За жменьку «бабла» залайкають і козла
Як політики купують інтернет-любов до себе і «мочилово» для конкурентів
![](https://img.wz.lviv.ua/-c6T8lAQjWwAwIqFryY7LfFLY18=/428x285/smart/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/379119/sup.png)
Хочете отримати добрячу дозу адреналіну, злості і нецензурщини в одному флаконі? Тицьніть пальцем у першу десятку «президентського» рейтингу і згадайте прізвище кандидата, наприклад, у Facebook-коментарі. Для більшого ефекту, зробіть це у групі, котра хоч якимось боком дотична до політики чи політиків. Стільки всього дізнаєтеся, і про себе, і про того, кого згадали, що ризикуєте заворот головного мозку отримати. Незчуєтеся, як для когось станете неначе медом для бджіл, а для когось — як лайном для мух. Злетяться і ті, й інші. Тільки не поспішайте усіх, хто вас обсяде, в «ідейні» записувати: ого, мовляв, скільки в умовного Петренка щирих прихильників чи таких же переконаних ненависників. У 90 випадках зі 100 щирість, любов чи ненависть тут ні до чого. «Бджоли» і «мухи» просто відпрацьовують свої хто скромні, хто щедріші гонорари. Є така негласна професія — махати крилами, гудіти чи жалити у соцмережах. І попитом користується неабияким.
Лозунги, білборди, гречка — давно вже не повний набір інструментів для обробки електорату, перетворення чорного на біле, а білого на чорне. Поряд з «дідівськими» політики (хоча цим не тільки вони грішать, а й бізнесмени, зірки шоу-бізнесу) активно використовують і «продвинутіші» (у сенсі — сучасніші) можливості для власного піару та «мочилова» конкурентів. У комплекті — боти, тролі, ЛГД (лідери громадської думки), з допомогою яких робиться політика у соціальних мережах. З’явилися навіть ті, хто, пропонуючи свої послуги, представляються не просто політтехнологами, а цифровими (!) політтехнологами. У вступній лекції-приманці для потенційних клієнтів обов’язково буде розповідь про те, як соцмережі впливають на мізки користувачів і наскільки нерозумно було б не скористатися цим, скажімо, у виборчій кампанії. Для особливо недовірливих у хід ідуть історії про ледь не всемогутніх російських «інтернет-павуків», які запускають свої волохаті лапи у політичні кампанії по цілому світу. І не лише виборчі. Он з «Брексітом» як постаралися: 150 тисяч «раша"-ботів каламутили воду перед голосуванням, і це — лише у Twitter. Кількість присвячених «Брексіту» постів з російських екаунтів сягнула майже 40 тисяч. І це тільки за пікову добу (дані експертного дослідження оприлюднила The Times).
Географію та можливості кремлівської бото-тролефабрики і справді важко переоцінити. У структурі «раша"-пропаганди це — як окреме міністерство зі своїм бюджетом і величезним офісом, в якому сім днів на тиждень, 24 години на добу тиражують «правильну інформацію», тролять «неправильних» і плодять «шатунів». Причому, як у випадку з Україною, часто роблять це, маскуючись під щирих українських патріотів, яким болить за країну. Такий контингент — свого роду гуманітарна допомога нашим «голубам миру» від «старшого брата». Допомагають сіяти зраду там, де її немає, і вселяють «єдино правильну» ідею щодо миру на Донбасі навіть наддорогою для України ціною (читайте — на кремлівських умовах). Причому для конспірації, навіть «тєлячєй мовой» не гребують — онлайн-перекладачі у поміч. Та буває, що той же перекладач допомагає сходу викрити інформаційних «раша"-диверсантів, які роблять свою чорну справу, використовуючи у тому числі і сторінки у соцмережах політиків та партій, які українські — тільки за місцем реєстрації. «Желание мира» на Донбасі у коментах «кремлеботів» перетворюється на «хотіння світу», «муки народа» — у «борошно народу», а «половые тряпки, которыми нужно гнать зажравшуюся власть» — у «статеві ганчірки».
В Україні централізованої фабрики бото-тролів немає. Але є кілька контор, які пропонують цей товар як дрібним, так і більшим оптом. Усе залежить від того, чого хоче замовник. З найпростішого у списку попиту/пропозицій для політиків — штучне роздування кількості підписників на сторінки у соцмережах («накручування» популярності) і проплачені лайки. «Жива» інтернет-сила для цього непотрібна — достатньо ботів, запрограмованих на такі примітивні дії. Це боти (роботи) у прямому сенсі слова. Їхні екаунти у соцмережах — «пустушки», яких видають за реальних користувачів і плодять на «ботофермах».
