Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Цей пас – для контрабандистів!»

Як тільки Польща відновила Малий прикордонний рух з Україною, пункти пропуску на кордоні одразу «закоркувалися» автівками.

Місяць на українсько-польському кордоні був “чистий спокій” — не було ажіотажних багатокілометрових черг автівок, ексцесів і “дурдому”. Нагадаємо, від 4 червня Польща тимчасово скасувала угоду про Малий прикордонний рух (МПР) з Україною. Офіційним приводом для цього стали підвищені заходи безпеки, пов’язані з проведенням саміту НАТО у Варшаві і Днів молоді у Кракові (за участі Папи Римського Франциска). І от 3 серпня Польща таки відновила Малий прикордонний рух з Україною. І автоматично усі пункти пропуску “закоркувалися” автівками!

Картка учасника МПР фактично стала перепусткою у прикордонну “вільну економічну зону”.
Картка учасника МПР фактично стала перепусткою у прикордонну “вільну економічну зону”.

Не секрет, що “закорковують” кордон автівки, водії яких є учасниками Малого прикордонного руху. Коли 2 серпня (офіційна дата відновлення МПР) рух ще не відновився, когось це засмутило, а когось, навпаки, потішило. В українців, які часто перетинають кордон, і не є учасниками МПР, були сподівання, що Польща не відновить Угоди про рух. Пішли чутки, що поновлення МПР відтерміновується до 1 вересня.

За інформацією прес-служби Західного регіонального управління Держприкордонслужби України, за станом на ранок, 3 серпня, на пунктах пропуску у Шегині вже мучилися у черзі 190 автомобілів, на Раві-Руській — 100, в Угринові — 70. «Ми готові до великого напливу учасників Малого прикордонного руху, - повідомив прес-секретар Західного регіонального управління Держприкордонслужби Володимир Шеремет. - Попередньо проводили обговорення з польськими колегами, збільшили кількість нарядів. 70% черг на пунктах пропуску становлять власне учасники МПР».

Українцям, які зазвичай подорожують у Польщу у своїх справах (навчання, робота, туризм), залишається тільки згадувати, як добре було перетинати українсько-польський кордон протягом цього місяця. “Їхала минулого тижня в Польщу: кордон порожній. Стояли в черзі лише півгодини, - розповіла “ВЗ” бізнесмен пані Оксана. - Як вертались з польського боку, перед нами стояло 3-4 машини. Бачимо, поряд із нашим пасом - ще один порожній. Хлопці в черзі відповіли: “Цей пас — для контрабандистів!”.

Нагадаємо, Угода про Малий прикордонний рух, підписана 2008 року між Україною і Польщею, запроваджувалася як форма полегшення перетину кордону для громадян двох держав, які живуть у прикордонній (30-кілометровій) зоні. Мешканці, що мають пластикову картку МПР, отримали можливість перетинати спільний кордон регулярно і без віз, головно для того, щоби відвідувати родичів, які живуть по інший бік кордону. Згідно із первісною концепцією, поїздки у рамках МПР повинні мати соціальні, культурні, сімейні, а також виправдані економічні причини, які не є прибутковою діяльністю. Але на практиці такі вояжі перетворилися на перевезення дрібної контрабанди.

Учасниками МПР є переважно водії автомобілів на іноземній реєстрації, яким, згідно з українським законодавством, треба кожні п’ять днів виїжджати за межі України і перереєстровуватися у Польщі. Ці люди перетворилися на “бізнесменів”, які заробляють на нелегальному продажу у Польщі сигарет, алкоголю, бензину. Економлять на оформленні віз, купують дешеві автомобілі у Польщі, які переганяють в Україну. Така собі “вільна економічна зона”...

Бути “контрабандистом” для жителів прикордоння стало настільки прибутково, що люди почали масово звільнятися з роботи і переходити на новий вид “бізнесу”. Дійшло до того, що на Львівщині зафіксували загрозливу тенденцію браку робочої сили. Доказ цього - нещодавнє рішення німецької компанії Leoni відмовитися від планів побудови другого заводу на Львівщині (у Радехівському районі). Такий завод фірма збудує у Коломиї (Івано-Франківська область). А це — мільйони гривень до сплачених податків на Львівщині, ненадходження в обласний бюджет... Інвестори переживали, що на Радехівщині виникнуть проблеми з набором персоналу, бо місцеві воліють “гарувати” у 30-кілометровій прикордонній зоні...

На офіційному сайті президента України українські студенти, які вчаться у Польщі, зареєстрували петицію із вимогою ліквідувати Малий прикордонний рух. “МПР не використовується за призначенням, а насамперед для контрабанди, - аргументує один із авторів петиції, проукраїнський активіст у Польщі, редактор порталу “Порт Європа” Куба Логінов. - Як наслідок, зазнає втрат не тільки бюджет держави, а й сотні тисяч законослухняних, чесних мандрівників із Польщі й України, в тому числі сотні тисяч українців, які працюють у Польщі”. На цьому ж сайті зареєстрована інша петиція, яка теж закликає скасувати Угоду про МПР. На сьогодні під першою петицією підписалося 917 осіб, під другою — 43 (для того, щоб президент розглянув електронне звернення, його мають підписати 25 тисяч осіб).

Фото з архіву “ВЗ”

Схожі новини