Армагеддон на кордоні
Польські перевізники вже третій тиждень блокують виїзд з Польщі українських вантажівок, вимагаючи скасування для них «транспортного безвізу» з ЄС
Іде вже третій тиждень блокади польсько-українського кордону польськими перевізниками. На трьох прикордонних переходах — Краківець — Корчова, Рава-Руська — Гребенне та Дорогуськ — Ягодин — справжній армагеддон. На кордоні на виїзд із Польщі скупчилися тисячі українських вантажівок, черги розтягнулися на десятки кілометрів, водії фур стоять там тижнями.
Нагадаємо, страйк кількох польських фірм-перевізників розпочався на кордоні 6 листопада. Страйкарі вимагають скасувати «транспортний безвіз» для українських перевізників (запроваджений 2022 року внаслідок угоди Євросоюзу з Україною), тобто поновити оформлення дозволів на в'їзд в ЄС для українських перевізників. Мотивують тим, що українські водії буцімто створили їм конкуренцію. Інші вимоги — посилення вимог перевезень у рамках ЄКМТ (сертифікатів Європейської конференції міністрів транспорту); заборона реєстрації в Польщі компаній з капіталом з-поза меж ЄС; отримання доступу до української системи «Шлях»; окремі черги для машин з ЄС у системі «еЧерга»; виділення окремих черг для порожніх авто.
Польські страйкарі на початках пропускали по одній українській фурі на годину, а гуманітарні вантажі, цистерни з пальним пропускали без перешкод. Але зараз дійшли вже до того, що, попри обіцянки, не пропускають в Україну гуманітарну допомогу та цистерни з пальним.
Своє «фе» польським страйкарям нарешті сказала і Єврокомісія. 15 листопада на кордоні відбулася тристороння зустріч представників України, Польщі та Єврокомісії. Як пише «Європейська правда», наслідком цієї зустрічі був такий вердикт: Євросоюз не скасує Україні «транспортний безвіз» на вимогу польських перевізників. Ба більше — якщо польська влада не вирішить проблему блокування прикордонних переходів з Україною, Європейська комісія може розпочати каральну процедуру проти Польщі. У Єврокомісії наголосили, що польська влада зобов’язана забезпечити потік товарів з України через так звані коридори солідарності. Польська влада повинна, згідно із законодавством ЄС, забезпечити вільний рух українських вантажівок на прикордонних переходах, повідомив речник Єврокомісії.
Попри це, кордон досі заблокований. Дійшло до того, що певний час там утворилася справжня гуманітарна катастрофа — наші водії не мали що їсти, де помитися та справити природні потреби, не мали доступу до медичної допомоги. Лише десь на десятий день страйку нарешті зарухалися і наші чиновники. Як повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач, за підтримки українського бізнесу створено Штаб допомоги українським водіям, які заблоковані на кордоні. Їм уже почали доставляти їжу, воду, медикаменти, створено спеціальні чати, куди кожен може написати про свої потреби.
Левко Прокіпчук, колишній очільник Львівської митниці, а нині експерт з питань практичного застосування митного законодавства, який вболіває за українських водіїв, написав петицію на сайт електронних петицій президента України — з вимогою застосувати санкції до осіб, причетних до блокування українських перевізників. За перший тиждень петиція набрала 5949 голосів.
«Українські перевізники блокуються протестувальниками, які називають себе „польськими перевізниками“ та з особливим цинізмом фактично утримують громадян України, які кожного дня докладають максимальних зусиль для досягнення перемоги над російським окупантом, — йдеться у петиції. — На усіх пунктах пропуску заблоковано вантажівки із різноманітними товарами, які так важливі для українського народу, зміцнення економічної стабільності держави та особливо необхідні для ЗСУ… Таке блокування кордону вже призвело до величезних збитків для українських перевізників та підприємств, поставило під ризик зриву поставки військових і гуманітарних вантажів».
Тим часом стало відомо, що в Україні й Польщі готують позови щодо відшкодування збитків, завданих блокуванням прикордонних автомобільних пунктів пропуску через мітинг польських перевізників. Про це заявив віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників АсМАП Володимир Балін в ефірі телемарафону «Єдині новини». «Ситуація фактично критична, і на сьогодні ми говоримо про те, що маємо юридичну підтримку уже в Польщі. Адвокати отримали два завдання. Перше завдання — якнайшвидше розблокувати ситуацію. Друге — з’ясувати, хто винен і хто буде оплачувати ці збитки», — сказав Балін.