Загибель Ту-154 Качинського. Польща буде судитися з Росією у Гаазі

Польща вирішила звернутися до Міжнародного суду в Гаазі зі скаргою на російське слідство у справі про катастрофу президентського літака Ту-154 Леха Качинського під Смоленськом.

Про це заявив міністр закордонних справ Польщі Вітольд Ващиковський,передає «Польське радіо».

За словами польського міністра, він підняв цю тему, «тому що вже протягом семи років ми не в змозі однозначно встановити причини цієї трагедії, провиною чому — відсутність підтримки зі сторони Росії».

Очільник польського МЗС наголосив, що польська сторона зацікавлена у всілякому сприянні, починаючи від технічних питань, до юридичної допомоги.

Ващиковський уточнив, що Польща планує звернутися зі скаргою на російське слідство у справі Смоленська до Міжнародного суду в Гаазі, і тоді неоціненною стала б дипломатична підтримка США.

«Мова йде про можливості чинити тиск на Кремль», — пояснив він.

 У контррозвідці Польщі повідомили про «надсекретну заяву» у справі Смоленської катастрофи

Ідеться про можливе поглиблення співпраці Служби військової контррозвідки РП та російського ФСБ.

У справі справ Смоленської авіакатастрофи до прокуратури скеровані нові заяви. Про це повідомив голова Служби військової контррозвідки Польщі Пйотр Бончек, передає УТ.

Він зазначив, що не може надати більш детальної інформації з цього приводу.

«Заява є надсекретною і стосується організації візиту до Смоленська. Вона містить також інформацію про контакти і співпрацю Служби військової контррозвідки з Федеральною службою безпеки. Завтра має відбутися слухання екс-прем’єра Польщі Дональда Туска у цій справі», — нагадав посадовець.

Бончек також наголосив, що найважливішими є питання про діяльність служб перед візитом, його безпеку, вжиті заходи, а також дії служби після 10 квітня 2010 року до осені 2015 року.

«Можна з упевненістю ствердити, що період після 10 квітня був поворотним моментом у діяльності Служби військової контррозвідки. Якщо раніше контакти з ФСБ були службовими і дипломатичними, то після 10 квітня вони перетворилися у співпрацю, що нагадує союз», — додав він.

«Маємо службу (ФСБ – ред.), до якої входять колишні працівники НКВС, КДБ і які мають підтримку всієї адміністрації Росії, а з іншого боку — Службу військової контррозвідки, яка намагається розширити співпрацю з ФСБ будь-якою ціною», — сказав Бончек.

Він визнав, що багато експертиз, проведених упродовж попередніх років, показали, що під час організації польоту до Смоленська відбулися порушення не тільки з боку Бюро урядової охорони та Міністерства закордонних справ, але також Служби військової контррозвідки Польщі.

Кремль прокоментував звинувачення Польщі щодо Смоленської катастрофи

Прес-секретар президента Росії Дмитро Пєсков заявив, що у Кремлі не знають, на чому грунтуються висновки польської урядової комісії про вибух на борту Ту-154 президента Польщі Леха Качинського.

Про це він сказав журналістам у вівторок, повідомляє російське агентство «РИА Новости».

За його словами, записи розмов диспетчерів і пілотів таких свідчень не містять.

«Ні, ми не можемо це прокоментувати, ми не знаємо, чим керувалася ця комісія, на чому вона засновувала свої висновки. У слідства є певні дані і запис розмов на борту, і записи пілотів, і диспетчерів, які таких свідчень не містять. В цьому випадку, ми не знаємо, чим могла ця комісія керуватися», — сказав Пєсков, відповідаючи на прохання прокоментувати висновки польської комісії.

Польща оприлюднила нові результати розслідування щодо Смоленської катастрофи

На борту президентського літака Ту-154М Леха Качинського перед катастрофою, ймовірно, стався вибух термобаричного заряду.

Цим  і пояснюється розпад літака на дрібні уламки і значне пошкодження тіл жертв катастрофи.

