Передплата 2024 «Добра кухня»

«Чому мені ніхто не моргнув?..»

Журналістка «ВЗ» разом із поліцейськими ловила на дорозі «шумахерів»

Фото автора
Фото автора

За вісім місяців цього року поліцейські, які контролювали швидкісний режим за допомогою мобільного пристрою TruCam, винесли майже 48 тисяч постанов на порушників. Перевищення швидкості стало причиною 487 ДТП із потерпілими. У них травмувалося 690 осіб і 59 людей загинуло. Про це повідомляє Патрульна поліція у Львівській області.

Я вкотре переконалась, яку важливу роль відіграє людський фактор на до­розі. Старший чоловік раптово виїхав на зустрічну смугу. Коли патрульні його зупинили, роз­повів, що зателефонувала лі­карка, сказала негайно приїхати у лікарню, бо стан сина-військо­вого різко погіршився…

Журналістка «ВЗ» разом з по­ліцейським Юрієм Багнюком та інспектором першого ба­тальйону Патрульної поліції у Львівській області Романом Кліщем ловила «шумахерів» по­близу сіл Ков’ярі та Солонка, що неподалік Львова.

— Причини аварій на доро­гах — різні, але найчастіше при­чиною є те, що водії поспіша­ють, — каже інспектор першого батальйону Патрульної полі­ції у Львівській області Роман Кліщ.

Пан Роман працює у патруль­ній поліції від початку її створен­ня (з 2015 р.), раніше був сіль­ським головою в одному із сіл на Івано-Франківщині. Має юри­дичну освіту.

— Водії часто не обирають відповідної дистанції між авто­мобілями, — каже інспектор. — Під час руху розмовляють через мобільні телефони, тримаю­чи телефон у руках. Хоча у ба­гатьох машинах є мультимедій­на система, але нею не усі водії чомусь користуються… Або ве­дуть есемес-листування за кер­мом… В таких ситуаціях водій втрачає на дорозі 60% уваги.

…Їдемо з патрульними у село Ков’ярі. Поблизу цього населе­ного пункту є дорожній знак з інформацією про те, що тут ве­деться фото- та відеофіксація.

Якщо протягом року на одно­му й тому ж місці стається понад п’ять смертельних ДТП, ці міс­ця також позначають відповід­ним дорожнім знаком. Небез­печними у Львові є перехрестя Стрийська-Наукова, Замарсти­нівська-Липинського, Кульпар­ківська-Садова, Стрийська-Са­харова.

— На вул. Стрийській змінили організацію дорожнього руху: розширили дорогу і зробили додаткову смугу, — кажуть па­трульні. — Після цього кількість ДТП там зменшилась.

Розпитую патрульних про ан­тирекорди «шумахерів».

— Ми зупинили водія на «Ауді», який їхав зі швидкістю 160 км/год, — каже поліцейський Юрій Багнюк. — Запитали, куди так поспішає? Відповів: «Я зро­бив машину і перевіряю, як вона їде…». Штраф за перевищення швидкості такі: їзда зі швидкіс­тю від 70 до 102 км — 340 грн, від 103 км і більше — 1700 грн. Мен­талітет у людей такий: зважають на правила лише тоді, коли це б'є по їхньому гаманцю.

Стаціонарних камер автофік­сації в Україні - 308, у Львові - 10, у Львівській області - 19.

Під'їжджаємо з патрульни­ми до села Ков’ярі, яке перехо­дить у Солонку. Поліцейські ка­жуть, тут водії завжди «літають». На цій ділянці дороги дві сму­ги в одному напрямку (зустріч­ної немає). Патрульні, які тут несуть службу зранку, розпові­дають про «шумахера» на BMW, який їхав 120 км/год… За сло­вами водія-порушника, «він тієї швидкості не чув». Інший водій їхав 200 «з лишнім». Казав: «Їду та й їду…». Невже ці водії мають запасне життя?

Розпитую про мобільний пристрій TruCam. Це найнові­ший прилад — канадського ви­робництва, лазерного типу. Де­партамент патрульної поліції почав використовувати прилад з 2020 року. Якщо рівна ділянка дороги, поліцейські можуть за­фіксувати автомобіль, який по­рушує швидкісний режим, на­віть за кілометр!

А ось і перший порушник. Во­дій пан Василь не приховує:

— Я перевищую швидкість, натура у мене така… Є у мене один друг, за обмеження у Києві 40 км примудрився їхати 140… Я такого не роблю. Я на автобані більше ніж 130 не їду. Якщо об­меження 50, можу їхати 80. Ну, 90. Не можу я їхати 70.

Пан Василь платить штраф — 340 грн.

— А буває, що водії нама­гаються відкупитися, пропо­нують хабар? — запитую полі­цейських.

— Буває, кажуть: «Давайте якось домовимося…». Я кажу: «Штраф — 340 грн, ви плати­те його державі». Після цього вже не пропонують. Заплати­ти штраф банківською карткою можна через термінал на місці (готівкою не можна). Більшість водіїв платять одразу. Якщо лю­дина не сплачує штраф, вико­навча служба через деякий час блокує її банківську картку.

