Передплата 2024 «Добрий господар»

«Ця постановка присвячена всім, хто загинув на цій новітній війні»

Тернопільський академічний обласний український драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка відкрив новий театральний сезон прем'єрою вистави «Ісус, Син Бога Живого» у постановці народного артиста України Федора Стригуна

Федір Стригун і Євген Лацік. Фото Михайла УРБАНСЬКОГО
Федір Стригун і Євген Лацік. Фото Михайла УРБАНСЬКОГО

Вистава-містерія «Ісус, Син Бога Живого» за п'єсою Василя Босовича у постановці народного артиста України Федора Стригуна на сцені Львівського театру ім. Марії Заньковецької йшла 27 років — з 1994-го і аж поки її не списали у 2021-му. Хоча вона збирала зали (бо йшла не так часто, лише на великі християнські свята), але звільнивши режисера цієї вистави Федора Стригуна, тодішній директор-художній керівник вирішив, що в репертуарі театру ця вистава не потрібна.

Певною мірою справедливість нарешті відновилася, бо вистава з’явилася у репертуарі іншого театру — Тернопільського академічного обласного українського драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка. Прем'єрою вистави «Ісус, Син Бога Живого» 10 вересня цей театр відкрив новий, 93-ій театральний сезон.

Скажу чесно — це, фактично, вистава, яка йшла у Львові 27 років, лише перенесена на тернопільську сцену і зіграна тернопільськими акторами. А іншого і не треба! Бо тема — вічна! У Львові я бачила цю виставу навіть не порахую, скільки разів, усі мізансцени і текст фактично знаю напам’ять, але… Дивилася, наче вперше! І білою заздрістю заздрила тернополянам, які мають тепер таку перлину в репертуарі одного з найповажніших театрів України.

Які відчуття працювати на сцені під керівництвом режисера-легенди Федора Стригуна я запитала у виконавця головної ролі Ісуса Христа — провідного актора Тернопільського драмтеатру Євгена Лаціка.

— Чутки про нову постановку в нашому театрі ходили, — каже пан Євген. — Коли беруть п'єсу, названу іменем персонажа, то, мабуть, кожен актор на себе «приміряє» головну роль. Я не виключення. Але коли мені сказали, що Ісуса, скоріш за все, гратиму я, то не скажу, що це було для мене якесь неймовірне щастя. Була думка: «Боже, як же ж я то маю витримати?». Чесно. По перше, сама тема і сама роль для мене важка, бо я дуже хвилююся. А по-друге, я дуже багато зайнятий в театрі. І я розумію, що ще одна ноша на плечі лягає. Але потім мені всередині якимось таким теплом зазвучало, що подумалося: «Раз Бог дає тобі таку ношу, значить ти можеш її нести і зобов’язаний це робити. Так що зціплюй зуби і працюй».

З Федором Стригуном працюю вже не вперше. Ще коли тільки починав свій акторський шлях, Федір Миколайович ставив у нас виставу «Наталка Полтавка», де я теж був зайнятий. Потім була «Шаріка» — теж в його постановці. «Ісус, Син Бога Живого» — третя. А відчуття при кожній зустрічі таке, наче ми знайомі дуже давно…".

Як це ставити виставу в іншому театрі, яка стільки років йшла на заньківчанській сцені, я запитала у режисера Федора Стригуна.

— Мені зателефонував Олег Мосійчук — головний режисер Тернопільського театру, і Борис Репка — його директор і запросили поставити виставу «Ісус, Син Бога Живого», — каже Федір Стригун. — Поцікавився, чому саме ця вистава? Вони відповіли, що згадали, як були на прем'єрі цієї вистави у Театрі імені Марії Заньковецької, згадали 12 апостолів… «Зараз стільки хлопців гине, — кажуть. — Ми хочемо якийсь такий вечір зробити для родичів військовослужбовців»… Ця постановка присвячена всім, хто загинув на цій новітній війні. Сказав, що подумаю і згадав, як сам дійшов до цієї теми і до того, щоб поставити в Театрі Марії Заньковецької виставу «Ісус, Син Бога Живого». Тоді ще був живий Василь Босович, ми з ним дружили. Він написав п'єси «На одинці з долею», «Олекса Довбуш», «Данило Галицький» і вони йшли в нас з успіхом. Я шукав позитивного героя. Зайшов у книгарню і побачив книжку Гегеля про життя Ісуса Христа. Всі ж ставилися до Ісуса як до легенди. Я прочитав, мене дуже вразила ця історія. І Босович написав п'єсу. Довго він писав, в нього не виходило. А потім пішов до церкви, помолився Матінці Божій і попросив: «Я ні копієчки не візьму, тільки допоможи мені написати цю п'єсу». За тиждень п'єса була написана і мені дуже сподобалася, ми ще її опрацювали. А тепер я приїхав до Тернополя. Правда, ми мали сумнів, чи вистачить акторів, бо п'єса дуже населена персонажами, та й історія дуже населена. Але раптом я збагнув — у мене є головний герой — Ісус Христос — актор Євген Лацік. А якщо він є, то можна спокійно ставити виставу. Тут, у Тернополі, мені було легше працювати, ніж 30 років тому в Театрі імені Марії Заньковецької (прем'єра вистави «Ісус, Син Бога Живого» на заньківчанській сцені відбулася 1994 року. — Л. П.), бо тернополяни відразу пішли за мною, та й досвід цієї постановки я вже мав. Заньківчани були в Тернополі на гастролях 1996 року, зіграли тут 11 разів виставу «Ісус, Син Бога Живого». І зал був переповнений. Вони тоді навіть трохи змінили репертуар, такий був «наплив». Та й колектив мені знайомий, бо то вже десята вистава, яку я тут ставлю. Поставив тут «Суєту», «Житейське море», «Хазяїн», «У неділю рано зілля копала…», «Шаріку», «Гуцулку Ксеню», «Наталку Полтавку»… Але ніщо так не облагороджує працівників театру і всіх, хто має до театру відношення, як ця тема — історія життя Ісуса Христа. Я відчув це ще по Театру Марії Заньковецької тоді, 30 років тому…

Схожі новини