Про це йдеться у фільмі урядової підкомісії із розслідування Смоленської катастрофи, представленому 10 квітня у Варшаві, повідомляє «Укрінформ».

«Дуже багато факторів вказують на те, що 10 квітня 2010 року на борту урядового Туполева стався вибух. Аварії приладів, що зареєстровано в останніх секундах польоту, повна втрата енергопостачання перед першим контактом із землею, розташування уламків літака, специфічний характер пошкоджень тіл, аеродинамічні дослідження, сила, з якою одні з дверей (літака) були вбиті в землю, — ці та багато інших фактів вимагали від комісії сприйняти версію вибуху як повністю реальну», — наголошується у представленому фільмі.

Зазначається, що з метою підтвердження версії вибуху було проведено низку експериментів різних вибухових матеріалів.

«У результаті проведених експериментів можна сказати, що найбільш імовірною причиною вибуху був термобаричний заряд, який привів до сильної вибухової хвилі, яка на своєму шляху знищувала перешкоди — розривала корпус літака, викидала назовні тіла жертв і зривала з них одяг», — вважають автори фільму.

За інформацією розслідування, на місці трагедії знайдено принаймні чотири тіла жертв, які мають сліди впливу високої температури, що не можна пояснити близькістю пожежі на землі, а тільки опіками у результаті вибуху.

Польська комісія наголошує, що російська сторона здійснила низку кроків, які можна вважати свідомим доведенням екіпажу літака до катастрофи.

Як повідомляється, польські контролери взагалі не повинні були бути допущені до виконання такого важливого завдання, оскільки у той ранок не пройшли обов'язкового медогляду. Крім того, замість одного центру прийняття рішень на диспетчерській вежі, з російської сторони було їх три: генерал Бенедиктом у Москві — колишній командувач військами спецпризначення в Афганістані, контролери руху підполковник Павло Плюснін і майор Віктор Риженко. Також полковник Микола Краснокутський — колишній командир авіабази у Смоленську, який не повинен був бути на вежі, але який давав команди, хоча не мав на це права.

Зазначається, що це було порушенням російського авіаційного права, і зі сторони росіян панував хаос.

У фільмі наголошується, що російський літак Іл-76, який перед катастрофою кружляв над аеродромом і намагався йти на посадку, насправді здійснював дії, які «вписуються у підготовку до катастрофи».

«Треба чітко сказати, що дії російської сторони мали привести до катастрофи», — роблять висновок польські експерти.

Вони зазначають, що російські контролери або не подавали польським пілотам життєво необхідну інформацію, або свідомо вводили їх в оману.

«Російські навігатори постійно вводили в оману польських пілотів, що вони на курсі й стежці, хоча ті перебували вліво від правильної стежки підходу до злітної смуги… Коли Ту-154М перебував на висоті 100 метрів навігатори мовчали і жоден з них не дав необхідну команду, щоб іти на інше коло», — наголошується у фільмі.

Польська сторона стверджує, що капітан польського екіпажу на безпечній висоті над землею (90−100 метрів) все ж встиг дати команду йти на друге коло, але «літак продовжував знижуватися, незважаючи на дії пілота».

«У нас немає впевненості, чому це сталося, і яка аварія призвела до різкого зниження до землі. Ймовірним приводом неспроможності йти на друге коло є серія аварій, яка почалася на відстані 2,5 км від аеродрому і була зареєстрована апаратурою на борту Туполєва», — зазначають експерти польської підкомісії.

Як зазначається, польський «чорний ящик», реєструючий параметри двигуна, зафіксував різке зростання вібрації правого, а потім і лівого двигуна.

«За 70 метрів до зіткнення із березою почалося знищення лівого крила», — зазначає комісія. Разом з тим вона зазначає, що експерименти комісії у спеціально створеному для цього аеродинамічному тунелі підтверджують, що відрив частини лівого крила «не міг привести до перекидання літака і гальмування його подальшого руху».

