з МВФ відкриє доступ до фінансування від ЄС (там ми можемо отримати 3 транші по 600 млн євро кожен) і Світового банку.

За ідеєю, цей транш має стати першим з низки траншей, які Україна буде отримувати протягом 18 місяців. Повертати цей кредит ми почнемо через 3 роки. І так, в самому кредиті від МВФ немає нічого поганого. Кредити залучають всі країни світу (загальна практика, абсолютно всіх розвинених країн, — погашати старі кредити за рахунок залучення нових) і особливо активно в цьому році, коли дефіцити бюджету у всіх різко зросли в зв'язку з кризою. Просто в основному країни роблять це тихо і майже в щоденному режимі, користуючись ресурсами з фондового ринку. А для України гроші інвесторів недоступні, бо країні не довіряють. І тому доводиться щоразу повертатися до МВФ за грошима.

Чому «антиколомойський закон» таки прийняли, незважаючи на явне небажання влади це робити? Просто тому, що немає альтернативи. Як би ви не любили Коломойського, але дефолт занадто болючий для економіки і для рейтингу. Можна згадати і танки на вулицях в Аргентині, та й свіжі відео з Лівану, де протестувальники трощать центральні вулиці Бейрута теж показові. Але це не означає, що влада розуміє і приймає необхідність цього закону. Швидше, навпаки, можна з упевненістю сказати, що якби не було коронакризи то цей закон ніколи б не прийняли. А багато інтерв'ю членів більшості більше нагадують вибачення за те, що вони змушені голосувати за закон. Плюс, закладають в голови населення тези, що закон не відповідає Конституції. І вакханалія виступів у парламенті під час розгляду цього закону показова.

Але прийшла криза. І Україні потрібен МВФ. При цьому позитивна сторона історії в тому, що поточна світова криза може вдарити по Україні набагато менше, ніж в 2008 році. Україна підходить до кризи в значно кращій формі, і ми бачимо, що результат реформ банківського сектору та досягнута макрофінансова стабільність дозволяє курсу гривні залишатися стабільним, а в економіці відсутні дисбаланси, притаманні ситуації з минулого. І якщо країна залишиться в рамках співпраці з МВФ до кінця року, то удар по економіці буде набагато меншим, ніж у 2008 році. Якщо не робити дурниць.

Ключове — Україна отримує підтримку в критично важливий рік, 2020-й. Коли треба фінансувати рекордний дефіцит бюджету, а доступ до зовнішніх ринків обмежений. В результаті ми уникнемо сценарію дефолту і необмеженої емісії.

Чи є ризик, що транш, який ми отримали, буде останнім в цій програмі і ми побачимо дестабілізацію ситуації?

Так є. Що це означає? Це означає, що історія тільки починається. І люди Коломойського підуть в Конституційний суд. Який завжди приймав рішення, виходячи з політичної волі. І більше нічого. І ось велике питання, чи буде політична воля в української влади захищати гроші українських платників податків від Коломойського? Мета олігарха залишається незмінною — повернути собі контроль над ПриватБанком, щоб відкликати позов в Лондоні. Все-таки британському правосуддю українські олігархи довіряють, але не хочуть, щоб воно вирішувало їхню долю. І прийнятий закон заважає цьому.

Таким чином, не виключено, що коли криза мине, Україна може відіграти назад голосування, використавши Конституційний суд. Це буде однозначний сигнал для всіх наших західних партнерів. Але сьогодні на порядку денному цілий ряд реформ, які не дає відкотити назад тільки критична залежність України від МВФ. Йдеться про ПриватБанк, незалежність Нацбанку та НАБУ. Якщо це станеться, то Україна сама розірве співпрацю з МВФ, на яку орієнтуються, в тому числі, і зовнішні інвестори. І це знову може повернути до порядку денного питання фінансової стабільності. І ми знову почуємо слово дефолт. Але це вже буде зовсім інша історія.

Переклад з російської

Джерело

Схожі новини