Одне домашнє завдання на тиждень і IPad замість книжок
Як навчаються українці за кордоном
Поки в Україні готуються до першого вересня, у багатьох країнах навчальний рік уже почався. Чимало моїх знайомих, які тепер живуть за кордоном, діляться фото своїх дітей у перший шкільний день. Жодних святкових лінійок, на яких мліють першачки, поки вітальне слово виголосить директор, священник, депутат і хтось від благодійників…
«Наш директор — у зеленій касці», — підписала фото, на якому кумедний чоловік робить селфі з французьким бульдогом, однокурсниця, яка живе в Чикаго. У їхній школі різні класи починають навчання в різні дні, тож директор з вчителями їздить шкільним автобусом і збирає учнів.
«Коли син вступав у школу, рівень знання англійської виявився нульовим (кожна школа має мовні тести для іноземців). І це при тому, що в Україні чотири роки займався з репетиторами. За такими дітьми закріплюють вчителя-куратора, видають планшет-транслейтер, і за місяць дитина починає говорити і розуміти все, що з нею відбувається, — каже Юлія Подвисоцька. — Вчать все те ж, що й українські діти. Але навчання наочне, за допомогою дослідів (якщо це, наприклад, фізика чи біологія), документальних фільмів. Книжок у нашій школі нема. Все закладено в персональний ноутбук учня. Там же виконуються домашні завдання, готові роботи відсилаються вчителю на електронку. Будь-які питання поза школою дитина може вирішувати з вчителем віртуально. Кожен учень має власний електронний кабінет, де батьки можуть бачити всі оцінки, відвідування. Якщо дитина не з’явилася в школу о 7.30, то о 8.00 мені дзвонять про це сказати і переконатися, що я про це знаю».За словами Юлії, найбільше їй подобаються батьківські збори. Двічі на рік кожна сім’я має призначені 15−30 хв на особисте спілкування з вчителями. За погані оцінки не сварять, лише дають рекомендації, як покращити знання з того чи іншого предмета. Учні не знають оцінок один одного і не можуть обговорювати таке між собою. Щороку куратори і вчителі дітей змінюються — це для того, щоб не було улюбленців. Батьківських комітетів немає. «За три роки навчання офіційно в касу я заплатила 150 $ (по 50 $ за рік). На початку цього навчального року витратила, мабуть, доларів 15 на все — треба було купити один зошит (для чернетки і нотаток), декілька маркерів, гумку і папку для паперів, — каже Юля. — Ніхто не стресує через погані оцінки, через безкінечні змагання між батьками на кращий проєкт чи стінгазету. Я бачила, як вчаться тут у коледжах — це каторжна праця. Але результат — прекрасні спеціалісти в будь-якій сфері».
У Норвегії навчальний рік стартував ще 19 серпня. Як і в американських школах, тут діти мають лише два місяці канікул. «Один син пішов цього року у перший клас, другий перейшов у третій, — каже Леся Забурко-Фліс. — Заняття у першачків починається о 8.50 і закінчуються о 12.45 тричі на тиждень, і о 14.30 два дні на тиждень. Кількість „довгих“ днів зростає з кожним роком. Мені подобається, що вчителі розуміють дітей, котрі недавно ганяли по садку! Зараз вони не можуть відразу сидіти спокійно і освоювати навчальний матеріал. Багато занять в ігровій формі, квести на шкільному подвір’ї. Під час перерв усі виходять надвір. Раз на тиждень йдуть у похід. Вчать все те саме, що і в українській школі, крім того, є „креативна година“ і щось схоже до наших уроків праці. З другого класу, окрім фізкультури, є ще плавання. Вчитель не має права кричати на дитину чи махати указкою. Але вони вміють завойовувати авторитет. Наприклад, усе, що сказала вчителька старшого сина, — для нього святе».
Щодо підготовки першокласника, то Леся каже, купили лише рюкзак і пенал. І то пенал попросили поки не носити у школу, бо у них все є. Підручників небагато: читанка і робочий зошит з математики і писання. Домашнє завдання призначають не загальне на увесь клас, а усім дітям різне — відповідно до їхніх можливостей. При цьому призначають раз на тиждень. Тому його можна робити потрошки щодня, а можна все відразу. Кожен учень має електронний кабінет, тож мама може бачити все — від розкладу занять до результатів тестів. Дітям також видають навчальні IPad, куди закачана уся навчальна інформація.
«Не можу сказати, що мені аж так подобається шведська система освіти, — каже Мар’яна Феник, мама третьокласниці. — До школи приймають з шести років у нульовий клас, але це не обов’язковий рівень. Вчити букви і цифри починають тільки з семи років. Ніколи не чула, щоб у Швеції були школи раннього розвитку, де вчать читати і писати дітей, які ще не ходять до школи. Домашнє завдання почали задавати з другого класу раз на тиждень. При цьому батькам заборонено допомагати дітям робити домашнє, бо тоді вчитель не може адекватно оцінити роботу учня. Я якось намагалася підійти до вчительки запитати, чи дитина справляється. Їй це явно не сподобалось. Сказала, що всі коментарі можу прочитати в електронному кабінеті учня. Там же буде призначено час на індивідуальну розмову з батьками — зборів з усіма батьками там нема».
Жінка каже, ніяк не може звикнути, що учням початкових класів не ставлять оцінок. «Часом пишуть „потребує додаткової уваги“. Тобто вона взагалі нічого не знає, чи знає замало? З другого класу вони працюють командами над певним проєктом. Тобто результат залежить не лише від тебе, а від того, хто тобі дістанеться в команді, — каже Мар’яна. — Бали починають виставляти лише у старшій школі. Виходить, що шість років діти звикли більше бавитись у школі, ніж вчитись, а потім раз — і халява скінчилася. Зовсім змінюється методика навчання. Є періоди лекцій і періоди підсумкових тестів. Тобто за тиждень треба скласти кілька тестів з різних предметів, часом і в один день. Звичайно, ніхто нікого не критикує за погані оцінки, просто потім ти не зможеш потрапити до ліцею. Тож якщо учень сам не задоволений оцінками, може перескласти тест. Донька наших друзів торік після підсумкового періоду потрапила до лікарні — у неї почались розлади травлення на нервовому ґрунті».
Витрачатись на канцтовари батькам не треба — у школі дітям видають навіть папір і олівці. Книжок небагато, і їх можна залишати в особистих шафках, аби не носити додому. Школа має благодійний рахунок, але ніхто не змушує переказувати туди гроші. Бувають шкільні ярмарки, де учні можуть продавати якісь тістечка чи свої роботи (наприклад, малюнки), аби зібрати кошти на певну потребу. Є дні, коли дітям дозволяють брати до школи домашню тваринку, раз на один-два тижні учні мають тематичні екскурсії (безкоштовні). Чи не єдине, що змушують завчити шведських першокласників, — це телефони екстрених служб. Взагалі, у шведській школі багато уваги приділяють безпеці — починаючи від вивчення правил дорожнього руху і закінчуючи кібербезпекою.