«Остання фаза трагедії була викликана вибухом у корпусі, який знищив літак, розриваючи його на фрагменти і десятки тисяч уламків, вбиваючи пасажирів», — констатують члени комісії.

Водночас вони додають, що перші елементи лівого крила почали падати на землю на відстані близько 900 м від початку злітно-посадкової смуги.

Слідство щодо авіакатастрофи під Смоленськом оголосило сенсаційні результати

Літак, що зазнав аварії у 2010 році під Смоленськом, на борту якого перебував екс-президент Польщі Лех Качинський, почав розпадатися у повітрі.

Про це заявив голова підкомісії з розслідування Смоленської авіакатастрофи Вацлав Берчинський, повідомляє TVP.info.

«Тепер ми точно знаємо, що літак розвалився в повітрі», – наголосив він.

Берчинський зазначив, що це вдалося з’ясувати завдяки ретельному аналізу переговорів пілотів з вежею.

Розпад літака почався задовго до злітно-посадкової смуги. Його частини були розкидані на десятки метрів, перш ніж впасти на землю, – розповів голова підкомісії з розслідування Смоленської авіакатастрофи.

Водночас, посилаючись на висновки комісії, видання Onet пише, що літак зазнав часткової дефрагментації за 900 метрів від злітно-посадкової смуги.

Міністр оборони Польщі: «Смоленська катастрофа, росіяни загнали Ту-154М у пастку» 

Дії контролерів з вежі «Смоленськ-Північний» призвели до ситуації, яка наблизила літак президента Польщі Леха Качинського до катастрофи.

Про це заявив міністр національної оборони Польщі Антоній Мацеревич, інформує телеканал Republika.

«Доказова база, яку зібрала група слідчих, а більшою мірою Комісія з розслідувань авіакатастроф державної авіації, є дуже переконливою. Вона показує, що ці дії (контролерів — ред.) були свідомими і що було бажання призвести до катастрофи», — заявив Мацеревич.

Він зауважив, що навіть коли доказова база не була також повною, то все вказувало на те, що «контролери вели літак до катастрофи».

Мацеревич наголосив, що пілот президентського літака Аркадіуш Протасюк ло останнього намагався «втекти з цієї пастки».

«У кінцевому результаті не це стало причиною трагедії, хоча і призвело до ситуації, яка наблизила цю драму, аби це було якомога більше схоже на природну катастрофу», — заявив глава міноборони РП.

Він пояснив: якщо б літак не був доведений контролерами так низько до землі, то «складніше було організувати хаос, з яким ми маємо справу сьогодні».

«Літак, який би розпався на висоті 50, 60 чи 150 метрів над землею, не міг би показати, що це була природна катастрофа», — наголосив Мацеревич.

Міністр повідомив, що урядова підкомісія з розслідувань причин  катастрофи незабаром представить результати своєї роботи, зокрема «сотні, або й більше» експериментів і моделювань.

Мацеревич підкреслив, що члени комісії детально проаналізували весь матеріал від початкової фази польоту до моменту катастрофи, а доказовий матеріал «підтверджує гіпотези, які науковці сформулювали у цій справі».

Ващиковський: «РФ має почати співпрацю з Польщею у Смоленській справі»

Росія повинна розпочати співпрацю з Польщею у справі Смоленської катастрофи, оскільки як уламки літака, так і «чорні скриньки» повітряного судна все ще залишаються в РФ.

Про це заявив глава польської дипломатії Вітольд Ващиковський, інформує RMF.FM.

«Я хотів би, аби Росія врешті почала співпрацювати з Польщею. Незабаром буде сьома річниця катастрофи, а її причини не було з'ясовано»,- заявив Ващиковський.

За його словами, упродовж семи років російські органи, які відповідають за слідство у цій справі, не співпрацюють з Польщею.

«Уламки літака, „чорні скриньки“ все ще не повернуто (до Польщі — ред.)», — констатував глава МЗС Польщі.

