«Чому мені ніхто не моргнув?..»
Журналістка «ВЗ» разом із поліцейськими ловила на дорозі «шумахерів»
За вісім місяців цього року поліцейські, які контролювали швидкісний режим за допомогою мобільного пристрою TruCam, винесли майже 48 тисяч постанов на порушників. Перевищення швидкості стало причиною 487 ДТП із потерпілими. У них травмувалося 690 осіб і 59 людей загинуло. Про це повідомляє Патрульна поліція у Львівській області.
Я вкотре переконалась, яку важливу роль відіграє людський фактор на дорозі. Старший чоловік раптово виїхав на зустрічну смугу. Коли патрульні його зупинили, розповів, що зателефонувала лікарка, сказала негайно приїхати у лікарню, бо стан сина-військового різко погіршився…
Журналістка «ВЗ» разом з поліцейським Юрієм Багнюком та інспектором першого батальйону Патрульної поліції у Львівській області Романом Кліщем ловила «шумахерів» поблизу сіл Ков’ярі та Солонка, що неподалік Львова.
— Причини аварій на дорогах — різні, але найчастіше причиною є те, що водії поспішають, — каже інспектор першого батальйону Патрульної поліції у Львівській області Роман Кліщ.
Пан Роман працює у патрульній поліції від початку її створення (з 2015 р.), раніше був сільським головою в одному із сіл на Івано-Франківщині. Має юридичну освіту.
— Водії часто не обирають відповідної дистанції між автомобілями, — каже інспектор. — Під час руху розмовляють через мобільні телефони, тримаючи телефон у руках. Хоча у багатьох машинах є мультимедійна система, але нею не усі водії чомусь користуються… Або ведуть есемес-листування за кермом… В таких ситуаціях водій втрачає на дорозі 60% уваги.
…Їдемо з патрульними у село Ков’ярі. Поблизу цього населеного пункту є дорожній знак з інформацією про те, що тут ведеться фото- та відеофіксація.
Якщо протягом року на одному й тому ж місці стається понад п’ять смертельних ДТП, ці місця також позначають відповідним дорожнім знаком. Небезпечними у Львові є перехрестя Стрийська-Наукова, Замарстинівська-Липинського, Кульпарківська-Садова, Стрийська-Сахарова.
— На вул. Стрийській змінили організацію дорожнього руху: розширили дорогу і зробили додаткову смугу, — кажуть патрульні. — Після цього кількість ДТП там зменшилась.
Розпитую патрульних про антирекорди «шумахерів».
— Ми зупинили водія на «Ауді», який їхав зі швидкістю 160 км/год, — каже поліцейський Юрій Багнюк. — Запитали, куди так поспішає? Відповів: «Я зробив машину і перевіряю, як вона їде…». Штраф за перевищення швидкості такі: їзда зі швидкістю від 70 до 102 км — 340 грн, від 103 км і більше — 1700 грн. Менталітет у людей такий: зважають на правила лише тоді, коли це б'є по їхньому гаманцю.
Стаціонарних камер автофіксації в Україні - 308, у Львові - 10, у Львівській області - 19.
Під'їжджаємо з патрульними до села Ков’ярі, яке переходить у Солонку. Поліцейські кажуть, тут водії завжди «літають». На цій ділянці дороги дві смуги в одному напрямку (зустрічної немає). Патрульні, які тут несуть службу зранку, розповідають про «шумахера» на BMW, який їхав 120 км/год… За словами водія-порушника, «він тієї швидкості не чув». Інший водій їхав 200 «з лишнім». Казав: «Їду та й їду…». Невже ці водії мають запасне життя?
Розпитую про мобільний пристрій TruCam. Це найновіший прилад — канадського виробництва, лазерного типу. Департамент патрульної поліції почав використовувати прилад з 2020 року. Якщо рівна ділянка дороги, поліцейські можуть зафіксувати автомобіль, який порушує швидкісний режим, навіть за кілометр!
А ось і перший порушник. Водій пан Василь не приховує:
— Я перевищую швидкість, натура у мене така… Є у мене один друг, за обмеження у Києві 40 км примудрився їхати 140… Я такого не роблю. Я на автобані більше ніж 130 не їду. Якщо обмеження 50, можу їхати 80. Ну, 90. Не можу я їхати 70.
Пан Василь платить штраф — 340 грн.
— А буває, що водії намагаються відкупитися, пропонують хабар? — запитую поліцейських.
— Буває, кажуть: «Давайте якось домовимося…». Я кажу: «Штраф — 340 грн, ви платите його державі». Після цього вже не пропонують. Заплатити штраф банківською карткою можна через термінал на місці (готівкою не можна). Більшість водіїв платять одразу. Якщо людина не сплачує штраф, виконавча служба через деякий час блокує її банківську картку.
