Передплата 2024 «Добрий господар»

«Не знаю, чи всі наші громадяни готові відмовитися від виборчих хабарів...»

 Змінювати «перестарілу» ЦВК хочуть не всі «демократи», вважає політолог. Декого влаштовують висуванці режиму Януковича  

Один із серйозних промахів постмайданної влади — критично “прострочена”, напівлегітимна Центральна виборча комісія, яка значною мірою впливає на якість великого сегменту української політики. 1 червня мине два роки з того часу, як закінчилися семирічні повноваження 12 із 15 членів ЦВК. За два сезони у президента, парламенту так і не знайшлося часу, щоб “перезавантажити”, оздоровити цю інстанцію, позбавити виборчі процеси та їх організатора вірусів, якими вони були інфіковані за режиму Януковича.

У Центрвиборчкомі досі працюють скомпрометовані висуванці від неіснуючих партій, які, судячи з їхніх дій, і далі отримують інструкції від “учорашніх”. Проведені під орудою цих членів ЦВК парламентські, місцеві вибори (особливо — проміжні, у Чернігові, у скандальному окрузі №205) були позначені підкупом, застосуванням адмінресурсу, використанням “тітушок” та іншими неблаговидними діяннями. Належної реакції на ці кричущі порушення з боку відомства, яке очолює протеже Партії регіонів Михайло Охендовський, так і не було. До того ж висуванець ПР отримав з рук “демократичного президента” орден Ярослава Мудрого. Заохочений таким визнанням, учень одіозного Ківалова взагалі пустився берега, заявивши: “Я готовий продовжувати виконувати свої обов’язки до моменту, поки замість мене не буде призначено професійнішу, талановитішу, краще підготовлену людину”…

У суспільстві здійнявся шквал обурення через те, що Банкова толерує існування незаконної ЦВК. Ще торішнього листопада Вищий адмінсуд України визнав протиправною бездіяльність президента щодо зміни чинного складу Центрвиборчкому. У парламенті вимагають, щоб глава держави невідкладно виконав свій обов’язок і вніс подання про ротацію членів ЦВК. На сайті президента триває збір підписів під електронною петицією громадян на цю тему. Бунтують “молодореформатори” з президентської фракції. Розводять руками здивовані члени міжнародних правових організацій. Експерти вбачають певну зацікавленість “верхів” у зволіканні із заміною “перестарілих” ЦВКівців. Врешті-решт крига скресла: після потужного тиску громадськості з президентського офісу надійшла звістка про те, що Петро Порошенко цього тижня зніме проблему. Про її причини - у розмові кореспондента “Високого Замку” з директором Міжнародного інституту демократій Сергієм Тараном.

- Чому, обновивши Верховну і місцеві ради, у постмайданній Україні “забули” змінити Центральну виборчу комісію, повноваження якої давно завершилися?

- А тому, що політичні сили, які входять у коаліцію, були більше зайняті внутрішньою боротьбою. Вони дискутували про діяльність уряду, кадри у ньому, про корупцію, тарифи, а питання ЦВК випустили з поля зору. Воно не було у них на першому плані. Проблема стала актуальнішою, коли заговорили про можливість проведення дочасних парламентських виборів. Тепер, коли урядова криза минула, настав час розібратися з питанням ЦВК. Як на мене, головне — аби її було сформовано не за квотно-партійним принципом, а за критерієм фаховості. Щоби була конкуренція між кандидатами, щоб до ЦВК було залучено людей, менш пов’язаних з політичними силами, які працюють у парламенті. Чи станеться саме так — маю великі сумніви. Декому у парламенті хочеться дочасних виборів. Ті, хто прагне їх проведення, вважають за краще не чіпати “устояну” ЦВК, не входити у затяжні дискусії щодо неї, як це було у випадку з переформатуванням уряду Яценюка.

- Яких цікавих особистостей варто було б увести до ЦВК?

- Таких чимало є і серед політиків, і серед громадських діячів, спостерігачів, які брали участь у контролі за проведенням чесних прозорих виборів. Вони мають юридичний, менеджерський досвід, а головне — добру репутацію. Саме такі люди повинні прийти у Центрвиборчком.

- Як ви оцінили б роботу команди Охендовського за два роки після Євромайдану, зокрема постать самого голови ЦВК, до якого у суспільстві є чимало претензій?

- Згідно з оцінками, які давали не українські спостерігачі на наших виборах, робота ЦВК була професійною. Організація виборів могла мати недоліки, але загалом усі виборчі кампанії визнано чесними, такими, що відповідали міжнародним стандартам. Багато претензій до виборчого процесу треба адресувати не тільки ЦВК, а й виборчій системі, яка стимулює підкуп виборців. Треба говорити і про низьку політичну культуру самих виборців, які обирають депутатів за гарні слова, за показушні емоції, а не за конкретні, реальні програми, виконання яких треба контролювати. Як наслідок, ми отримуємо склад парламенту, сформований з таких “балакучих”, необов’язкових депутатів. А всі стріли несправедливо летять лише у бік ЦВК. Її відповідальність за проблеми, які ми бачили під час останніх виборів, становить лише третину вини. Інші дві третини - це вина політиків і запропонованої ними змішаної виборчої системи, а також — відповідальність, точніше, безвідповідальність виборців.

- Але ми пам’ятаємо неподобства у Чернігові, де зійшлися Геннадій Корбан з його грошима, продуктовими наборами і представник президентської сили Сергій Березенко - з її адмінресурсом. ЦВК у дзвони тоді не била…

- “Гречка” була всюди. І винна у цьому не ЦВК. Вибори у Чернігові відбувалися відповідно до чинних законів. Роздавати гречку людям під час виборчої кампанії, на жаль, можна. Чинний закон цього не забороняє. Дозволено створення спеціальних доброчинних фондів від кандидатів. І тут є величезна прогалина у законодавстві: як заборонити виборчий підкуп, юридично грамотно прописати цю норму, щоб довести цей злочин…

Зрештою, повернуся до виборців, їхніх чеснот. Я не знаю, чи всі з них погодяться не брати хабарі від кандидатів у депутати. Якби вони цього не хотіли, ми мали б інших представників у парламенті.

- Чи може президент стимулювати оновлення ЦВК?

- Очевидно, що так. Думаю, він візьме політичну ініціативу у свої руки. Але юридична відповідальність все ж залишається за парламентом.

А тим часом…

Усі без винятку члени нинішньої ЦВК, у тому числі її голова Михайло Охендовський, кандидат від “Народного фронту” Андрій Магера та висуванець від “Батьківщини” Жанна Усенко-Чорна підпадають під закон про люстрацію, а тому не мають права працювати у новому складі Центрвиборчкому. Таку думку висловила голова громадської мережі “Опора” Ольга Айвазовська. На її переконання, згадані члени ЦВК не можуть знову балотуватися у ЦВК, оскільки «всі вони були при злочинному уряді і владі Януковича”.

Схожі новини