Він зазначив, що ключ до покращення відносин Польщі з Росією — у Москві. «Ми бажали б, аби Польща почала прагматично ставитися до Польщі, оскільки з боку Польщі немає ворожих дій і кроків», — констатував Ващиковський.

Як інформувало агентство, польська прокуратура перекваліфікувала звинувачення на адресу російських контролерів руху на вежі «Смоленськ-Північний» з «несвідомого» на «свідоме» доведення ними екіпажу президентського літака Ту-154М до авіакатастрофи.

МЗС Росії у відповідь на це зазначило, що Польща посилила жорстку лінію щодо РФ у справі Смоленської катастрофи, нагадуючи, що Варшава від початку хотіла перекласти частину відповідальності на російських контролерів руху. У Москві підкреслили, що російські авіадиспетчери не причетні до катастрофи.

У Польщі вирішили створити віртуальну карту Смоленської катастрофи

Загалом у країні ведеться сім слідств. Головне — у справі катастрофи, а також шість, які тією чи іншою мірою стосуються трагедії.

У Польщі хочуть створити віртуальну карту Смоленської катастрофи, на якій буде детально позначено розташування елементів літака і тіл загиблих. Про це повідомили прокурори Національної прокуратури РП, які ведуть слідство в цій справі.

“Черговий намір групи слідчих  — створення віртуальної карти катастрофи”,- заявив прокурор Марек Кучинський, додавши що до цього часу плану місця катастрофи не було створено.

“Створення такої карти, яка дуже детально показуватиме розташування елементів літака і частин тіл допоможе реконструювати подію і підготувати висновки про перебіг катастрофи”,- зазначив Кучинський.

У цьому контексті важливим він назвав потребу створення каталогу елементів розбитого літака. У зв'язку з чим польські слідчі мають намір направити групу слідчих до Росії і зараз намагаються домовитися про це з російською стороною в рамках надання юридичної допомоги.

За словами прокурора Марека Пасьонека, упродовж року Національна прокуратура зібрала і проаналізувала 2 тис. томів актів у справі катастрофи. Прокуратура підписала угоди зі слідчими лабораторіями з Великої Британії, Північної Ірландії, Італії та Іспанії про допомогу у дослідженні як біологічного матеріалу (Італія, Північна Ірландія) так й невеликих елементів літака (Велика Британія, Іспанія) на предмет наявності на них залишкових слідів вибухівки.

За словами прокурора Кшиштофа Шварца, зразки біологічних матеріалів та елементи літака потраплять до цих лабораторій у травні. Шварц також повідомив, що загалом у Польщі ведеться сім слідств: головне у справі катастрофи, а також шість, які тією чи іншою мірою стосуються трагедії.

Прокуратура Польщі звинуватила російських диспетчерів  у справі  Смоленської катастрофи

Прокуратура Польщі сформулювала нові звинувачення на адресу російських диспетчерів і третьої особи у вежі контролю за польотами у справі розслідування Смоленської катастрофи.

Про це на прес-конференції заявив заступник генерального прокурора Марек Пасьонек, повідомляє TVN24.

За його словами, нові звинувачення стали можливі завдяки аналізу 2 тисяч томів матеріалів слідства і результатів ексгумації рештків тіл жертв Смоленської катастрофи.

У прокуратурі також повідомили про заміну двох тіл, що дозволила виявити ексгумація. Ще в п’яти трунах було виявлено фрагменти тіл інших людей.

«Аналіз даних дозволив сформулювати нові звинувачення проти російських диспетчерів повітряного руху, а також третьої особи у вежі, приписавши їм умисні дії, які призвели до катастрофи», — сказав Пасьонек.

За його словами, звинувачення повинні бути представлені диспетчерам особисто.

«Немає сумніву, що однією з причин катастрофи стали дії диспетчерів. Я не хотів би детальніше говорити про ці звинувачення, оскільки найперше їх треба представити підозрюваним», — сказав прокурор Марек Кучинський.