Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Якщо надворі +26, маємо право попроситися у вагон з кондиціонером...

А ще – про окріп замість чаю, охолоджену воду, склянку, ложечку та інші приховані послуги Укрзалізниці.

Розпочався сезон відпусток. Чимало українців для подорожей користуються залізничним транспортом, який, на жаль, залишає бажати кращого. Старезні зношені вагони, провідники ще радянського гарту, вокзальні аромати — все це не створює затишної та приємної атмосфери для подорожі. Крім того, пасажири, як правило, не здогадуються про свої права...

Професія часто змушує мене подорожувати Україною поїздами. Я вже звикла до ненав’язливого сервісу, перемінного настрою провідників та несподіваних сусідів. Під час одного з відряджень познайомилася з досвідченим мандрівником Матвієм. Він із Дніпра, вчиться у Львові. Раз на місяць їздить додому. Дорога неблизька — поїздом близько 20 годин. Матвій розповів, на який сервіс можна розраховувати у поїздах Укрзалізниці та на чому можна зекономити.

«Чай, кава?» — двері купе відчиняються, і до нас зазирає провідник. Хлопець відмовляється. «Не мусиш пити чай та ту каву, які пропонує провідник. Можеш попросити безкоштовно склянку, ложечку, виделку, переварену гарячу чи охолоджену воду, згідно з п. 7.16 правил перевезення пасажирів. Сміливо бери чайний пакетик улюбленого виробника і з гордо піднятою головою заощаджуй. Також не бійся просити туалетний папір чи мило, якщо в санвузлі вони закінчилися — провідник повинен поновити запас», — розповідає Матвій.

Провідник не надто охоче, та все ж приніс нам по склянці гарячої води. За чаєм дізнаюся і про інші секрети. «Якщо у дорозі стало погано — розболілася голова чи живіт, маєш право скористатися будь-якими медикаментами з обов’язкової аптечки провідника», — повчає хлопець.

У купе стає спекотно. Якщо у дорозі ви потерпаєте від задухи, то беріть на озброєння додаток №6 «Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України», згідно з яким у всіх вагонах класу «купе» та «люкс» кондиціонування обов’язкове. Щодо плацкартних вагонів, то у них має працювати вентиляція. «Якщо температура у вагоні подолала критичну позначку 26 градусів, потрібно писати скаргу начальнику потяга та вимагати, щоб вас перевели у вагон з кондиціонуванням (безкоштовно!). Коли мої друзі, що їхали у плацкарті зі Львова до Дніпра, поскаржились провідникові на задуху, жіночка відповіла, що нічого з цим зробити не може. Більшість вагонів не готова до літнього сезону. Лише третина з них обладнана кондиціонерами», — зауважує Матвій.

На одній зі станцій до нас в купе сідає жінка з п’ятирічним сином. Говорити виходимо у коридор. Цікавлюся у Матвія, як бути, якщо дитина подорожує на верхній полиці. «У провідника можна взяти ремінь безпеки для дитини або дорослого пасажира, якщо він подорожує на верхній полиці. Ці ремені зобов’язані надавати пасажирам верхніх полиць на першу вимогу», — пояснює.

Пасажир поїзда має право попросити вимкнути музику, якщо заважає. Має право попросити у провідника ковдру незалежно від пори року. До обов’язків провідника входить піднімання і опускання верхніх полиць, хоча зазвичай це роблять пасажири, бо не знають своїх прав. Розбудити вас при під’їзді до вашої кінцевої станції — це також обов’язок провідника. Користуватися розетками у вагонах поїзда пасажири можуть безкоштовно, це не залежить від того, стоїть потяг чи їде.

Потяг зупиняється, до вагона біжать люди із сумками: «До речі, вони мають право сідати у будь-який вагон поїзда. Якщо спізнюються на потяг, а до його відправлення встигають дійти тільки до першого або хвостового вагона, хоча у квитку вказані місця в іншому кінці поїзда, пасажири можуть сісти в будь-який найближчий до них вагон. Це правило актуальне для посадки на проміжних станціях, зупинка на яких дуже коротка за часом», — зауважує сусід.

Час від часу у мене виникають конфлікти з провідниками через електронні квитки, які я купую через Інтернет. Дехто з працівників не до кінця розібрався із системою сканування спеціального QR-коду на квитках, тому часто «ганяють» мене у каси роздруковувати їх. «Якщо купили електронний квиток з QR-кодом, не обмінюйте його на звичайний. Роздрукуйте, про всяк випадок, але показуйте його зі смартфона. Якщо провідники не зможуть його зісканувати, це проблеми провідника, а не пасажира. Якщо у нього нема сканера, то він має піти за ним, а не ви», — підказує Матвій.

Вранці хлопець радить не реагувати на звичні вигуки «здаємо білизну!». Збирати білизну входить до обов’язків провідника. У разі потреби працівник повинен і застелити її. Така допомога стосується інвалідів, хворих, людей похилого віку, пасажирів з малими дітьми, вагітних.

На вокзалі помітили, що біля туалетів сидять бабусі, які збирають по 2-3 гривні за користування вбиральнею. Платити за послуги пасажири можуть лише тоді, коли існує безкоштовна альтернатива. Вирішила поекспериментувати. Таки змогла без оплати пройти до вбиральні на вокзалі. Але шуму наробила!

Укрзалізниця наголошує на обов’язках пасажирів, а про їхні права воліє мовчати. Тому кожного ранку пасажири здають постіль, мучаться у задушливих вагонах та переплачують за чай і каву.

Схожі новини