Політики не лише народними рейтингами, а й інтернет-популярністю міряються. Причому, як і у випадку зі соцопитуванннями, не оминають нагоди звинуватити одне одного у фальсифікаціях. Між Порошенком і Тимошенко війнушки і на цьому фронті не припиняються. На Банковій цілу кампанію організували під умовною назвою «По- чім штучна інтернет-любов для Юлі?». Журналісти «Прямого» (хто «спрямовує» канал — секрет Полішинеля), мовляв, встановили аномальне зростання кількості підписників на сторінку Тимошенко у Facebook (за останні два роки — більш як уп’ятеро) і зробили висновок, що «додаткові підписники (за їхніми підрахунками, це понад 400 тисяч. — «ВЗ») були придбані на біржах, де вартість одного коливається у межах 1,5−2 гривні (серед пропозицій, які можна знайти в Інтернеті, фігурують цифри від двох до семи гривень; якщо цікавить великий опт, то, скажімо, 100 тисяч підписників у Twitter можна придбати за 350−700 доларів. — «ВЗ»). До 800 тисяч нарахованих гривень «накинули» ще 350 тисяч за нібито куплені «лайки» і 400 тисяч за репости. Не забули і про проплачених коментаторів. «За приблизними підрахунками, зарплатний бюджет такого підрозділу може складати 10−20 тисяч доларів (на рік)», — прикинули на «Прямому».
Усю цю мільйонну бухгалтерію приправили коментарем політконсультанта Олега Медведєва. Той заявив, що інформацією про витрати на інтернет-піар не володіє. І озвучив те, до чого підводили глядачів здалеку. «Те, що бачу по сторінці Петра Порошенка, то вона розповсюджується у Facebook не на рекламній основі. Стратегія полягає у тому, що там має набиратися у природний спосіб. Не дуже личить президенту вмикати для популяризації своєї сторінки у соціальних мережах рекламні механізми… Вочевидь, представники опозиції хотіли його наздогнати і мати таку ж аудиторію. Але аудиторія, здобута без реклами, цінніша і важливіша за ту, яка нагнана за рахунок реклами», — заявив Медведєв.
Що про піар-витрати не відає, це він покривив душею. Не виключено, що «соцмережеву» бухгалтерію Тимошенко на його калькуляторі і підбивали. Що, куди і почім, Медведєв точно знає, бо вже не перший рік у цьому вариться. Змінюються тільки власники кухонь: раніше Медведєв працював на Тимошенко, а тепер трудиться на Порошенка. У компанії з екс-нардепом Віктором Уколовим, який у тому ж напрямку переорієнтувався. Вони серед тих, хто на вершині інформаційної піраміди, яка працює не лише на «пакращення» іміджу Порошенка, а й на шельмування його конкурентів. І такі піраміди задіяні не тільки Банковою. Вони (більші чи менші, дорожчі чи бюджетніші) є в арсеналі усіх рейтингових політиків і партій.
Соцмережі — це лише один із полігонів у цій схемі. Для «розгонки» потрібної інформації, яку спускають з вершини піраміди, використовують не тільки ботів, а й тих, кого називають лідерами громадської думки (ЛГД, більш поширена калька з російської «ЛОМ»). У цій ланці — політологи, блогери, журналісти, волонтери, військові… Пост дали — пост прийняли. Їхнє завдання — подати інформацію у потрібному замовникові руслі, розжувати її для ефективнішого засвоєння аудиторією і максимально розтиражувати. Окремий бонус за те, що відповідний пост у соцмережах викличе зацікавлення у ЗМІ, й інформація набуде ще ширшого розголосу. У такий спосіб можна роздути з мухи слона (розкрутити навіть малозначущу тему, аби відвернути увагу від чогось резонанснішого) чи «прозондувати» реакцію на той чи інший задум.
Звісно, не всі «ЛОМи» продаються. Але «товару» не бракує. Дехто відкрито «топить» за того, хто платить. А хтось маскує свою «орієнтацію» під ідейно-патріотичні переконання. Ось тільки нерідко переконання у таких «ідейних» змінюються залежно від того, куди вітер дує чи хто більше платить. Ціна питання — від 50 доларів за пост (є націнки на авторитет та популярність автора, і навіть на виборчу кампанію).
Для концентрованого «мочилова» конкурентів створюють окремі сторінки-«мокрухи». У Facebook розкручують «Блог Ведра Порошенка» (судячи з виконання і художнього оформлення, гонорарів замовники-«порохолюби» не шкодують), сторінки «Реальний Грищ», «Полковнику никто не пишет» (обидві — «мочилово» Гриценка), «Юлія Тимошенко — ганьба української нації», «Україна без Юлі Тимошенко».
Буває так, що проплачені коментатори, «лайкери» і тролі працюють одразу на кількох замовників, причому замовники ці можуть бути з різних політичних полюсів. Усіх рядових «інтернет-підсобників» не проконтролюєш. З «ЛОМами» тут простіше.
Соцмережі — поле битви, на якому і самі політики «відриваються» так, що куди там навіть професійним тролям. У постах і коментарях словесними «гранатами» себе не обмежують. Такі бойовики влаштовують, що ні у політичних ток-шоу, ні під парламентським куполом не побачиш.