Губернаторів більше не призначатимуть на конкурсній основі

На Банковій дотиснули «прихватизацію» голів місцевих держадміністрацій.

Про губернаторські конкурси в Україні можна забути. З негласної подачі Банкової у Верховній Раді повернули стару схему призначення голів держадміністрацій – як обласних, так і районних. Якщо за новим Законом «Про державну службу» (вcтупив у дію 1 травня 2016 року) достойників на ці посади визначали за результатами конкурсного відбору, то тепер керівників ОДА і РДА, як і раніше, президент призначатиме за формальним поданням Кабміну.

Повернути президентові, по суті, монополію на призначення губернаторів і голів райадміністрацій намагалися ще минулого року. Щоправда, в інший спосіб. Перед літніми канікулами швиденько пропхали законопроект авторства тодішнього представника президента у парламенті (а нині – голови фракції «БПП») Артура Герасимова та «фронтовика» Андрія Реки. Із вигідною для Банкової пропозицією: щоб конкурс на зайняття посад голів ОДА і РДА проводила не Комісія з питань вищого корпусу державної служби, до якої входять представники президента, Верховної Ради, уряду і громадськості, а комісія, склад якої затверджуватиме президент. Таке собі «президентське журі», яке б без зайвих запитань і шуму виводило у переможці псевдоконкурсів «потрібних» кандидатів.

До другого читання й ухвалення законопроекту у цілому не дійшло. Але не тому, що на Банковій відмовилися від скандальної ідеї, а через те, що вирішили провернути іншу, ще зручнішу для себе схему. А щоб відвести від себе пі­дозри (хоча і так зрозуміло, звідки ноги ростуть), на роль авторів нового законопроекту призначили компанію депутатів із групи «Воля народу», голосами якої не раз затикали коаліційну нестачу у важливих для Банкової голосуваннях. «Воленародівці» зареєстрували проект, який взагалі виводить голів держадміністрацій з-під дії Закону «Про державну службу». Схема проста: якщо посади очільників ОДА і РДА не є чиновницькими, значить, вимога про призначення держслужбовців на конкурсній основі на них не поширюється.

Неблагі наміри прикрили Конституцією. Оскільки, мовляв, порядок призначення голів місцевих держадміністрацій прописаний в Основному Законі, то коригувати процедуру іншими законами не можна.

У четвер скандальний законопроект винесли на розгляд у сесійній залі (судячи з того, як спікер Андрій Парубій після трьох невдалих голосувань ледь не ногами його проштовхував, команду спустили переконливо) і проголосували. Голоси, яких забракло «БПП» і «Народному фронту», доштукували за рахунок кількох позафракційних «донорів», вже згадуваної «Волі народу» та ще однієї «підручної» групи – «Відродження».

Критики законопроекту вже заявили, що ухвалені зміни до Закону «Про держслужбу» – ніщо інше, як черговий крок президента до узурпації влади. «Повертається система «ручного» управління обласними та районними держадміністраціями. Призначення голів ОДА та РДА без проведення обов’язкового конкурсу робить їх фактично політичними призначенцями, що суперечить принципам належного урядування та порушує взяті Україною міжнародні зобов’язання щодо реформування системи державного управління. Ухвалений законопроект скасовує реформу державної служби на місцевому та регіональному рівні і створює не передбачену Конституцією так звану «президентську вертикаль влади». Реальний мотив законодавчих змін – скасування конкурсних процедур і цементування президентської вертикалі.

Очевидно, що політики і надалі розглядають органи державної влади як ресурс для власного збагачення, поповнення партійних кас та адміністративний ресурс напередодні виборів», – йдеться у заяві «Реанімаційного пакету реформ».

Карикатура Євгена КРАНА