Резервні літаки? Зайва «розкіш». От і немає у кого позичити…

Чому ж ринок туристичних авіаперевезень цього року так лихоманить? За оцінками експертів, перевізники банально не впоралися із його зростанням. А саме: не бажаючи витрачати додаткові кошти, не потурбувалися про наявність у них резервних літаків (реальних, а не на папері).

Знайомий кілька тижнів тому літав на 10-денний відпочинок до Іспанії. «Замість вилетіти зі Львова у суботу, — розповідає, — вилетіли аж у понеділок. Дві доби фактично коту під хвіст». А назад, запитую, вилетіли без запізнень? «Так, — каже, — але рано ми раділи. Коли прилетіли, з'ясувалося, що багаж третини нашого рейсу залишився в Іспанії. Мабуть, літак був перевантажений, от вони й позбулися „зайвих“ валіз… Але нічого, на другий день наш багаж прилетів».

На початку липня близько тисячі українських туристів кілька діб не могли вилетіти з Тунісу. Потім у міністерстві інфраструктури запевнили, що кризу на туристичному ринку вже «розрулили», далі, мовляв, із перельотами українських відпочивальників буде все гаразд. Але не так сталося, як гадалося. Зокрема, затримувалися рейси з Туреччини. А ось один із останніх прикладів: кілька днів тому близько 200 українських туристів, які поверталися з єгипетської Хургади до Львова, чекали на свій літак понад добу. Мали вилетіти 28 липня вранці, а вилетіли близько опівдня 29-го. «Причиною стало те, що у літака пробилося колесо, — пояснила прес-секретар туроператора Join Up! Катерина Резніченко. — Відповідно потрібен час, щоб його привезти з іншої країни».

Через проблеми з авіаперевізниками Bravo Airways і Yanair туроператор Join Up! у розпал сезону скоротив кількість рейсів до Туреччини з обласних центрів України. У майбутньому, повідомили у Join Up!, співпрацюватимуть головно з авіаперевізником Sky Up. «Національний бюджетний авіаперевізник», як анонсували цю компанію, почав виконувати польоти у травні цього року (засновником Sky Up, інформують українські ЗМІ, є фірма «ACS-Україна», власникам якої начебто належить і туроператор JoinUp!). Наразі, схоже, Sky Up не позбавлений проблем, притаманних іншим українським авіаперевізникам. У понеділок, 30 липня, турфірма, клієнти якої мали вилетіти зі Львова до чорногорського Тивата рейсом авіакомпанії Sky Up (так вказано на сайті турфірми), повідомляла: замість приморського Тивата літак полетить до Подгоріци (столиця Чорногорії), і не вдень, як планувалося спочатку, а о 20.40. Відповідно, з Подгоріци виліт до Львова мав відбутися також пізніше запланованого, о 22.30. (Туристам, щоправда, обіцяли безкоштовні автобусні трансфери за маршрутами Подгоріца-Будва-Тиват і Тиват-Будва-Подгоріца).

Чому ж ринок туристичних авіаперевезень цього року так лихоманить? За оцінками експертів, перевізники банально не впоралися із його зростанням. А саме: не бажаючи витрачати додаткові кошти, не потурбувалися про наявність у них резервних літаків (реальних, а не на папері). «Улітку флот цих авіакомпаній максимально завантажений, — пояснив комерційний директор туроператора Join Up! Олександр Альба. — Якщо з одним літаком щось відбувається, замінити його нічим. Відповідно збивається весь ланцюжок рейсів на тиждень наперед». Пам'ятаєте історію з аварійним приземленням літака з турецької Антальї у київських Жулянах? Подейкують, саме вона стала тією «кістяшкою доміно», яка запустила «ланцюжок» затримок авіарейсів. Один літак «випав», і авіаперевізники уже не змогли, як раніше, позичати в разі чого літаки один в одного…

Що робити в такій ситуації українському туристові? Насамперед, бути пильним. Якщо ваш рейс здійснює авіаперевізник, у якого цього літа вже були великі відхилення від графіка, є велика ймовірність, що неприємна ситуація повториться. По-друге, треба пам'ятати, що гонитва за найдешевшими пропозиціями на ринку не завжди виправдана. «Я зазвичай попереджаю туристів про те, — розповідає власниця турфірми, — з якими туроператорами можуть бути проблеми. Зокрема, через те, що вони працюють із не зовсім надійними авіаперевізниками. Саме такі тури зазвичай найдешевші. Але, попри усі проблеми цього літа, охочих зекономити кількадесят доларів не меншає».