Горбачов рекламував піцу, Кравчук рекламує Юлію Тимошенко…
Гадаю, Леонід Макарович просто вже не здатен реально оцінити контекст, у якому він опинився, до власного розпачу, на узбіччі
Попри те, що інститут президента в Україні не може втішатися пошанівком і вважатися авторитетом (через миттєву здатність виборців перетворювати вчорашніх кумирів у офірних цапів), довічний статус президента іноді стає інструментом для сумнівних речей, не сумісних із, так би мовити, висотою становища. Михайло Горбачов — перший та останній президент почилого у Бозі СРСР — колись завзято рекламував… піцу. Не знаю, які дивіденди здобув на цій оборудці Горбі, однак піца, яку він хвалив, йшла на ура. Через ласість публіки до схожих розваг.
Прецедент Горбачова і піци — зі серії безневинних і, зрештою, простеньких маркетингових ходів — зацікавив політтехнологів в Україні. Їм теж доводиться продавати — правда, не піцу, а кандидатів у президенти, і робити це намагаються креативно і незвично. Іноді аж надто незвично.
Леонід Макарович Кравчук — перший президент України часів новітньої незалежності — мав би, звісно, зважувати на свій винятковий статус. Хай там як з його компартійним минулим, з важкою спадщиною, залишеною ним для України теперішньої — зокрема, горезвісним Будапештським меморандумом, грабіжницькою приватизацією, мільйонною інфляцією, катастрофічним зубожінням, уособленням якого стали «кравчучки», — але найперший. Акурат цей факт забезпечив «Макаровичу» належне місце у національному пантеоні. І саме з огляду на свою першість, патріарх вітчизняної політики мав би ретельно зважувати усі свої кроки, публічні заяви, привселюдні жести.
Але він взявся рекламувати… ні, не піцу, а Юлію Тимошенко, яка укотре «йде у президенти», попри сумнівну «кредитну історію» політика-популіста.
Про смаки, звісно, не сперечаються. Кравчуку-виборцю може справді подобатися Тимошенко. Але статус першого президента України, так би мовити, зобов’язує, він мав би утримати «хитрого лиса» від публічних оцінок тих чи інших персонажів актуальної політики. Цей статус передбачає радше роль третейського судді, а не vip-агітатора. Тим паче, що аргументи, яких Кравчук уживає задля аргументації власних уподобань, якісь «не патріарші», дріб’язкові, більше схожі на особисті образи, бо, виявляється, Порошенко з ним не зустрічається… А натяк на стать Юлії Володимирівни як аргумент «за» неї взагалі мав би спричинити хвилю обурення серед ревнителів модної гендерної рівності…
Утім, Леонід Макарович продає «політичну піцу» не вперше. І не вперше підставляє плече саме Тимошенко. Завдяки підтримці есдеків далекого 2005 року ЮВТ стала прем’єр-міністром «помаранчевого уряду». Кравчук тоді (і тепер?) виступав у тандемі з Віктором Медведчуком. Зрештою, «під Медведчуком» Кравчук «ходив» на парламентські вибори у складі нашвидкуруч зліпленого блоку «Не так!», покликаного завадити Ющенкові сформувати свою більшість після парламентських виборів 2006 року… А недавня заява Леоніда Макаровича про Тимошенко як найпідготовленішого до президентства політика один в один збіглася у формулюваннях з риторикою лідера «Українського вибору».
Тож Леонід Макарович намагається продавати дуже протухлу піцу, виготовлену за рецептами навіть не Медведчука, а, радше, його кума — Володимира Путіна. Не певен, що перший президент України робить це за гроші чи якісь інші статки. Гадаю, Леонід Макарович просто вже не здатен реально оцінити контекст, у якому він опинився, до власного розпачу, на узбіччі. А ще — свої роки, досвід і гідність, що апріорі мали б застерегти його від нешляхетних вчинків. «Хитрий лис» перехитрив самого себе…