300 кадетів-«спартанців»
Як подружилися львівські і каунаські військові ліцеї
Уже кілька років між Львівським ліцеєм з посиленою військово-фізичною підготовкою ім. Героїв Крут і схожим навчальним закладом у Каунасі (Литва) — кадетським ліцеєм ім. Генерала Повіласа Плехавічуса — не просто тісна співпраця, а справжня дружба. Як це зазвичай буває, спочатку потоваришували керівники закладів — Юрій Гусар та Річардас Жилайтіс. Обидва — фанати своєї справи. Такі люди тягнуться один до одного, вчаться один в одного, переймають досвід, щоб найкращі здобутки колег запозичити та зробити свій заклад ще крутішим.
Згодом литовці відвідали «крутян», потім був візит-відповідь. Дружба з кожним роком міцніла. Здружилися між собою не лише ліцеїсти двох країн, а й педагоги, які гостювали одні в одних… У листопаді 2022-го в Каунаському кадетському ліцеї навіть відкрили український клас, який назвали на честь колег зі Львова, — клас імені Героїв Крут. Нині в ліцеї навчаються 14 кадетів з України. Переважно це діти українських біженців, що втекли від війни.
З Річардасом Жилайтісом я познайомилась під час чергового випуску «крутян». До речі, останнім часом свої вітальні промови на випуску чи на присязі у ліцеї ім. Героїв Крут Річардас виголошує українською мовою! При нагоді литовський гість запросив і мене у Каунас. Звісно, я з радістю скористалася запрошенням!
Щоб врятувати підлітків від криміналу, заснував гурток «Юного воїна»
У Литву бажано їхати влітку. Бо в інші пори року погода у цій балтійській країні не дуже… Але доволі холодний і сирий клімат з лишком компенсується теплотою сердець литовців. Стримані і, здавалось би, беземоційні зовні, зсередини вони напрочуд теплі, чуйні і співчутливі до України. Коли з ними спілкуєшся, складається враження, що їхня єдина турбота — якнайбільше допомогти Україні. У Литві, зокрема у Каунасі, на кожному кроці - український синьо-жовтий стяг як наочний символ солідарності з нашою країною. Український прапор майорить і на флагштоку при вході перед кадетським ліцеєм ім. Генерала Повіласа Плехавічуса — поряд з національним прапором Литви та прапором Ізраїлю (як вияв солідарності з єврейським народом, який постраждав від нападу бойовиків ХАМАС).
У холі ліцею звертаю увагу на дитячі малюнки на стіні, присвячені трагічним подіям в Україні та україно-литовській дружбі.
А ще великий плакат, на якому написано кількадесят слів та висловів українською та відповідний аналог литовською. На кшталт — «Доброго ранку!», «До зустрічі!», «Слава Україні», «Перепрошую» тощо..
У кабінеті директора ліцею також багато української атрибутики. Зокрема, збільшена копія знаменитої поштової марки, присвяченої потопленню російського воєнного корабля «Москва»…
Річардас Жилайтіс розповів історію та передісторію заснування військового ліцею. Формально ліцей існує лише з 2013 року. А почалась історія закладу з неформального гуртка для підлітків. У Литві, як і в Україні, 90-ті роки минулого століття були буремні, «балом правили» кримінальні структури, які затягували у свої тенета молодь. У Каунасі був генерал внутрішніх військ Модалов — за національністю чеченець, але великий патріот Литви. І він взявся рятувати підлітків від кримінального середовища. Генерал на базі внутрішніх військ створив гурток, де проходили вишкіл 150 юнаків. З цього гуртка за сприяння міської влади Каунаса згодом народилась школа «Юного воїна». А вже з 2013 року школа стала кадетською імені Генерала Плехавічуса (національний герой Литви, борець за незалежність).
Основний критерій відбору в ліцей — мотивація
Каунаський військовий ліцей унікальний тим, що туди приймають на навчання дітей уже з п’ятого класу (вчаться у Литві до 12 класу). Причому і хлопців, і дівчат. Як на мене, це досить рано, оскільки таким малим дітям складно витримувати навантаження військового навчального закладу з його дисципліною та навіть військовою формою з важкими черевиками, які треба носити під час навчання. Річардас погоджується, але, каже, діти того хочуть… Основний критерій відбору в ліцей — навіть не високі оцінки, а насамперед мотивація майбутніх кадетів. За рік до вступу з ними проводять співбесіду, де діти мають переконати дорослих, для чого їм потрібна саме військово орієнтована освіта.
Уже перед самим вступом абітурієнти їдуть у табір, де інструктори та соціальні працівники спостерігають за їхньою поведінкою і вчинками. Якщо бачать, що дитина має яскраво виражені лідерські якості, при цьому оцінки у табелі не надто високі, перевагу при вступі мають саме такі учні. Важливо також, чи має дитина командний дух, чи здатна гуртувати навколо себе інших. «Батькам, діти яких невмотивовані і безініціативні, я раджу вибирати інші навчальні заклади, де зможуть себе проявити у чомусь іншому. Крім того, у військовому ліцеї така дитина не зможе собі дати ради, навіщо її «ламати», — каже Річардас.
«Хочу собі довести, що зможу!»
