«Найбільші проблеми ветеранського бізнесу — ковід, відімкнення електрики. Хабарів не вимагають»
Журналіст «ВЗ» поспілкувалася з військовим Ігорем Фльорком, який відкрив біля Центру Довженка фуд-трак «Кава-Military»
В Україні ветерани війни дедалі частіше відкривають власні бізнеси: від кав’ярень до меблевих магазинів та мануфактурного виробництва продуктів. Військові кажуть, у Львові сприятливі умови для відкриття власної справи. Тут є чимало навчальних програм, міжнародних грантів та бюджетної підтримки. Зокрема, видають ваучер для бізнесу ветерана — 300 тисяч, ці кошти виділяє Львівська міська рада.
Мій герой — військовослужбовець ЗСУ Ігор Фльорко. Ігор активно реалізував у місті та області програму декомунізації - демонтаж радянських пам’ятників. Перевіряє сувенірний ринок «Вернісаж» та книжковий блошиний ринок біля пам’ятника Федорову, шукає там заборонену радянську символіку та заборонену літературу країни-окупанта.
Біля центру Довженка на Сихові разом з побратимом Ростиславом Грицьківим відкрив фуд-трак «Кава Military». Гарячі напої, десерти та сендвічі продають з авто, стилізоване під кав’ярню на колесах.
Ігор Фльорко — ветеран АТО та артилерист «Азову», після повномасштабного вторгнення рф — боєць 80-ї десантно-штурмової бригади. Свій ветеранський бізнес відкрив ще у 2021 році. Спершу це був павільйон «Кава Мілітарі» на вулиці Городоцькій. Тоді Ігор Фльорко та Ростислав Грицьків стали відомими тим, що біля свого закладу кинули витирати під ноги килим з прапором терористів ДНР. Зараз кав‘ярня в стилі мілітарі працює на проспекті Чорновола (це кіоск з гарячими напоями). Побратими зі Львова почерпнули натхнення для свого бізнесу від колеги з Маріуполя. Там до 2022 року працювала мережа ветеранського кафе. Аналогічні кафе ветеранів до широкомасштабного вирішення рф працювали у Києві та в Ірпіні (заклади закрилися через війну).
…Мене вразив кавовий автомобіль на Сихові. Авто стилізоване малюнками військової форми, є чималий вибір напоїв. Та й відвідувачів тут достатньо. Сюди за кавою навідуються цілими сім'ями. Ціни демократичні. Кава — 50−80 гривень, чай — 75, випічка — 120−160, сендвічі - 155−190…
Поки роздивлялася вітрину, до фуд-траку прийшли мама ветерана пані Оксана та перша вчителька.
«У Львові велика конкуренція в кавовій сфері, але і попит на хорошу каву є, — наголошує Ігор Фльорко у розмові з „ВЗ“. — Ми розуміли, що маємо певну візію, що не треба боятися, бо все одно зробимо свій бізнес не так, як в інших».
Кавовий бізнес побратими по фронту відкривали за власні кошти та за ваучерну підтримку мерії. Грант у майже мільйон гривень мають наразі «на папері», на руки ще не отримали. «Мільйон гривень планую використати на масштабування бізнесу, до кінця року хочу відкрити у Львові ще два кавові заклади, — продовжує розмову Ігор Фльорко. — На фуд-трак на Сихові витратив власних коштів орієнтовно 3 тисячі доларів».
Запитую про виклики перед ветеранами, які відкрили власну справу. «Найбільші проблеми ветеранського бізнесу, починаючи з 2021 року — ковід, відімкнення електрики. Був „цікавий“ період, коли треба було думати над забезпеченням електрики. У Львові відносно все добре з ветеранським бізнесом. Від побратимів з інших міст чую, що в них немає ваучерів, навчальних програм для ветеранів. З бюрократією у Львові ми не зіштовхнулися. Хабарів не вимагають і не натякають. До ветеранів в чиновницьких кабінетах ставляться добре. Можливо, чиновники розуміють, що з ветеранським середовищем краще не починати… Бо завтра про це знатимуть усі. Наші військові не пропустять такого».
Військовий Фльорко каже, львів'яни дуже люблять каву і купують напій всюди: і в кафе, і в точках продажу ветеранів. «Немає такого, що надають перевагу суто ветеранським кафе, щоб підтримати нас, бо це модно, — наголошує мій співрозмовник. — З нашого боку неправильно акцентувати на тому, аби каву брали лише в нас. На такій схемі далеко не заїдеш».