Передплата 2024 «Добре здоров’я»

«Багато водіїв відмовляється вмикати валідатори у приміських автобусах»

Як насправді працює розрекламований е-квиток у приміських маршрутах Львівщини, журналістка «ВЗ» переконалася на прикладі роботи 138-ї маршрутки, що їде з Лапаївки до вулиці Джорджа Вашингтона у Львові

Автобус № 138 їздить із вимкненим валідатором. Водій винним робить київську компанію, яка реалізовує проєкт е-квитка... Фото авторки
Автобус № 138 їздить із вимкненим валідатором. Водій винним робить київську компанію, яка реалізовує проєкт е-квитка... Фото авторки

Напередодні новорічних свят у Львівській ОВА відзвітували: Львівщина — перша область в Україні, де запроваджено електронну оплату в приміських та міжміських автобусах, і невдовзі готівка в салонах громадського транспорту буде вчорашнім днем. Нагадаємо, безготівкову систему проїзду в нашому регіоні реалізовувала київська компанія «Смарт-тикет технолоджи», інвестувавши в проєкт 38 мільйонів гривень.

«Леокартка» сюди не йде, платіть паперовими грошима!"

Днями авторка цих рядків їхала приміською маршруткою № 138 (з вулиці Любінської до Пасічної). Оскільки це проїзд по Львову, вирішила заплатити банківською карткою. На моє прохання про електронну оплату водій кинув на мене здивований погляд. «Та платіть, хто боронить», — сказав. Зелена галочка на екрані валідатора з’явилася не з першого разу, водій проконсультував і допоміг з оплатою. З апарату вийшов паперовий квиток, беру його, а раптом буде контроль. Інші пасажири платили готівкою. Запитала деяких пасажирів, як доведуть, що вони не «зайці», якщо раптом в салон зайдуть контролери. Бо водій при оплаті готівкою не видає ніяких квитків. «Не знаю, — відповів студент. — Буду сваритися з контролерами, попрошу водія підтвердити мою оплату». Інші пасажири теж не знали, як доведуть оплату проїзду. Усі їдуть на свій страх і ризик.

Водій приміської маршрутки № 138 не попереджає пасажирів про подвійну "валідацію" банківської картки.
Водій приміської маршрутки № 138 не попереджає пасажирів про подвійну "валідацію" банківської картки.

«Леокартка» сюди не йде, платіть паперовими грошима!", — сказав водій літній пасажирці, яка сідала в приміську маршрутку на площі Митній і хотіла розрахуватися львівським варіантом е-квитка. Жінка не погодилася на це, бо в 138-й маршрутці мала би витягнути з гаманця 15 гривень, а пільгова Леокарт дає їй змогу безкоштовного проїзду. Тож довелося дочекатися міської маршрутки, аби поїхати на вулицю Пасічну.

… На зворотному шляху в 138-й маршрутці валідатор для електронної оплати був вимкнений. Водій відверто сказав мені, що платити готівкою вигідніше. А те, що валідатор в салоні його автобуса не працює - вина компанії, яка його ставила… Довелося платити готівкою. Тут за поїздку по Львову беруть 15 гривень, що на 5 гривень дешевше, ніж за поїздку міськими маршрутками. Я була не єдиною пасажиркою, яка хотіла розрахуватися банківською карткою. Але водій в жартівливій формі усіх відмовляв від цього і показував на вимкнений валідатор.

Навіть при поїздці по Львову пасажир має двічі «валідувати» банківську картку

За кілька годин отримала сповіщення у мобільному додатку свого банку. Замість 15 гривень з рахунку за поїздку чомусь зняло 17 грн. Телефоную на «гарячу лінію» київської компанії, яка реалізовувала проєкт е-квитка у Львівській області. На другому кінці дроту в мене попросили назвати перші шість цифр та останні чотири цифри номера моєї банківської карточки. За мить оператор знайшли усю інформацію про мою поїздку.

Оператор е-квитка по Львівській області Олена пояснила, що навіть при поїздці по Львову, пасажир має двічі «валідувати» банківську картку — при посадці і при висадці. Інакше система бачить не закриту подорож і списує з рахунку картки вищу суму. Аргументувала своїй співрозмовниці, що не знала про це, бо водій не повідомляв мене про такі правила…

«На жаль, водії не повідомляють про подвійну валідацію і наполягають платити готівкою. Більше того — багато хто з водіїв взагалі відмовляються вмикати валідатори в автобусах. Будемо наголошувати на цьому перевізнику, щоб попереджали пасажирів», — відзначила операторка.

Повертати дві гривні на картку представниця проєкту е-квитка відмовилася. Аргументувала, що я сама винна в тому, що трапилося — треба було «закрити» поїздку і тоді з картки зняло б 15 гривень…

Начальник управління транспорту та зв’язку Львівської ОВА Степан Рудницький підтвердив «ВЗ», що ситуація з електронною оплатою проїзду на Львівщині залишає бажати кращого і що водії свідомо саботують нововведення та не вмикають валідатори. Також водії маршруток не хочуть комунікувати з пасажирами і повідомляти, що треба двічі «валідувати» банківську картку — при вході та при виході. Зізнався, що багато водіїв не можуть відвикнути від готівки, бо вкінці зміни кожен мав «чайові», а тепер вони менші.

«Є позитивна динаміка е-квитка на Львівщині, але не така, як би нам хотілося, — продовжує мій співрозмовник. — Корективи внесли, зокрема перебої зі зв’язком „Київстару“. Усі валідатори маршруток Львівщини обладнані сім-картою „Київстару“. Зараз йде відновлення, більшість валідаторів уже в системі. Статистика валідацій за грудень — 1800 транзакцій на всю Львівщину. Цього дуже мало… До слова, саме 138-а маршрутка — на першому місці серед валідацій. 1800 оплат електронними засобами — надто низький відсоток. Хочемо, аби готівки було у рази менше. Серед причин низької оплати проїзду електронною формою — несприяння з боку водіїв. Тривалий час буде формування культури серед водіїв та пасажирів. Невдовзі наші партнери, які реалізовують е-квиток оголосять акцію, де електронна оплата буде вигіднішою за готівку. Їхня маркетингова компанія мала би зрушити з мертвого місця бажання пасажира платити електронним способом. Як-не-як, у Львівській області — 500 маршрутів та до тисячі транспортних засобів».

Схожі новини