Шарм і простота Фландрії
Рубенс, азалії та бельгійське пиво – неповний асортимент туриста, який завітав у цей куточок Європи
Подорожі до бельгійського міста Антверпена я чекала з особливим натхненням, бо сподівалася там оглянути полотна одного з найвидатніших художників світу епохи бароко — Пітера Пауля Рубенса. Відповідно почала готуватися до поїздки. Поцікавилась, чи є у Львівській галереї мистецтв роботи цього художника. Виявляється, є! Це — один жіночий портрет, який виділяється серед полотен інших художників особливою світлою ліричністю. Поруч картина із зображенням похмурого загадкового інтер’єру собору Антверпенської Богоматері. Насправді він виявився на диво світлим, аскетично-величним.
Місто-порт
Зупинка нашого туристичного автобуса в Антверпені була на правому березі ріки Шельди, біля порту, одного з найбільших у Європі. Одразу запахло морем. У річці — морська вода з припливами і відливами. Широка, повноводна Шельда розділила місто на дві частини. Тут немає жодного моста, аби не було перешкод великим морським суднам заходити у порт, тож для сполучення під землею прокладено тунелі. На березі розташована давня фортеця Стен. Потужні мури вкриті риштуваннями — ідуть реставраційні роботи. Навпроти фортеці — продовгаста площа Меїр, що веде до Старого міста. Здалеку видно вежу-дзвіницю собору Антверпенської Богоматері. Її злет на 123 метри звужується до верху. Ажурне оздоблення вежі нагадує дивовижне кам’яне мереживо.
Собор загубився у тисняві будинків, і його неможливо побачити зблизька у повній красі. Коли заходиш усередину — відчуття безмежності і величі храмового простору, характерний для готики нестримний рух угору гострих стрільчастих арок, кольорове мерехтіння вітражів. Собор прикрашають три великі за розміром славетні картини Рубенса: у головному вівтарі картина «Вознесіння Діви Марії», по боках зліва — триптих «Воздвиження хреста», справа — «Зняття з хреста»…
Забракло часу, щоб побувати у будинку-музеї Рубенса, збудованому за його проєктом, і з цікавості навідатися до крамниць, що торгують діамантами. В Антверпені серед провідних галузей промисловості розвинуте і алмазогранування. Треба було поспішати до Ґента.
Столиця азалій
Враження від Ґента перевершило всі мої сподівання. Малорозрекламована колишня столиця Фландрії вразила багатством архітектури і особливим неповторним шармом. У центральній частині міський простір дивовижно поєднав чудові (без перебільшення), добре збережені готичні і ренесансні будинки з набережними водних каналів, річок Шельди і Лиса. Хоча і відчутний дух давнини, та Ґент є сучасним містом, що має університет, в якому навчаються понад 4 тисячі студентів і працюють удвоє більше викладачів.
Ґент називають столицею азалій, різновиду листопадного рододендрона. Ґентська азалія рідкісно невибаглива, морозостійка, має великі кущі з яскравими квітами білого, жовтого, оранжевого і рожевого кольорів. Завезена в місто ще 1808 року. Щоп’ять років проводяться так звані Ґентські флоралії — квіткові фестивалі. На світовий ринок Ґент поставляє 50% горщикових азалій.
Місто багате музеями. Крім традиційних історичного, художнього, етнографічного, є ще музеї сучасного дизайну, психіатрії з виставкою картин душевнохворих людей, текстильного виробництва.
У Ґенті, в давньому готичному соборі Святого Бавона, зберігається шедевр живопису, так званий Ґентський вівтар «Аґнець Божий», що входить у десятку найбільших досягнень світового мистецтва.
Грандіозний багатоярусний вівтар авторства братів-художників Яна і Губерта ван Ейків у ХV ст. складається з 24 дерев’яних панелей, на яких зображено 258 людських фігур. Картини із сюжетними панорамами на біблійну тематику розміщені на зовнішньому і внутрішньому боці вівтаря. У 2012 році вівтар оцифрували з використанням рентгенівської та інфрачервоної фотографії найвищої якості і відкрили сайт. Там є можливість розглядати найменші деталі дивовижного живопису.
Дивно, що спочатку у соборі ми розглядали фотокопію вівтаря «Аґнець Божий» у натуральну величину, і лише пізніше, купивши квиток за чотири євро, в невеликій каплиці Св. Анни оригінал у розгорнутому вигляді. Вівтар вразив святковим колоритом — особливим сяйвом і яскравістю барв.
Пиво як пиво…
У вільний час зовсім не хотілося йти з площі, де з одного боку собор Святого Бавона, біля входу якого мала зустрітися група, а навпроти — сторожова вежа з великим годинником. Зайшли з товаришкою до ресторанчика, щоб не поспішаючи випити знаменитого бельгійського пива. Замовили по склянці розливного напою вартістю два з половиною євро за склянку. Я навіть не поцікавилася, якої марки пиво. Головне, що було прохолодним, а так… пиво як пиво, нічого особливого для пиворіза-гурмана. А от помилуватися панорамою площі з вікна і стежити, як поволі рухаються годинникові стрілки на вежі, — велике задоволення. У сувенірній крамничці придбала бельгійський шоколад — презент для дому. А у Львові згадала, що Бельгія славиться ще своїми вафлями. Настільки насиченою була програма, що практично не було часу оглядати і купувати сувеніри.
Завершилися мої мандри Фландрією прекрасним акордом — прогулянкою елегантним Ґентом. Стояла чудова сонячна погода. Гід дорогою показував і розповідав про старий замок фламандських герцогів, ратушу, готичні храми, ринки… На уквітчаній набережній Трав, де розташовані будинки гільдій з дивовижними фасадами, панувала святкова атмосфера — каналом пливли човни, а на березі розважалася студентська молодь.
Фото авторки