Передплата 2024 «Добра кухня»

Ботоферми влади: як це працює

#Букви помітили брудну гру з боку Офісу президента і розповідають, що і як працює.

У ХХІ ст. соцмережі стали невід’ємною частиною нашого життя, а інструментів для просування online стає все більше: легальна реклама йде пліч-о-пліч з брудною грою, фальшивими акаунтами та дезінформацією.

#Букви помітили брудну гру з боку Офісу президента і розповідають, що і як працює.

Розпочнемо матеріал із кількох цитат представників чинної влади:

«Я не ходжу в соцмережі. Я принципово у Facebook не ходжу. Це у мене ще з „Кварталу“, коли армія ботів Петра Олексійовича була направлена проти нас. Ну, його чи може його оточення», — поскаржився Володимир Зеленський.

«Проти влади працює абсолютно інша система — боти, анонімні Telegram-канали. Сьогодні навіть найбільш добру і нейтральну справу можна представити інакше. У це вливаються величезні гроші… Не будемо говорити, звідки, хто замовник — це всім відомо», — Андрій Єрмак назвав причину падіння рейтингів президента.

Логіка у представників ОП дуже проста: весь негатив пишуть на замовлення «того, чиє ім’я не можна називати», а всі незгодні з політикою партії — боти.

Але через боротьбу з «тим-кого-не-можна-називати-ботами», чиновники зовсім забувають про свої мережі сторінок, акаунтів і пабліків, які вихваляють президента і його оточення, «мочать» супротивників та продають рекламу за російські рублі через проблеми з фінансуванням.

#Букви вже аналізували фан-сторінки президента в Instagram (саме там нам пропонували поставити рекламу за російські рублі) та Facebook-сторінку, на якій пана президента називали «хазяїном України» та витрачали тисячі доларів на просування.

Ми розповімо про мережу, яка налічувала понад 20 публічних сторінок політичної тематики та понад 100 фейкових акаунтів.

Реальний розмір мережі може бути значно більшим, але принципи роботи можна зрозуміти й на цьому прикладі.

Проаналізовані Facebook-сторінки: Про Україну, Новини України, Ньюз Тайм, Столичний експрес, Україна як є, Українські вісті, Новини країни, Про головне, Київ. Новини, Kyiv News, Тільки правдиві новини, Правдиві новини, Народні вісті, Старі Політики, Час Новин, Резонанс UA, Правда UA, Київ UA, Реалії UA, Український світ.

Більшість сторінок було видалено під час написання матеріалу, але скріншоти, як то кажуть, не горять.

Точну причину видалення ми не знаємо, але є всього два варіанти: власники мережі вирішили приховати свою діяльність або ж в офісі соцмережі почали роботи свою роботу.

Скріншот сайту Букви
Скріншот сайту Букви

Майже всі сторінки було створено упродовж двох останніх років. Найстарішу — 18 вересня 2018 року, тобто за пів року до перемоги Володимира Зеленського на виборах президента. Кількість «читачів» варіюється від кількох сотень до кількох тисяч.

Усі сторінки ведуться за однаковим принципом: сторінку з певною періодичністю наповнюють контентом із різних ЗМІ, але акцентують на прославленні «успіхів» влади та боротьбі з її політичними опонентами:


Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

На сторінках регулярно запускають політичну рекламу, яка також спрямована на боротьбу з опонентами і підтримку влади:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

На нещодавно видалених сторінках усе ще можна відстежити тематичну рекламу:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Усього на політичну рекламу ці сторінки витратили майже 778 тисяч гривень (дані взято з відкритої для всіх Бібліотеки реклами). Наразі сторінки, на яких ставили політичну рекламу, видалені, тож інформація залишається тільки на скріншотах.

Короткий екскурс у механіку політичної реклами

Для запуску реклами, яка стосується соціальних питань, виборів або політики, необхідно верифікувати за допомогою документів акаунт, з якого ведуть сторінку (звичайному користувачеві його відстежити неможливо), додати реквізити організації або фізичної особи — платника податків (підійде простий домен та іменна електронна пошта + випадкова адреса та поштовий індекс).

На всіх досліджуваних нами сторінках платник відповідає назві сторінки:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Схема роботи сторінок провладної мережі

Відповідно до нашого аналізу, інформаційна робота з меседжами, які треба поширити, базується на трьох рівнях:

Формування інфоприводу

Спочатку створюється джерело — зазвичай це пост на особистій сторінці впізнаваного експерта чи політолога або стаття в малопомітному медіа на задану тему.

Часто такими інфоприводами ставали статті або виступи політологів Петра Олещука, Петра Охотіна, Сергія Лямця, Володимира Фесенка та ін.

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Створення матеріалу

На кількох публічних сторінках у Facebook створюється публікація із посиланням на думку експерта.

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Поширення матеріалу

Закупівля платної реклами Facebook: пост стає видимим у стрічці широкому колу користувачів, але з поміткою «Реклама»;

Поширення через мережу ботів на чужих пабліках: за допомогою десятка фальшивих сторінок публікацію поширюють у Facebook-групах по всій країні. Залежно від того, наскільки важливою є тема, пост можуть «закинути» у пул від 5 до 200 локальних груп. Це дозволяє створити ефект «органічного» поширення, матеріал за день можуть побачити кілька сотень тисяч користувачів. З переваг: люди бачать новину прямо в групі, де є лише жителі певного міста або ОТГ.

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Проти кого спрямовано роботу провладної мережі?

Головним ворогом мережі ботів, як не дивно, став п’ятий президент України — Петро Порошенко. Йому присвячують цілі групи і згадують виключно в негативному контексті: Порошенкові нав’язують партнерство з Медведчуком, докоряють Мінськими домовленностями, використовують фотошоп та меми.

Тільки на рекламу постів про новорічний відпочинок Порошенка у січні власники сторінок витратили понад 1000 доларів.

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Паблік «Старі політики» було задіяно проти Порошенка ще на президентських виборах 2019 року та відтоді присвячено переважно висміюванню п’ятого президента:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Багато уваги, особливо впродовж останніх днів, сторінки приділяють Дмитрові Разумкову. На рекламні атаки проти голови Верховної Ради тільки за лютий 2021 року витрачено від 1400 до 1800 доларів США.

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Але не Порошенком та Разумковим єдиними: у пабліках атакували всіх, хто становить загрозу для влади.

Під атаку потрапив український режисер та колишній політв'язень РФ Олег Сенцов після того, як назвав себе «подарунком Зеленському від Путіна».


Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Як не дивно, у списку «жертв» був і мер Черкас Анатолій Бондаренко, який кинув карантинний виклик Зеленському:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Під роздачу потрапило і «Дизель Шоу», яке звинувачувало «Квартал-95» у плагіаті:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Не забували й про колишніх «колег по цеху» Андрія Богдана та Гео Лероса (після оприлюднення «плівок Єрмака»):

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

На конфлікт Зеленського з головою КСУ Тупицьким багато ресурсів не виділяли, але про таке забувати не можна:

Скріншот: Букви
Скріншот: Букви

Схожі новини