Місто, що постало на 19 річках
Враження журналіста «ВЗ» від подорожі у Лодзь
Скільки разів була у Польщі, однак моя журналістська стежка ніколи не приводила мене до Лодзі. Цього разу Польська Організація Туристична (РОТ) запросила українських журналістів відвідати це місто з надзвичайно цікавою історією у рамках Польсько-українського журналістського форуму.
Лодзь у перекладі з польської — «лодка» (човен). Таку назву місто отримало через річки, яких у місті є аж 19. Річки не можна назвати ріками, бо це так звані потічки, однак навіть ці струмочки стали свого часу годувальниками промисловості міста. Але зараз майже усі ці річечки сховані під землею, а на поверхні залишилися лише заводи, вцілілі після Другої світової війни будинки і парки…
Лодзь не може похвалитися такою величезною кількістю пам’яток архітектури, як, скажімо, польські Краків чи Вроцлав. Це місто індустріального стилю, напівзруйнованих будинків і пам’яток архітектури.
Під час відновлення післявоєнної Варшави Лодзь виконувала роль столиці. У 80-ті роки минулого століття місто за кількістю населення займало другу сходинку, бо у ньому офіційно жило 850 тисяч поляків. Тепер у місті залишилося 700 тисяч лодзян.
Візитівкою Лодзі є головна вулиця Пьотрковська. Це чотири з гаком кілометри історії, неймовірних вражень, сувенірних крамничок і, звісно, кнайп. А ще місто може похвалитися спогадами з дитинства, бо хто народився у ХХ столітті, виріс на мультфільмах про Льолєка і Болєка, пса Рекса та про Чарівний Олівець, які знімали саме у цьому польському місті. У студії «Се-ма-фор» протягом 70 років створювали анімаційні фільми для дітей і дорослих. Своїм мультяшним героям лодзяни поставили пам’ятники.
У самісінькому серці Лодзі, на знаменитій вулиці Пьотрковській, є Алея зірок кінематографа. Близько 70 зірок з іменами світової слави польських режисерів, сценаристів, операторів, акторів і композиторів раптом опинилися під нашими ногами. Я бачила зірки Романа Поланського, Анджея Вайди і Кшиштофа Зануссі. Першу зірку вмонтували 20 років тому, а відкриття Алеї було приурочене до 50-річчя знаменитої кіношколи у Лодзі. Українським журналістам показали цю єдину у Польщі вищу школу кінематографа. Була вражена, що на курс акторів набирають лише 20 осіб, а на одне місце претендують… 400! На режисерський факультет — лише вісім. Свого часу тут вчилися режисери світової слави — Поланський, Вайда, Зануссі…
А ще на тій самій вулиці одна з її частин викладена з плиток-цеглин, на кожній з яких викарбувано імена людей, які допомагали у розвитку міста. Це так званий «підніжний пам’ятник», що складається з 13 400 металевих цеглин. Лодзь також славиться своїми графіті. Та й взагалі, за словами нашого гіда Пьотрека, місто вважають польською столицею стріт-арту. Таким чином вирішили поліпшити дизайн деяких обшарпаних будинків. І їм це справді вдалося, бо місто може похвалитися майже 50 великими і малими вуличними муралами.
Це зараз місто відновлюється, і лодзяни, і місцева влада дбає про добробут. Але був час, коли Лодзь з її майже 800-літньою історією особливо не мала чим похвалитися. За словами гіда, після розділу Речі Посполитої, наприкінці ХVІІІ століття, влада Пруссії (а до неї відійшла ця територія) навіть мала намір забрати у Лодзі статус міста! Та й на той час населення Лодзі становило лише 250 осіб. Як у малесенькому селі. А все змінилося на початку ХІХ століття. 1820 року більша частина Польщі відійшла до Російської імперії, і Лодзь оголосили фабричним містом.
Річ у тім, що навколо багато лісів, а це означає, що будівельного матеріалу — хоч греблю гати. 19 річок давали енергію. І Лодзь почала перетворюватися на один із найбільших промислових центрів імперії. Вже до початку ХХ століття ніхто і не пам’ятав, що у міста могли забрати статус. Тут мешкало понад 300 тисяч осіб і працювало близько 850 фабрик. Величезні фабрики і мануфактури займали цілі квартали. Тут працювали і жили сотні тисяч робітників. На виробництво приймали навіть дітей, яким виповнилося 12 років. Трудовий день становив 15−16 годин, за який платили копійки, зате набивали валізки грошима три найвпливовіші магнати Лодзі — Карл Шайблер, Ізраїль Познаньський та Людвік Грохман. У самісінькому серці Лодзі стоїть пам’ятник цим трьом фабрикантам — за круглим столом «вирішують» глобальні питання своїх гаманців…
Та, як би там не було, лодзянам давали дешеве житло на кшталт комунальних квартир зі спільними вигодами (дехто ще й досі живе у таких умовах. — Г. Я.).
У 90-ті роки минулого століття місцева легка промисловість дихала на ладан, а потім і зовсім згасла. Конкурувати з дешевим імпортом з Азії було непросто, і фабрики одна за одною банкрутували і закривалися. Місто стало лідером із безробіття, лодзяни пакували валізи і виїжджали у пошуках кращого життя. Але Лодзь знайшла силу встати на рівні ноги і почала відроджувати те, що перетворювалося на руїни. І першим таким перетворенням стала «Мануфактура» — територія колишньої ткацької фабрики Ізраїля Познаньського перетворилася на сучасний торговельно-розважальний комплекс. Тут відкрили понад 300 магазинів різних брендів, ресторани, готелі і навіть музеї. Ще тут є оглядові майданчики і… басейн на даху.
Лодзянам цей процес перетворення руїни на сучасну територію відпочинку припав до душі, і після «Мануфактури» нове життя почали вдихати в інші «розвалюхи». Цей процес називається ревіталізацією. Єдиною умовою ревіталізації є збереження історичних об’єктів, тобто фасад має залишитися таким, яким він був у ХІХ столітті, коли фабрику було збудовано.
Те саме роблять і з житлом лодзян. Ті, хто жив на території «Ксьонжий Млин», що належала Шайблеру, давно отримали омріяне житло з нормальними вигодами. Тобто людей на певний час виселяли, за кошти держави робили у таких будинках з червоної цегли ремонт, де вже були просторі кімнати, ванни-ту алети, і люди згодом могли повертатися у свої квартири. Але… за комунальні послуги доводиться тепер платити в рази більше.
Ще один завод, який перестав існувати, — лікеро-горілчаний. Лодзинська туристична організація зробила нам подарунок — українські журналісти мали можливість на власні очі побачити, як з руїни виростають приміщення «Монополіса», що будуть придатні для користування. Нам видали каски та жилети зеленого кольору і показали, як можна і треба господарювати. Перед очима мені постав наш величезний концерн ЛАЗ, на якому нема ні вікон, ні дверей, а на даху повиростали метрові берізки. Чому у нас нема такої ревіталізації? Бо ми не в Євросоюзі, чи тому, що не дбаємо про те, що отримали у спадок? Розумію, що така робота вимагає не просто великих грошей, а космічних. Бо ж ревіталізація означає повне оновлення будівель — від комунікацій, що йдуть до об’єкта під землею, і фундаменту до фасадів і дахів. Звісно, легше усе зрівняти з землею.
Можливо, саме через цю велику любов до повернення історичних пам’яток до життя лодзян іноді називають найбільш креативними у цілій Польщі. Бо ж і справді вміють сіре та сумне промислове місто перетворити у світле місто-свято, повернувши до життя те, що ще може довго їм служити.
Фото авторки