Ось і ще один водій-поруш­ник на «Інфініті». Їхав зі швидкіс­тю 80 км/год…

Патрульні поліцейські за­звичай роз’яснюють водіям їхні права. Пояснюють, що саме во­дій порушив. Згідно з законо­давством, водій має показати документи. Поліцейські вста­новлюють його особу, і лише піс­ля цього показують відеодокази порушення. Іноді водії «качають» права і не хочуть показувати до­кументи, вимагають показати їм спочатку порушення з відеодо­казом, телефонують зі скарга­ми на 102. Якщо людина не по­годжується з порушенням, за словами поліцейських, має пра­во оскаржити його в суді.

— Є водії, які знають, що їха­ли з перевищеною швидкістю, — кажуть поліцейські. — Можуть навіть не дивитися відео… Во­дій на «Інфініті», наприклад, за­уважив: «Чому ніхто не моргнув мені, щоб я скинув швидкість?». Я йому кажу: «Тут „зустрічки“ не­має».

Патрульні зупиняють за пе­ревищення швидкості чорний «Мерседес» з пасажирами. Во­дій не помітив дорожній знак, де вказано, що ведеться фото- та відеофіксація. Рятувати водія вибігає один з пасажирів і ти­цяє патрульним посвідчення… представника ОБСЄ. Витягає телефон та починає знімати па­трульних… Часто водіїв-поруш­ників «рятують» пасажири. Хоча самі водії їх про це не просять…

— Водій порушив прави­ла дорожнього руху, — спокій­но пояснює поліцейський цьо­му пасажиру. — А ви, згідно з законом України про дорож­ній рух, не маєте права без до­зволу поліцейського виходити з машини.

Пасажир повертається до ав­томобіля… Знімає нас на відео.

— Тільки що я зупинив німця, який має посвідку на постійне проживання в Україні, — продо­вжує розмову інспектор Роман Кліщ. — Він спершу не зрозу­мів, чому інші водії пригальмо­вують…(Водій, очевидно, по­переджувального дорожнього знака про відеофіксацію не по­мітив. — Авт.). Сказав, що з та­ким самим приладом і в Німеч­чині стоять поліцейські. Сплатив штраф одразу на місці банків­ською картою.

— Як ставитеся до того, що деякі водії починають вас зні­мати, лякати? — запитую па­трульних.

— Спокійно, — каже поліцей­ський. — Ми вже звикли. Ми не підпорядковуємося ОБСЄ (смі­ється. — Авт.).

Але це ще «лайт"-ситуація, повірте. Буває, водій бере теле­фон, ставить його перед облич­чям і кричить: „Причина зупин­ки?!“. Ти йому говориш, а він: „То не причина“."Ти завтра не працюєш, я тобі сказав…». Я за дев’ять років був «звільнений» дуже багато разів, — усміхається поліцейський.

— Чи вдаються водії до яки­хось хитрощів, щоб TruCam їх не зловив?

— Колись ходили легенди, що треба СD-диск під лобове скло покласти, — каже пан Роман. — Мовляв, диск відбиватиме ла­зер, і зафіксувати порушення не вдасться. Цей прилад, який ви­користовується не перший рік, легенду спростував (усміхаєть­ся. — Авт.). Зупиняємо водія, є фіксація порушення, видно но­мерний знак. Тоді водій розуміє, що ті диски, яких він навішав, йому не допомогли… Багато во­діїв перестали завішувати авто­мобілі цими дисками.

— А якщо ви зафіксували перевищення швидкості, а водій ще й п’яний за кермом, складаєте два протоколи?

— За порушення швидкісно­го режиму накладаємо штраф. За те, що водій має ознаки сп’яніння, складаємо протокол і скеровуємо до суду.

Прошу поліцейських дозво­лити мені зловити порушника.

— Ви наводите хрестик на ав­томобіль, — дає інструкції по­ліцейський. — Щоб почати ви­мірювання швидкості, треба натиснути на кнопку…

Через деякий час розумію, що водії мене бачать, тож повзуть по дорозі як черепахи… На екрані фіксую: 23 км, 55 км…

— Коли водій каже, що це не моя швидкість, а швидкість ін­шого автомобіля, який рухав­ся поруч, — такого не може бути. Якщо забрати промінь з авто­мобіля, припиниться фіксація, — пояснюють поліцейські. — Коли кажуть, що приладом можна до­дати швидкості, це також не від­повідає дійсності.

Чую, як якийсь водій обурю­ється, що я тримаю прилад у ру­ках. Його, мовляв, треба ставити на триногу. Поліцейські поясню­ють, що конструкцією не перед­бачена тринога. Але водій і слу­хати не хоче…

— Колись був такий прилад — «Візир», — пояснюють патруль­ні, які про триногу чують не впер­ше. — Деякі блогери знімають відео про прилади відеофіксації. І у водіїв створюється стереотип. Але TruCam не передбачає такої триноги («Візир» — мобільний ві­деозаписувальний вимірювач швидкості (авторадар). Не на­лежить до серії «лазерних рада­рів». — Авт.).

Коли повертаємося з па­трульними до Львова, пан Роман розповідає: коли їде додому на Івано-Франківщину своєю ма­шиною, моргає водіям, аби ду­мали, що неподалік стоять па­трульні поліцейські.

— Скільком водіям ви, мож­ливо, життя врятували…

— Так, водії одразу скидають швидкість…

Схожі новини