Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Під Міцкевича «підкопуються»…

Будівництво підземного паркінгу на однойменній площі подобається не всім

Підземний паркінг хочуть зробити фактично під пам’ятником Міцкевичу. Візуалізація Інституту просторового розвитку
Підземний паркінг хочуть зробити фактично під пам’ятником Міцкевичу. Візуалізація Інституту просторового розвитку

Нагадаємо, 1998 року на площі Міцкевича у центрі міста замість старовинного будинку під № 10 «вліпили» потворну будівлю «Укрсоцбанку», яку львів'яни охрестили «унітазом». А тепер хочуть спорудити підземний паркінг — упритул до колектора підземної річки Полтви й фактично під самим пам’ятником Адаму Міцкевичу. Частина громадськості б'є на сполох…

Згідно із детальним планом території, розробленим ЛКП «Інститут просторового розви­тку», на площі Міцкевича планують ліквідувати дві смуги руху, натомість зробити одну додаткову смугу — пе­ред пам’ятником. Місце, де зараз ав­тостоянка й смітники, стане пішохід­ним і примикатиме до готелю, який тут будується, та вулиці Театраль­ної. Крім того, заїзди та виїзди з під­земного паркінгу зроблять з обох бо­ків пам’ятника. Компанія-забудовник, яка будує поруч готель, обіцяє побуду­вати паркінг за власні гроші, причому із сорока паркомісць десять передати місту. Але деякі львів'яни незадоволе­ні тим, що обабіч пам’ятника будуть турнікети для виїздів і ліфт для спус­ку людей, мовляв, це спотворить ви­гляд площі. Критики також побоюють­ся, що перекриття руху проспектом Свободи створить затори у без того перевантаженому автомобілями місті.

Колектор Полтви треба підлатати

Ще одна проблема — безпосеред­ня близькість площі до колектора під­земної річки Полтви. Львівські диґери, які неодноразово досліджували рус­ло Полтви, стверджують, що колек­тор у незадовільному стані. Диґер-дослідник Андрій Риштун розповів «ВЗ»: «Головними ризиками проєк­ту підземного паркінгу є „втома“ роз­ташованого під проспектом Свобо­ди австрійського колектора Полтви; болотисті ґрунти довкола пам’ятника Міцкевичу (пам'ятник розташова­но на місці, де колись був острів по­серед Полтви); непередбачуваність зміни потоків ґрунтових вод для фун­даментів довколишніх пам’яток. Ви­конувати будівельні роботи потрібно з відповідним наглядом за станом ко­лектора. Навіть зараз його потрібно оглянути, і де треба, підлатати, під­ремонтувати тощо. Я викладав фо­тографії у своєму дописі на ФБ: у ко­лекторі є тріщини, через які ґрунтові води потрапляють всередину, видно розмиття дна тощо. Перед будівни­цтвом паркінгу треба підлатати ко­лектор. Бо коли почнеться будівни­цтво, коли будуть вібрації, зміняться потоки ґрунтових вод, це все буде тільки посилюватися. На детальному плані територій я побачив, що паркінг впритул підходить до Полтви. У мене виникла цікава ідея: якщо там і так все розкопають, чому би не зробити віконечко у Полтву, через яке усі охо­чі зможуть прийти й побачити, як ви­глядає підземна річка. Зараз є закон про пам’ятки інженерного мистецтва. І колектор, побудований майже двісті років тому, теж є пам’яткою інженер­ного мистецтва, його можна включи­ти у каталог».

Спілка архітекторів — проти

Львівська спілка архітекторів НСАУ звернулася з відкритим листом до Львівської міськради — з вимогою пе­реглянути рішення щодо будівництва підземного паркінгу на площі Міцке­вича та організувати громадське обго­ворення із залученням широкого кола експертів, перед цим провівши дослі­дження гідрогеологічного стану ґрунтів у зоні планування підземного паркінгу.

Архітектори зауважують, що гро­мадські слухання мерія провела з об­меженнями для участі професійних архітекторів, які стурбовані юридично правовими аспектами цього проєкту та виявили низку серйозних проблем, які можуть призвести у майбутньому до непоправних негативних наслідків.

«Новий планований підземний пар­кінг на площі Міцкевича — це серйоз­на і необґрунтована інтервенція в іс­торичне середовище, — стверджує в інтерв'ю виданню „Збруч“ завідувач кафедри архітектури та реставра­ції, ексвіцепрезидент Українсько­го національного комітету ІКОМОС, доктор архітектури професор Ми­кола Бевз. — З історичного, архітек­турного та транспортного погляду ідея будівництва цього підземного паркін­гу є неприйнятною. Логічного науково­го обґрунтування розміщення тут пар­кінгу як міського об'єкта просто немає. Є лише потреби готелю. Тут від само­го початку не можна було проєктувати такий об'єкт… Нагадаю, під „Укрсоц­банком“, який розташований поруч на площі Міцкевича, 10, є паркінг на при­близно ту саму кількість місць. Його цілком можна адаптувати під парковку нового готелю».

За словами Миколи Бевза, площа Міцкевича — особливо важлива ділян­ка Львова, це територія об'єкта, що входить до списку Світової спадщини ЮНЕСКО та важлива частина історич­ного центру Львова.

Коментар для «ВЗ»

Антон КОЛОМЄЙЦЕВ, головний архітектор Львова

Цей проєкт проходитиме усі не­обхідні погодження згідно з акту­альним законодавством. Тут має­мо справу з підземною спорудою, яка суттєво покращить у тому чис­лі й пам’яткоохоронні аспекти цієї площі, ключові в історичному се­редовищі. Тут є пам’ятник Міцке­вичу, довкола якого з усіх боків їз­дять машини, і до якого неможливо підійти пішки. Навіть туристи не можуть до нього підійти, їм треба перебігати через проїжджу части­ну. Це не є належне функціонуван­ня цього унікального пам’ятника. Тому ключова річ тут — забезпечи­ти до нього підхід.

Схожі новини