У ліцеї - 300 ліцеїстів. Їх точно можна порівняти з 300-ми спартанцями. І річ не тільки у дисципліні… Щороку у січні начальник ліцею робить традиційний нічний похід. Для участі у ньому відбирає 17 кадетів (бо автобус, який везтиме назад, має лише 17 місць), хоча охочих завжди набагато більше. Щоб потрапити у цю групу, кадети пишуть мотиваційне есе, де доводять, чому хочуть взяти участь у поході. Найбільш переконлива мотивація — «хочу собі довести, що зможу!». Йти треба 28 кілометрів по промерзлому лісу, болотах… Та ще й з важким наплічником. Виходять о 9-й вечора. До фінішу приходять зазвичай о 5-й ранку.
Цього року в групі йшли п’ять семикласників. Річардас дуже за них хвилювався, бо ж зовсім діти. Переживав, чи дадуть собі раду. Але менші йшли нарівні зі старшими. Десь на середині подорожі один із семикласників спитав Річардаса (а він — єдиний дорослий у групі), чи довго ще йти? Річардас зрозумів, що хлопець вже геть втомився, і каже йому: «Ти — молодець, пройшов вже 11 км. Давай покличу водія, він тебе забере. Бо бачу, вже не маєш сил…». Малий відповів: «Ні. Я йду!». Через деякий час Річардас ще раз йому запропонував перепочити в автобусі, мовляв, ти і так герой. Той вперто відмовився. Річардас його запитав: «І звідки у тебе сили беруться?». Хлопець відповів: «У мене батько такий. Я маю бути, як він».
До речі, цієї зими в групі був 13-річний хлопець з України, який цього року хоче вступати у ліцей. Річардас вирішив перевірити хлопця на міцність і запропонував йому взяти участь у нічному поході. Хлопець з радістю погодився і без проблем подолав важкий шлях. Тож наступного навчального року буде тут вчитися, бо довів, що гідний цього.
«Журнал добрих справ»
Але у Каунаському ліцеї виховують не лише мотивованих, загартованих і дисциплінованих кадетів. Тут велику увагу приділяють гуманітарній складовій. При цьому у роботі з дітьми шукають креативні підходи. Наприклад, кожен кадет має свій «журнал добрих справ». Він називається «паспорт добровольця». Туди учні записують добрі справи, які роблять у вільний від навчання час. Зокрема, можуть піти у будинок для престарілих, дитячий садок або в собачий притулок. Чи поприбирати у міському парку. А з часу великої війни в Україні багато хто плете маскувальні сітки, які потім відправляють до України. За свої добрі вчинки учні отримують бонус — наприклад, квитки в театр чи кіно.
Віднедавна начальник ліцею налагодив співпрацю з місцевим драматичним театром — кадети два-три рази на місяць працюють у театрі як волонтери. Приходять у театр в гарній парадній формі, зустрічають глядачів, допомагають їм знайти своє місце у залі… Річардас каже: «Солдафони» в армії не потрібні - потрібні інтелектуальні військові".
За формою освіти кадетський ліцей нагадує звичайну школу — до обіду тут традиційні уроки. В перерві діти, як і у звичайних школах, «носяться» по широких коридорах. Єдина помітна відмінність — усі у військових одностроях. А вже по обіді - військово орієнтована підготовка. З кадетами займаються інструктори литовського війська або силових структур. Це заняття з тактичної медицини, інженерна підготовка, вивчення стрілецької зброї, гірська та скелелазна підготовка, навички виживання в дикій природі та урбанізованій місцевості. До речі, начальник ліцею — також військовий, відтак веде уроки — викладає кадетам військову справу…
«Йдеться не так про комфорт, як про гідні умови навчання»
«У львівських колег мене найбільше вражає ставлення педагогів до учнів, до своєї місії вчителя, — каже Річардас. — Своїм вчителям ставлю ваших у приклад. Найголовніше у навчанні - взаєморозуміння між вчителями і дітьми. Я бачу, як ваші вчителі люблять дітей, люблять свою професію і люблять ліцей. Наскільки вони віддані і відповідальні. Це дуже надихає».
Для учнів надзвичайно важливе гідне до них ставлення. Бо саме це виховує особистість, почуття власної гідності. Начальник Львівського ліцею Юрій Гусар каже, що був вражений однією маленькою деталлю, яку зауважив у ліцеї в Каунасі. «Мій колега Річардас якось звернув увагу, що під час перерви між уроками кадети зазвичай „кучкуються“ у коридорах в одних і тих же місцях. І їм там не зовсім зручно, бо сідають чи на підлогу, чи спираються на стіни… І тоді він вирішив у цих куточках поставити крісла… Здавалось би, дрібниця, але дуже красномовна. Ніби військовий ліцей, тут не місце для сентиментів чи комфорту. Але йдеться не так про комфорт, як про зручність, про гідні умови навчання, про турботу…»
Коли ми вже прощалися, Річардас сказав, що його мрія, аби українці і литовці чим більше спілкувалися між собою, підтримували такі ж дружні стосунки, як його ліцей з львівськими «крутянами». Він усіляко намагається цьому сприяти. Зокрема, звів між собою одну з львівських шкіл і школу в Каунасі, познайомив капеланів зі Львова і Каунаса. Його друзі-бізнесмени невтомно волонтерять і вже передали для української армії сотні автомобілів та прийняли у себе на відпочинок багато українських дітей. Але це тема окремої публікації…