На Львівщині через валідатори е-квитка обліковується також готівкова оплата
Яка ситуація з електронним квитком на маршрутах Львівської області?
/wz.lviv.ua/images/news/_cover/524403/transport.jpg)
Станом на початок грудня 2024 року на міжміських автобусних маршрутах Львівської області оплату проїзду через валідатор проводять 40 тисяч пасажирів на добу. З них 2 тисячі пасажирів оплачують банківськими карточками, або мобільним пристроєм, де активована програма зчитування банківської карточки. На одному автобусі - 70−109 оплат карточкою, зазвичай це приміські маршрутки, які курсують із сіл Львівського району до обласного центру.
Нововведення — через валідатори автобусів обліковується не лише електронна, а й готівкова оплата за проїзд, аби повністю вивести касу маршруток з тіні. Бо за понад рік роботи е-квитка, на Львівщині пасажири оплачували зазвичай готівкою.
Про це розповів у коментарі для «ВЗ» начальник управління транспорту департаменту дорожнього господарства Львівської ОВА Степан Рудницький.
Нагадаємо, на початку грудня 2023 року Львівська область першою в Україні запровадила безготівковий розрахунок у всіх приміських та міжміських автобусних маршрутах. Е-квиток реалізувала столична компанія «Смарт-Тикет Технолоджи», яка інвестувала у проєкт 40 млн грн. У перші місяці відсоток розрахунку карточкою складав 1−2%, а водії саботували електронні оплати.
«Електронний квиток на Львівщині розвивається, на лінії щоденно працюють 600 автобусів, кожен з них має електронний кабінет, — наголошує Степан Рудницький. — Спершу статистика використання обладнання була низькою (через саботаж водіїв автобусів. — Авт.). З 1 вересня цього року ми доопрацювали можливості системи е-квитка та валідаторів. Зараз через валідатор обліковуються не лише електронні оплати, а й готівкові. Пасажир дає готівку, а водій у валідаторі зобов’язаний відобразити цю поїздку (початкову та кінцеву зупинку) та видати посадковий талон. Це аналог е-квитка, лише з готівкою. Тому з вересня спостерігається активне використання валідаторів».
Степан Рудницький каже, на приміських маршрутах, які курсують до Львова найкраща ситуація з оплатою банківською карточкою. «На коротких приміських маршрутах водій за день може зробити п‘ять-шість кіл, — продовжує розмову Рудницький. — На дальніх маршрутах, наприклад на Турківському напрямку своя специфіка: за добу водій робить одне повне коло, або півтори. Тут низька оплата карточкою».
Наступного року, особливо на дальніх маршрутах області, працюватимуть контролери, аби водії не зловживали і обліковували усю готівкову оплату. Адже завдання е-квитка — повністю вивести галузь з тіні. Цьогоріч заплата водіїв обласних маршрутів була низькою — 20 тисяч гривень. З наступного року, каже чиновник, водії зароблятимуть більше, якщо не буде зловживань з готівковими оплатами.
Серед проблемних питань — облік пасажирів-пільговиків.
«Раніше такі пасажири безкоштовно їздили і показували водію посвідчення. І зовсім не було статистики, скільки їх є, — наголошує Степан Рудницький. — Новояворівська ОТГ видала перші пільгові картки пасажирам, які мають право на безоплатний проїзд. Йде робота з Рава-Руською міською радою, стартував процес в усіх громадах Самбірського району».
Чиновник пояснив, що перші пільгові картки на проїзд — це аналог електронних карток, які є у Львові. Але пасажиру додатково потрібно показати посвідчення пільговика та зареєструватися карткою на валідаторі автобуса.