Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Зник із радарів миттєво...»

У небі над Іраном загинуло 176 людей, серед них 11 українців. Не виключено, літак авіакомпанії «МАУ» збила іранська ракета

В Україні і світі шоковані трагедією у небі над Іраном, яка сталася вранці 8 січня. Цього дня «Боїнг-737−800» компанії «Міжнародні авіалінії України», що курсував за маршру­том Тегеран — Київ, через кілька хвилин після злету, на висоті 2700 метрів, вибухнув і, охоплений полум’ям, упав на землю. Усі 167 пасажирів і дев’ятеро членів екіпажу загинули. Серед загиблих 11 громадян України, а також представники Канади, Ірану, Німеччини, Великої Британії, Швеції, Афганістану. Двоє українців, які планували летіти цим рейсом, з різних причин на борт не піднялися, отож залишилися живими. Серед загиблих — 24-річна стюар­деса з Івано-Франківська Марія Микитюк. Інформагенція «Бі-бі-сі» зазначає: «Чотири дні тому ця дівчина виклала у соцмережах своє фото біля новорічної ялинки. На ньому Марія усміхається і запитує: «Кому розповісти віршик?»…

Президент України Во­лодимир Зеленський, лі­дери багатьох інших дер­жав, міжнародних інституцій висловили співчуття родинам загиблих. Фахівці озвучують різні версії цієї трагедії. Чи не основні з них — теракт або ра­кетна атака з боку військ про­типовітряної оборони Ірану, яку приведено у підвищену боєготовність у зв’язку з різ­ким загостренням відносин зі США. На цю причину, зокрема, вказує популярне німецьке ви­дання «Більд».

«Катастрофа сталася через 4 години 14 хвилин після ракет­ного нападу Ірану на військо­ві бази в Іраку. Тому, ймовірно, мулли чекали американської контратаки (…). Не виключе­но, що протиповітряна оборо­на Ірану сприйняла українську машину як американський вій­ськовий літак або ракету, що надходить, і збила її», — зазна­чає «Більд». Видання повідо­мляє, такі підозри експертів викликані тим, що влада Іра­ну швидко визнала, що причи­ною трагедії став технічний де­фект. «У випадку аварії лише зрідка причину дають негай­но. Аналіз причин аварії вима­гає днів, тижнів, а іноді навіть довше. (…) Те, що в цій справі (іранські) державні ЗМІ почали говорити про технічний дефект майже одразу після катастро­фи, неймовірно». «Більд» за­значає, що український «Боїнг» упевнено піднімався і набирав швидкість, не було жодної ін­формації про проблеми з дви­гуном. Водночас видання пові­домило, що на уламках літака знайдено невеликі отвори та подряпини, які можуть вини­кати внаслідок вибуху зенітної ракети…

Розслідуванням авіаката­строфи займається влада Іра­ну — як країни, на території якої сталася біда. У таких випадках до слідства має бути залучено компанію-виробника літака (у цьому випадку — США). Однак через гостру кризу у відноси­нах між цими державами аме­риканських фахівців навряд чи допустять до розслідування причин «НП». Технічних засобів для пошуку істини у самого Іра­ну недостатньо, відтак розслі­дування може затягнутися. Ще одна проблема: представни­ки Ірану відмовляються нада­вати для розшифрування запи­си двох бортових самописців. Британський політолог україн­ського походження Тарас Ку­зьо запитує: що такого прихо­вують іранці, щоб не віддавати «чорні скриньки» з українсько­го літака?

Експерти сумніваються у тому, що літак 2016 року ви­пуску був несправним, кажуть про високу надійність цієї мо­делі «Боїнга». Зазначають: якби виникли проблеми з дви­гуном, літак на такій висоті міг би маневрувати. Він же зник з радарів миттєво…

На жаль, у цій історії не най­кращим чином спрацювало посольство України в Ірані. У перші хвилини трагедії воно поспішно розтиражувало ін­формацію іранської сторони про те, що причиною падін­ня «Боїнга» стала аварія дви­гуна, а версії теракту чи ра­кетної атаки виключено. Така заява безвідповідальна, має упереджений характер, зва­жаючи на те, що розслідуван­ня трагедії лише на початковій стадії. Хтось, очевидно, вказав на це нашим малопрофесій­ним дипломатам, і вони змі­нили текст повідомлення на більш нейтральний…

Схожі новини