Передплата 2024 «Добрий господар»

«Польські перевізники сказали, що війна для них не є аргументом»

Переговори не допомогли: «колєйки» сягають 35 кілометрів, оскільки протестувальники пропускають по одній фурі на годину

Польські страйкарі розмістили плакати зі своїми вимогами на своїх фурах. Фото зі сайту rmf24.pl
Польські страйкарі розмістили плакати зі своїми вимогами на своїх фурах. Фото зі сайту rmf24.pl

Переговори, що відбулися 13 листопада між українськими урядовцями і польськими колегами та перевізниками щодо припинення страйку на кордоні, не досягли кінцевої мети — страйк польських перевізників триває. Нагадаємо, 6 листопада десятки польських перевізників почали блокувати три прикордонні переходи з Україною — Корчова — Краковець, Гребенне — Рава-Руська та Дорогуськ — Ягодин.

Вимоги страйкарів: повернути до­зволи на в'їзд до Євросоюзу, які україн­ські перевізники раніше мусили брати; посилення вимог перевезень у рам­ках ЄКМТ (сертифікатів Європейської конференції міністрів транспорту); за­борона реєстрації в Польщі компаній з капіталом з-поза меж ЄС; отримання доступу до української системи «Шлях»; окремі черги для машин з ЄС у систе­мі «еЧерга»; виділення окремих черг для порожніх авто.

Заступник міністра розвитку гро­мад, територій та інфраструктури Сергій Деркач у відеозверненні на ФБ розповів, що переговори були тривалі, важкі та емоційні. На зустрічі були при­сутні польські та українські перевізники, представники Люблінського і Підкар­патського воєводств Польщі, міністер­ства інфраструктури Польщі, прикор­донної і митної служб обох країн.

Страйкарі не відмовились від клю­чової вимоги — повернути дозволи для українських вантажних перевезень. За­раз діє угода між Євросоюзом і Украї­ною про лібералізацію дозволів на ван­тажні перевезення, чинна до 30 червня 2024 року. Згідно із цією угодою, україн­ські перевізники, як і всі країни Євросо­юзу, можуть їздити один до одного без дозволів. Польським перевізникам це не подобається, вони кажуть, що угода спричинила дисбаланс: перед початком повномасштабного вторгнення був ба­ланс приблизно 60% на 40% між укра­їнськими і польськими перевізниками, тепер їздять 90−95% українців і лише 5−10% поляків.

«Коли ми запитали, чи готові поляки їздити у Херсон, Харків, Миколаїв, у ре­гіони, які постійно обстрілюються, по­ляки сказали, що вони туди зазвичай не їздять, але все одно хочуть їздити тери­торією України, — сказав Сергій Деркач. — Звісно, війна змінила наші логістичні шляхи. Товари, які раніше йшли морем, зараз йдуть через залізницю та авто­мобільні шляхи. Навантаження на ав­тотранспорт зросло у десятки разів. На що польські перевізники сказали, що війна для них не є великим аргументом. Для них важливо зберегти свій особис­тий інтерес і свій бізнес, а для цього по­трібно повернутися до дозволів».

Питання угоди між ЄС та Україною не розглядалося на цій зустрічі, оскіль­ки Польща в односторонньому поряд­ку змінити її не може. Про це польським перевізникам казали колеги з міністер­ства інфраструктури Польщі та з воє­водств. «На що перевізники не відреагували і було зрозуміло, що питання подальшого блокування кордону — не стільки для вирішення нагальних питань і проблем, а для того, щоб зробити або велику комунікаційну кампанію, або по­літичну історію й тримати кордон зачи­неним якнайдовше», — сказав пан Дер­кач.

Сторони домовилися про проведен­ня наступних перемовин з залученням Європейського Союзу. Принциповою вимогою України є продовження існу­вання бездозвільної системи перети­ну кордону («транспортного безвізу») та його продовження — щонайменше до перемоги у війні з росією. «Абсурдність вимоги поляків у тому, що польські про­тестувальники звертаються не до свого уряду, а хочуть, щоб Україна звернулась до ЄС щодо дозволів. Інші питання про­тестувальників не цікавлять», — зазна­чив заступник міністра.

Відтак блокада польсько-українсько­го кордону триває. Тим часом черги на в'їзд в Україну зростають, нині там на­копичилося близько 2,5 тисячі вантажі­вок, «колєйки» сягають 35 кілометрів, оскільки протестувальники пропуска­ють по одній фурі на годину.

Схожі новини