Передплата 2024 ВЗ

На заправках Львова гостро бракує дизельного пального

Влада має намір повернути податки на пальне, які вона скасувала в середині березня. Експерти прогнозують, що через це реальна ціна бензину злетить мінімум до 52 грн/л, а дизелю – до 55 грн/л

На львівських заправках почалися перебої з пальним. Зокрема, на багатьох заправках немає дизельного пального.

«Сьогодні півдня шукала де заправитися дизелем, - розповіла «ВЗ» львів’янка пані Оксана. – Довелося покататися, поки знайшла заправку, де був дизель. І то дуже дорогий – 40 гривень з копійками за літр. Ціна також підскочила… Розумію, що це, мабуть, наслідки бомбардувань наших нафтобаз і НПЗ. Але ж нам би мали завозити паливо з-за кордону, про що домовився уряд».

За повідомленням порталу auto.ria.com, станом на 28 квітня ціна на бензин марки А-95+ у Львові та області на заправках ОККО – 35,79 грн/літр, на заправках Авіас – 34, 59 грн/л, бензину А-95 практично на всіх заправках – 34,09 грн/л. Ціна дизельного пального практично у всіх фірм (на тих заправках, де воно є) – 38,65 грн/л, на заправках Укр-Петроль та SOCAR - 40,29 та 40,59 грн/л відповідно. Протягом останнього тижня середня ціна по області на дизель підскочила – від 38 грн/л 21 квітня до 39.04 27 квітня.

«Найбільша проблема - доставка палива з-за кордону»

У розмові з журналістом «ВЗ» директор департаменту ПЕК Львівської ОВА Богдан Кейван нагадав, що перед війною 60 відсотків українського ринку нафтопродуктів йшли з білорусі і росії. Україна від них відмовилася. А внаслідок російських бомбардувань Україна втратила Кременчуцький нафтопереробний завод. Уряд прийняв рішення завозити нафтопродукти з-за кордону, від країн-партнерів.

«Зараз найбільша проблема - доставка палива з-за кордону, - сказав Богдан Кейван. - Наші компанії-постачальники завозять паливо «з коліс», тобто автоцистернами (бензовозами). Зараз постачальники не наповнюють нафтобази, а працюють «з коліс», тобто бензовоз заповнюється просто на автозаправці. Немає ні залізничного, ні морського транспорту. Щодо залізниці, то, як відомо, європейська колія вужча, ніж українська, і переставляти вагони на інші колісні пари на кордоні – це видатки. Тому залишився тільки автотранспорт. Постачання йде з різних напрямків – Польща, Литва, Угорщина, Румунія, але це все йде автотранспортом. Тому об’єми палива – недостатні. Крім того, Міністерство економіки 22 квітня встановило граничні ціни на пальне, зокрема, на бензин звичайних марок – не більше 34,10 грн/л, на дизпаливо – не більше 38,66 грн/л. Від середини квітня ціна на бензин зросла на 23 копійки, на дизпаливо – на одну гривню.

Зараз українські водії можуть заправлятися бензином марки А-95 Еко. Цей бензин складається з бензину А-95 і біоетанолу. Цей бензин має покращені властивості, екологічний. Яка перспектива? Зараз налагоджуються логістичні ланцюжки постачання нафтопродуктів в Україну автомобільним транспортом».

Експерт: три причини дефіциту пального

Ситуацію із цінами та дефіцитом пального у своєму дописі на ФБ прокоментував директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн:

«Найбільша автозаправна мережа країни, що належить групі «Приват» (Авіас,ред.), підвищила ціни на пальне понад граничний рівень, встановлений урядом (34,10 грн/л на бензин,ред.). Такий крок ринкового лідера дуже симптоматичний. Враховуючи, що імпортних постачань він не має, а торгує продуктом виключно Кременчуцького НПЗ, це свідчить про зменшення запасів (що не дивно, враховуючи зупинку заводу на початку квітня). Власне, дефіцит пального вже бачить кожен, хто має машину та очі. Якщо минулого тижня обмеження були 20 л, то відучора на багатьох АЗС це вже 10 л у бак».

За словами експерта, причин дефіциту є три:

  • Зупинка Кременчуцького НПЗ. На його ресурсах ринок протягнув березень й половину квітня (1 квітня російські окупанти масово обстріляли Кременчуцький НПЗ та навколишні склади паливно-мастильних матеріалів. Завод та інфраструктура знищена. – Ред.)
  • Проблеми з логістикою в Європі для доставки пального в Україну. Не вистачає цистерн, а для бензовозів існує купа проблем різного характеру, зокрема й нестача самих бензовозів.
  • Збереження держрегулювання. Через дефіцит гуртові ціни стали вищими за роздрібні, а чимало імпортних ресурсів, особливо які везуть автотранспортом, також дуже дорогі. Дешевші не поступають в достатній кількості - через причину 2.

Що далі?

За прогнозами експерта, все більше станцій будуть намагатися продавати пальне за ринковими цінами. Немережеві станції все більше будуть ігнорувати «рекомендації» Кабміну. Національні мережі вочевидь утримаються від порушень цінової дисципліни. Але через дефіцит та неможливість «потрапити» під регульовані ціни вільний продаж пального буде скорочуватись, перетікаючи у «безготівкову» площину. Тобто бізнес і кому конче треба, матимуть змогу придбати пальне. Хоча ліміти при заправці будуть діяти й для них. З дизпальним ситуація виглядає дещо краще, ніж з бензином, але «ще не вечір».

Скасовані податки на пальне хочуть повернути

Сергій Куюн повідомив, що влада має намір повернути податки на пальне, які вона скасувала в середині березня. У парламенті вже зареєстрований відповідний законопроєкт. Скасування акцизу та зменшення ПДВ з 20% до 7% в середині березня знизило ціни на 10-12 грн/л. Повернення податків приведе до того, що пальне знову подорожчає.

«Розрахунок за формулою Мінекономіки показує, що гранична ціна на бензин буде 45 грн/л (зараз 34,10), дизпальне – 48 грн/л (зараз 38,7), - пише Сергій Куюн. - Але це ще не все. Раніше я писав, що пального нема, що змушує окремих учасників ринку забити на «рекомендації» уряду. Тому бензин реально вже 40, а дизпальне – 45 грн/л. Тобто з повною ставкою податків реальна ціна злетить мінімум до 52 та 55 грн/л відповідно.

За моїми даними, ініціатива повернути податки на пальне має спільні корені з невдачею зі скасуванням мит та податків на ввезення автомобілів.

Зараз в авральному порядку безмитне ввезення авто хочуть скасувати. Бо це призвело до величезних черг на кордонах, в яких стоять і «гуманітарка», і «євробляхери», і ті самі бензовози з пальним. Ті самі поляки дивляться на це все і запитують: хлопці вам дійсно потрібен критичний імпорт у вигляді «Мерседесів» тощо? І крім того, від скасування мит бюджет реально втратив величезні кошти. Але це підвищення податків ніяк не розв'яже питання наповнення ринку паливом. Сьогодні це основна проблема. Тобто ми отримаємо те, що дефіцит нікуди не дінеться, але це дефіцитне паливо вже буде коштувати так, як у Європі – на рівні 2 євро за літр. Для споживача і для економіки це буде дуже серйозний удар».

Читайте також: «Хто заїхав на ПП, того й розмитнюють»

Схожі новини