Чи можна розбагатіти, вкладаючи гроші у біткойни?

2009 року хтось на ім’я Сатоші Накамото запровадив нову грошову одиницю під назвою біткойн.


Не знаємо, це реальна особа чи під цим псевдо ховається група економістів-монетаристів Чиказької школи. Кількість біткойнів обмежена 21 мільйоном, а емісія нових біткойнів продумана так, аби залишатися  на рівні середньостатистичного зростання грошової маси у США. Наразі за біткойни можна купити меблі в окремих інтернет-магазинах, квитки на літак, замовити готель у солідної фірми “Експедія”, також інші послуги і товари, - якщо продавці погоджуються приймати біткойни.

На відміну від національних валют, ніхто не змушує приймати біткойн в обмін на товари і послуги. Біткойн може розраховувати тільки на те, що продавці й покупці мають бажання використовувати його для розрахунків. Крім того, якби не існувало Інтернету, біткойн узагалі не міг би бути засобом обміну або платежу. З юридичних причин - на територіях суверенної держави усі розрахунки можуть проводитися тільки в тій валюті, яка дозволена державою.   

Різке зростання вартості біткойна спричинило інтерес до нього пересічних громадян. Чи можуть вони розбагатіти, вкладаючи гроші у купівлю біткойна? Звернімося до думки найавторитетнішого інвестора сучасності Воррена Баффета. Нещодавно він сказав, що ніколи не вклав би свої гроші у біткойн, і що той погано закінчить. На відміну від банкірів,  Баффет не має особистих причин не любити біткойн. Просто біткойн не відповідає критеріям, які Баффет висуває до потенційної інвестиції.

Першим і необхідним критерієм Баффет вважає наявність внутрішньої цінності активу, в який він збирається вкладати гроші. Ця внутрішня цінність випливає з можливості компанії генерувати прибуток через продаж продукції або послуг, не має значення, масло це, гармати, електроенергія чи страхування автомобілів. Біткойн же нічого не генерує, як і решта валют, золото або картини геніальних художників. Тому Баффет усі ці речі не вважає придатними для інвестицій. Усі вони набувають цінності тільки тоді, коли на них з’являється покупець. А фабрика, що виготовляє кетчуп “Хайнц”, має ціну і без того, що хтось хоче її купити, - бо генерує прибуток, продаючи популярний кетчуп.

Тобто вартість такого активу, як біткойн, з’являється тільки тоді, коли хтось хоче його купити. А як ніхто не хоче, то вона дорівнює нулю. Це філософія Баффета, яка спрацьовує вже понад півстоліття. Не всі згідні з таким підходом, бо він не обіцяє швидкого збагачення... Утім, охочі ставити на футбольному тоталізаторі чи в казино можуть спробувати свої сили, зробивши ставку на біткойн. Одна порада - витрачайте на це рівно стільки коштів, скільки вам не шкода втратити.