Передплата 2025 «Неймовірні історії життя»

На Львівщині через валідатори е-квитка обліковується також готівкова оплата

Яка ситуація з електронним квитком на маршрутах Львівської області?

Фото зі сайту Львівської ОВА.
Фото зі сайту Львівської ОВА.

Станом на початок грудня 2024 року на міжміських автобусних маршрутах Львівської області оплату проїзду через валідатор проводять 40 тисяч пасажирів на добу. З них 2 тисячі пасажирів оплачують банківськими карточками, або мобільним пристроєм, де активована програма зчитування банківської карточки. На одному автобусі - 70−109 оплат карточкою, зазвичай це приміські маршрутки, які курсують із сіл Львівського району до обласного центру.

Нововведення — через валідатори автобусів обліковується не лише електронна, а й готівкова оплата за проїзд, аби повністю вивести касу маршруток з тіні. Бо за понад рік роботи е-квитка, на Львівщині пасажири оплачували зазвичай готівкою.

Про це розповів у коментарі для «ВЗ» начальник управління транспорту департаменту дорожнього господарства Львівської ОВА Степан Рудницький.

Нагадаємо, на початку грудня 2023 року Львівська область першою в Україні запровадила безготівковий розрахунок у всіх приміських та міжміських автобусних маршрутах. Е-квиток реалізувала столична компанія «Смарт-Тикет Технолоджи», яка інвестувала у проєкт 40 млн грн. У перші місяці відсоток розрахунку карточкою складав 1−2%, а водії саботували електронні оплати.

«Електронний квиток на Львівщині розвивається, на лінії щоденно працюють 600 автобусів, кожен з них має електронний кабінет, — наголошує Степан Рудницький. — Спершу статистика використання обладнання була низькою (через саботаж водіїв автобусів. — Авт.). З 1 вересня цього року ми доопрацювали можливості системи е-квитка та валідаторів. Зараз через валідатор обліковуються не лише електронні оплати, а й готівкові. Пасажир дає готівку, а водій у валідаторі зобов’язаний відобразити цю поїздку (початкову та кінцеву зупинку) та видати посадковий талон. Це аналог е-квитка, лише з готівкою. Тому з вересня спостерігається активне використання валідаторів».

Степан Рудницький каже, на приміських маршрутах, які курсують до Львова найкраща ситуація з оплатою банківською карточкою. «На коротких приміських маршрутах водій за день може зробити п‘ять-шість кіл, — продовжує розмову Рудницький. — На дальніх маршрутах, наприклад на Турківському напрямку своя специфіка: за добу водій робить одне повне коло, або півтори. Тут низька оплата карточкою».

Наступного року, особливо на дальніх маршрутах області, працюватимуть контролери, аби водії не зловживали і обліковували усю готівкову оплату. Адже завдання е-квитка — повністю вивести галузь з тіні. Цьогоріч заплата водіїв обласних маршрутів була низькою — 20 тисяч гривень. З наступного року, каже чиновник, водії зароблятимуть більше, якщо не буде зловживань з готівковими оплатами.

Серед проблемних питань — облік пасажирів-пільговиків.

«Раніше такі пасажири безкоштовно їздили і показували водію посвідчення. І зовсім не було статистики, скільки їх є, — наголошує Степан Рудницький. — Новояворівська ОТГ видала перші пільгові картки пасажирам, які мають право на безоплатний проїзд. Йде робота з Рава-Руською міською радою, стартував процес в усіх громадах Самбірського району».

Чиновник пояснив, що перші пільгові картки на проїзд — це аналог електронних карток, які є у Львові. Але пасажиру додатково потрібно показати посвідчення пільговика та зареєструватися карткою на валідаторі автобуса.