Передплата 2024 ВЗ

Битва за Альтамонте

Чи вивезуть з України шедеври італійського художника?

Львівський архітектор і громадський діяч Юрій Волощак б’є на сполох. Каже, унікальні батальні полотна італійського художника Мартіно Альтамонте «Битва під Віднем» і «Битва під Парканами» можуть вивезти у Польщу. Зараз шедеври XVII століття зберігаються у фондах Львівської картинної галереї — в експозиції Олеського та Золочівського замків. Проте Міністерство культури чинить тиск на директора галереї Ларису Возницьку-Разінкову, щоб передати картини до костелу у Жовкві.

«Одним з наслідків дружнього візиту президента Польщі Броніслава Коморовського до президента України Петра Порошенка на підтримку України у Києві стали домовленості про те, що взамін за політичну підтримку Україна має заплатити своїми культурними цінностями, а саме — віддати польському костелу два величезні полотна високої історичної й культурної вартості пензля Альтамонте «Битва під Парканами» і «Битва під Віднем», — каже Юрій Волощак. — Відбувається шалений тиск з Києва на директора Галереї Ларису Возницьку-Разінкову, щоб вони віддали картини полякам. Має відбутися відповідна нарада».

“Третій рік я на посаді, і всі три роки нові міністри культури порушують питання полотен Мартіно Альтамонте, — пояснює ситуацію Лариса Возницька-Разінкова. — Не можна стверджувати, що картини збираються вивезти у Польщу. Але насторожує два моменти: пропонуємо костелу копії картин, проте вони вимагають саме оригінали! Роботи Альтамонте не є сакральними і ніяк не пов’язані з релігійною тематикою — це зображення битв. Для чого костелу картини баталій? Це давні твори мистецтва, датовані XVII століттям, що вимагають ретельного догляду. Ми готові передати всі роботи, знайдені у костелі, якщо приміщення буде пристосоване для шедеврів. Бо для експозиції творів мистецтва простір діючого костелу не підходить, потрібен музей”.

Полювання за творами італійського художника розпочалося одразу після смерті Бориса Возницького, який ними опікувався. У 70-х роках, коли Борис Григорович віднайшов масштабні полотна пензля Альтамонте у жовківському костелі, картини були практично знищені. “До них нікому не було діла, — згадує пані Лариса. — Це навіть полотнами назвати не можна було: брудні клапті тканин із затертим зображенням. Костел був відкритий, без вікон, картини понищили дощ і птахи. За ті 300 років, що полотна пробули у жовківському костелі, їх поновлювали шість разів. Коли ми їх реставрували, знайшли шість різночасових втручань (повноцінними реставраціями це не можна було назвати). Зараз роботи «Битва під Парканами» і «Битва під Віднем» у доброму стані — за висновками реставраційних оглядів та комісії з Міністерства культури України. Ці картини — наша гордість. Шедеврів такого розміру в Європі немає”.

Схожі новини