Ось і ще один водій-порушник на «Інфініті». Їхав зі швидкістю 80 км/год…
Патрульні поліцейські зазвичай роз’яснюють водіям їхні права. Пояснюють, що саме водій порушив. Згідно з законодавством, водій має показати документи. Поліцейські встановлюють його особу, і лише після цього показують відеодокази порушення. Іноді водії «качають» права і не хочуть показувати документи, вимагають показати їм спочатку порушення з відеодоказом, телефонують зі скаргами на 102. Якщо людина не погоджується з порушенням, за словами поліцейських, має право оскаржити його в суді.
— Є водії, які знають, що їхали з перевищеною швидкістю, — кажуть поліцейські. — Можуть навіть не дивитися відео… Водій на «Інфініті», наприклад, зауважив: «Чому ніхто не моргнув мені, щоб я скинув швидкість?». Я йому кажу: «Тут „зустрічки“ немає».
Патрульні зупиняють за перевищення швидкості чорний «Мерседес» з пасажирами. Водій не помітив дорожній знак, де вказано, що ведеться фото- та відеофіксація. Рятувати водія вибігає один з пасажирів і тицяє патрульним посвідчення… представника ОБСЄ. Витягає телефон та починає знімати патрульних… Часто водіїв-порушників «рятують» пасажири. Хоча самі водії їх про це не просять…
— Водій порушив правила дорожнього руху, — спокійно пояснює поліцейський цьому пасажиру. — А ви, згідно з законом України про дорожній рух, не маєте права без дозволу поліцейського виходити з машини.
Пасажир повертається до автомобіля… Знімає нас на відео.
— Тільки що я зупинив німця, який має посвідку на постійне проживання в Україні, — продовжує розмову інспектор Роман Кліщ. — Він спершу не зрозумів, чому інші водії пригальмовують…(Водій, очевидно, попереджувального дорожнього знака про відеофіксацію не помітив. — Авт.). Сказав, що з таким самим приладом і в Німеччині стоять поліцейські. Сплатив штраф одразу на місці банківською картою.
— Як ставитеся до того, що деякі водії починають вас знімати, лякати? — запитую патрульних.
— Спокійно, — каже поліцейський. — Ми вже звикли. Ми не підпорядковуємося ОБСЄ (сміється. — Авт.).
Але це ще «лайт"-ситуація, повірте. Буває, водій бере телефон, ставить його перед обличчям і кричить: „Причина зупинки?!“. Ти йому говориш, а він: „То не причина“."Ти завтра не працюєш, я тобі сказав…». Я за дев’ять років був «звільнений» дуже багато разів, — усміхається поліцейський.
— Чи вдаються водії до якихось хитрощів, щоб TruCam їх не зловив?
— Колись ходили легенди, що треба СD-диск під лобове скло покласти, — каже пан Роман. — Мовляв, диск відбиватиме лазер, і зафіксувати порушення не вдасться. Цей прилад, який використовується не перший рік, легенду спростував (усміхається. — Авт.). Зупиняємо водія, є фіксація порушення, видно номерний знак. Тоді водій розуміє, що ті диски, яких він навішав, йому не допомогли… Багато водіїв перестали завішувати автомобілі цими дисками.
— А якщо ви зафіксували перевищення швидкості, а водій ще й п’яний за кермом, складаєте два протоколи?
— За порушення швидкісного режиму накладаємо штраф. За те, що водій має ознаки сп’яніння, складаємо протокол і скеровуємо до суду.
Прошу поліцейських дозволити мені зловити порушника.
— Ви наводите хрестик на автомобіль, — дає інструкції поліцейський. — Щоб почати вимірювання швидкості, треба натиснути на кнопку…
Через деякий час розумію, що водії мене бачать, тож повзуть по дорозі як черепахи… На екрані фіксую: 23 км, 55 км…
— Коли водій каже, що це не моя швидкість, а швидкість іншого автомобіля, який рухався поруч, — такого не може бути. Якщо забрати промінь з автомобіля, припиниться фіксація, — пояснюють поліцейські. — Коли кажуть, що приладом можна додати швидкості, це також не відповідає дійсності.
Чую, як якийсь водій обурюється, що я тримаю прилад у руках. Його, мовляв, треба ставити на триногу. Поліцейські пояснюють, що конструкцією не передбачена тринога. Але водій і слухати не хоче…
— Колись був такий прилад — «Візир», — пояснюють патрульні, які про триногу чують не вперше. — Деякі блогери знімають відео про прилади відеофіксації. І у водіїв створюється стереотип. Але TruCam не передбачає такої триноги («Візир» — мобільний відеозаписувальний вимірювач швидкості (авторадар). Не належить до серії «лазерних радарів». — Авт.).
Коли повертаємося з патрульними до Львова, пан Роман розповідає: коли їде додому на Івано-Франківщину своєю машиною, моргає водіям, аби думали, що неподалік стоять патрульні поліцейські.
— Скільком водіям ви, можливо, життя врятували…
— Так, водії одразу скидають швидкість…