Гвинтокрил Шуфрича досі «маринують»

Гелікоптер, закуплений за 30 мільйонів гривень у 2008 році, так і не піднявся у повітря.

Базова версія гвинтокрила Ка-226.
Базова версія гвинтокрила Ка-226.

Ще восени 2012 року на львівській митниці конфіскували гвинтокрил Ка-226. Машина була непроста — пристосована для потреб екстреної медичної допомоги, спроектована й розроблена на замовлення МНС Росії. Львівські медики втішилися — тодішній очільник Головного управління охорони здоров’я ЛОДА Орест Середа повідомив, що після відповідної постанови Кабміну гелікоптер передадуть Єдиній диспетчерській службі екстреної медичної допомоги Львівщини. Зараз така машина ой як би знадобилася, аби рятувати наших воїнів у зоні АТО. Але не так сталося, як гадалося…

Історія медичного гвинтокрила Ка-226 довга і заплутана. Її ноги ростуть від “тендерного скандалу” ще далекого 2008 року. Тоді Міністерство надзвичайних ситуацій України, яким кермував “регіонал” Нестор Шуфрич,  прикупило новенький вертоліт за майже 30 млн. грн. Як повідомляє сайт “Обозреватель”, цього повітряного птаха Шуфричу продало ТОВ «Гелаксіс». Хоча базова модель Ка-226 коштує 1,3 — 1,5 млн. доларів,  Шуфрич примудрився витратити на гелікоптер аж 6 мільйонів доларів (на той час — 30 мільйонів гривень). І це при тому, що аналоги  вертольота Ка-226 на Заході коштують 3 млн. доларів. Як виявило видання “Наші гроші”, фірма, через яку купили машину, мала всі ознаки фіктивності, вона була заснована угорським адвокатом, на якого в усьому світі була зареєстрована понад тисяча офшорних компаній.

Однак до українського МНС гвинтокрил так і не “долетів”. Пошуком його займалися вже інші міністри, які прийшли після Шуфрича. Через суди його все ж таки знайшли і зобов’язали фірму “Галаксіс” поставити гвинтокрил зі складу у Вільнюсі. 2009 року машину доставили на львівську митницю, у Шегині. Покантувавшись на митному складі, Ка-226 опинився на балансі Львівської ОДА. Наш “Білий дім” попросив керівництво Львівського авіаційно-ремонтного заводу розмістити у себе розібрану, у контейнерах, машину.

“Цей гвинтокрил у нас уже чотири роки, — розповів журналісту “ВЗ” директор авіаційно-ремонтного заводу Олександр Кравчук. — Облдержадміністрація дала нам його на зберігання. Раз на рік приходять чиновники звідти, перевіряють, як він зберігається, переукладають угоду. Це наша допомога адміністрації, зберігаємо машину безкоштовно. Навіть якщо б хтось виділив кошти, щоб підняти гвинтокрил у повітря, у нас ніхто б не міг цього зробити. В Україні таких машин не виробляють і не ремонтують. Це російське виробництво. Не маємо російської технічної документації на цю машину. Ми шукали цю документацію, але не знайшли. Гвинтокрил нам не заважає, лежить у цеху в опечатаному вигляді, де зберігаються й інші вироби”.

Долею занедбаної машини перейнялися громадські активісти. “Ми зверталися до Міністерства оборони України з проханням виділити кошти на приведення гвинтокрила у робочий стан, — розповів “ВЗ” екс-помічник народного депутата Роман Мурій. — Нам відповіли, що коштів на це не передбачено. Ходили на прийом до голови Львівської ОДА Олега Синютки. Річ у тім, що до нього приїхали представники з Одеси, зі штабу Військово-морських сил ЗСУ — переконувати, щоб цю машину передали їм на баланс. Але цей гвинтокрил однозначно має бути у нас! Є проект будівництва нового корпусу Військово-медичного клінічного центру Західного регіону. Цей корпус має бути із вертолітним майданчиком на даху. Гвинтокрил треба передати туди…”

“Спочатку треба знайти ресурс для відновлення машини, а потім вже вирішувати, на чий баланс її передавати, — сказав журналісту “ВЗ” голова Львівської ОДА Олег Синютка. — Кошти на це може виділити Міністерство оборони…” “Вирішується питання про передачу гвинтокрила на баланс Міністерства оборони, — розповів “ВЗ” начальник  Військово-медичного клінічного центру Західного регіону полковник медичної служби Іван Гайда. — Наразі машина “не наша”. Звичайно, ми б хотіли мати цей гвинтокрил. Також маємо бажання будувати новий корпус шпиталю із вертолітним майданчиком. Але цей проект тільки на етапі погодження у різних інстанціях (Украерорух, Управління охорони історичного середовища тощо)”.

Довідка «ВЗ»

Ка-226 — російський багатоцільовий гвинтокрил, розроблений ОКБ Камова. Ка-226 є модернізацією гвинтокрила Ка-26, яка добре себе зарекомендувала. Екіпаж 1−2 людини, пасажирів — 4−9, залежно від модифікації. Замість пасажирів може перевозити 1350 кг вантажу.