Передплата 2024 «Добрий господар»

Легендарних «Джамбо» більше не вироблятимуть

«Боїнг-747», який нещодавно одержала від виробника американська авіакомпанія Atlas Air, став останнім

«Боїнг-747» – «історичний літак, який зробив авіаційні подорожі доступними широким верствам населення». Фото aircargonews.net
«Боїнг-747» – «історичний літак, який зробив авіаційні подорожі доступними широким верствам населення». Фото aircargonews.net

«Це означає кінець тієї епохи, коли в небі панував перший в історії реактивний Jumbo», — зазначила агенція Reuters. Іменем популярного колись африканського слона Джамбо, якого у другій половині 19-го століття привезли у Європу, в авіації називають величезні пасажирські літаки. Утім, прізвисько Jumbo причепилося саме до 747-го. Можливо, через характерну форму його «голови»?

На урочисту церемонію до­ставки останнього в історії ви­робленого 747-го авіабудівна компанія «Боїнг» запросила тися­чі своїх теперішніх і колишніх спів­робітників, зокрема тих, що роз­робляли «Джамбо» у 60-х роках минулого століття. Пафос тут цілком доречний, адже, як зазначила аген­ція Reuters, ідеться про «історичний літак, який зробив авіаційні подоро­жі доступними для широких верств населення».

«Боїнг-747», який також назива­ють «Королевою небес» (Queen of the Skies), є одним із найбільших ре­активних літаків у світі. Залежно від типу салону, оснащений чотирма потужними двигунами лайнер може взяти на борт від 366 до 660 осіб.

Проєктування, будівництво й ви­пробування «Джамбо» тривали 28 місяців, і 1970 року авіакомпанія Pan American розпочала його комерцій­ну експлуатацію. Вона була надзви­чайно успішною: оскільки Jumbo Jet перевозив значно більше паса­жирів, ніж його тодішні конкуренти, авіакомпанії, які придбали 747-й, пропонували пасажирам дешевші квитки. А відтак неабияк сприяли збільшенню кількості туристів, що вирушали у відпустку літаком.

Протягом 35 років «Джамбо» був найбільшим пасажирським літаком, який охоче купували авіакомпанії різних країн світу. Утім, через п’ять десятиліть, коли у повітря піднялися більш економні широкофюзеляж­ні літаки з двома двигунами, попит на 747-й почав падати. Останнім ча­сом «Боїнг» випускав лише по п’ять «Джамбо» щороку, тоді як найкра­щого для цього лайнера 1990-го — аж 70! Усього ж американська ком­панія Boeing виготовила 1574 такі літаки.

Чотири вантажні лайнери Boeing B747-8 °F авіакомпанія Atlas Air Worldwide замовила 2021 року. (Саме Atlas Air є нині найбільшим у світі опе­ратором вантажних «Джамбо», у пар­ку авіакомпанії їх 53). «Atlas Air роз­почала свою діяльність 28 років тому з єдиного 747-го, — нагадав вико­навчий директор Boeing Commercial Airplanes Стен Діл. — Тож цілком логіч­но, що саме вони отримають останні з вироблених серійних „Бонгів-747“. Це гарантує, що ще протягом кількох десятиліть „Королева небес“ буде помітною на світовому ринку вантаж­них авіаперевезень».

Схожі новини