Як не платити «за того хлопця»?
Жителі Львова обурюються тим, що «Львівтеплоенерго» дописує їм «зайві» куби гарячої води за так званий небаланс
Новий рядок «Небаланс» у платіжках за тепло та гарячу воду з’явився у платіжках львів'ян ще рік тому. Відтоді мешканці обурюються: чому «Львівтеплоенерго» дописує їм «зайві» куби гарячої води за так званий «небаланс»?
Як пояснювали ще тоді у Теплоенерго, це різниця між об'ємом води, яка зайшла у будинок, і тим об'ємом, який сумарно показують квартирні лічильники мешканців будинку. Якщо сума показників квартирних лічильників менша, ніж той об'єм, що зайшов у будинок, тепловики «розкидають» додатковий об'єм пропорційно всім мешканцям будинку. Львів'яни справедливо обурюються: чому мають платити не тільки за себе, а й «за того хлопця»? Тим паче, «на носі» опалювальний сезон, який загрожує новими захмарними цифрами у платіжках…
«Працюємо згідно із законом України про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, згідно з яким всі теплопостачальні підприємства і водоканали зобов’язані встановити комерційні вузли обліку — як теплової енергії, так і гарячої води, — пояснила «ВЗ» начальниця відділу обліку та збуту теплової енергії ЛМК «Львівтеплоенерго» Галина Пакулець. — Це загальнобудинкові лічильники гарячої води. Увесь облік ведеться виключно згідно з показниками цього комерційного вузла обліку. Окрім того, наші споживачі мають квартирні прилади обліку, які, згідно із законодавством, визначаються як розподільні, тобто використовуються для розподілу гарячої води. Якщо об'єм гарячої води, спожитої згідно з показниками будинкового лічильника, перевищує об'єм води, який подали споживачі згідно з показниками своїх квартирних лічильників більший, то виникає небаланс. Цей небаланс розподіляється на споживачів будинку. Є два варіанти розподілу небалансу. Перший: якщо у всіх квартирах є лічильники, то небаланс розподіляється на всіх споживачів пропорційно до фактично спожитого об'єму. Тобто вираховується, скільки припадає на один куб небалансу і пропорційно до тих кубів, які подали споживачі, донараховується об'єм небалансу.
Другий варіант: якщо у будинку є окремі квартири, які не мають квартирних лічильників, різниця між об'ємом води, який показав будинковий прилад, і тим об'ємом, який показали квартири з лічильниками, розподіляється на квартири без лічильників пропорційно до кількості осіб, які там живуть чи зареєстровані.
Небаланс може утворюватися через те, що мешканці не подають показників своїх лічильників. Показники квартирних розподільних лічильників, згідно із законом України, споживачі зобов’язані щомісяця подавати виконавцю послуг (тобто Теплоенерго). Навіть тоді, коли є нульове споживання, тобто мешканець не користується послугами, він все одно зобов’язаний подати той нуль самостійно. Бо надавачі послуг не знімають показників лічильників. Ми зобов’язані лише раз на рік зробити контрольний обхід і зняти фактичні показники лічильників.
Закликаємо споживачів подати показники приладу обліку останнього дня місяця (30 числа), щоб не було розбіжності у днях. Іноді дехто подає показники, навіть не дивлячись на свій лічильник. І тоді виникає переплата. Треба подавати фактичний показник.
Ще одна причина небалансу — хтось із мешканців хитрує з лічильниками, ставить на них магніти. Тому закликаємо забути про це і просто адекватно споживати і адекватно подавати.
Щоб вирішити питання з небалансом, якийсь контроль одного за другим серед мешканців будинків має бути. «Львівтеплоенерго» не може проконтролювати всі будинки з гарячим водопостачанням у Львові. У нас на одного контролера припадає 40−50 будинків, і він встигає зняти лише показники загальнобудинкових приладів обліку. Але у більшості будинків створено ОСББ (об'єднання співвласників багатоквартирних будинків). Рекомендуємо провести загальні збори на чолі з головою ОСББ та за участі наших працівників (ми ніколи не відмовляємося допомогти). Можемо робити контрольні обходи, щоб дисциплінувати споживачів. Ми живемо разом і спільно відповідаємо за воду, яка заходить у будинок. І «Львівтеплоенерго», і «Львівводоканал» мають намір отримати за цю воду кошти, тому що вони їх теж витратили на цю воду. По-іншому працювати не будемо. Спільними зусиллями все має з часом вирівнятися.
Коментар для «ВЗ»
Олег ПОПЕНКО, голова Спілки споживачів комунальних послуг України
Негативно оцінюю Закон «Про комерційний облік теплової енергії». Коли його тільки вивчали, мене запросили на слухання у Комітет Верховної Ради, і я тоді ще заявив, що цей закон — не для споживачів, а для монополістів. Люди отримали у власність багатоквартирний житловий фонд, який експлуатували останні 25 років, і «вбили» цей житловий фонд. Закон «Про комерційний облік теплової енергії» можна впроваджувати тільки після того, як максимально будуть проведені капремонти багатоквартирного житлового фонду. А на сьогодні втрати у житловому фонді - до 50% тепла.
Щодо небалансу, то дописаний небаланс не може в рази перевищувати зафіксоване споживання квартирного лічильника. Звичайна людина не повинна сплачувати небаланси по 10 кубів. Небаланси можуть бути у межах 10−15%. Втрати у мережі багатоквартирного будинку не можуть сягати 300%. Це фізично неможливо. Таким чином теплопостачальна компанія перекладає споживання ваших сусідів на вас. Деякі споживачі не подають показників споживання гарячої води, і теплопостачальна компанія замість того, щоб проводити з ними роботу, виставляти їм претензії, перевіряти їхні лічильники, перекладає зобов’язання сусідів на сумлінних платників. У цьому випадку можна створити в будинку ініціативну групу та працювати з сусідами — виставляти дані лічильників, розбиратися зі своєчасністю їх подачі. Якщо у вас ОСББ, воно мало би цим займатись. Якщо є порушення з боку теплопостачального підприємства, треба скаржитись у Держпродспоживслужбу або у НКРЕКП.