Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Майже 60% українських водіїв не користується ременями безпеки

У Києві, Львові, Житомирі, Рівному — найбільше водіїв, які пристібаються за кермом

Водія Шкода Кодіак врятував пасок безпеки...
Водія Шкода Кодіак врятував пасок безпеки...

Торік мій знайомий потрапив у жахливе ДТП у селі Рясне-Руське, що неподалік Львова. Його Шкода Кодіак врізалась у фуру… Молодий хлопець дивом залишився живим. Коли відчинив двері і вийшов з автомобіля, поліцейські були шоковані. Машина була вщент розбита. Врятував водія — пасок безпеки! У цього водія золоте правило — завжди пристібатися за кермом.

З початку року поліцейські склали у Львові 3553 протоколи за порушення правил користування ременем безпеки. Штраф за таке порушення — 510 грн (тобто поліцейські зупиняють водія і штрафують).

У разі ДТП зафіксувати це порушення доволі складно. Якщо аварія без потерпілих, то зазвичай усі виходять з машини, коли поліцейські приїжджають на місце дорожньо-транспортної пригоди (у такому випадку треба переглядати камери відеоспостереження). За порушення правил використання ременя безпеки, у разі ДТП, передбачено штраф — 2400−8500 грн.

«Хотілося б, щоб у всіх водіїв спрацьовував рефлекс — пристібатися в авто!» — наголосив перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України Олексій Білошицький. — Близько 40% українських водіїв користуються пасками безпеки, тоді як решта — ігнорують цей засіб захисту. Але є і гарна новина: за останні роки рівень пристібання зріс у понад 1,5 рази.

Отже, згідно з нашим дослідженням, середній показник водіїв, які користуються ременями безпеки, зріс до 40,14% у 2023 році. У 2020 році він був лише 26,04%. Поліцейська статистика свідчить, що ситуація в Україні дещо поліпшилася: з 01.01.2023 до 01.10.2023 патрульні склали 182 244 постанови про притягнення до відповідальності за непристебнуті ремені безпеки, а в 2020 році - їх було 285 000. Динаміка позитивна, але мети ще не досягнуто. Користування ременями має стати постійною звичкою для учасників руху. Міжнародні дослідження беззаперечно засвідчують, що ремінь безпеки — найефективніший спосіб зберегти життя та здоров’я у випадку аварії, тому законодавство вимагає обов’язково користуватись ним".

Кампанія «За безпечні дороги» разом з партнерами провела такі дослідження. Ключові результати у 2023 році опублікували на своєму сайті:

  • Середній показник користування пасками безпеки для 18 досліджених міст склав 40,14%, що показує значну позитивну зміну в порівнянні з 2020 роком (26,04%).
  • У чотирьох досліджених містах більшість (понад 50%) водіїв тепер виконує вимогу Правил дорожнього руху про обов’язкове користування ременями безпеки (у 2020 році не було виявлено жодного такого міста).
  • Рівень користування ременями безпеки значно зріс у 14 із 18 досліджених міст і знизився у двох містах.
  • Лише в одному з досліджених міст було виявлено рівень користування, менший за 20% (у 2020 році таких міст було шість).
  • Попри позитивну динаміку, більша частина водіїв в містах України (59,86%) й далі не виконують вимогу Правил дорожнього руху про обов’язкове користування ременями безпеки.

Ситуація в містах

Досліджені 18 міст за результатами можна умовно розділити на групи: лідери, прогресуючі та відстаючі міста. До групи лідерів увійшли чотири міста, що мають показники понад 50%. Перше місце традиційно посідає столиця, де виявлений показник склав 67,1% (+18,9 відсоткових пунктів відносно 2020 року). Друге і третє місце у рейтингу посіли Львів (62,0%) та Житомир (55,7%) та Рівне (52,6%).

До групи відстаючих міст — тих, що мають показники менше, ніж 30% - увійшли Одеса з показником 24,8%, Кропивницький (21,8%) та Миколаїв (17,3%). Решта 11 міст входять до групи прогресуючих, маючи показники між 30 і 50%.