Передплата 2024 «Добра кухня»

«Є ризик такого продовження конфлікту, коли виносити Яценюка буде вулиця»

Врятований прем’єр навряд чи допрацює до осені, вважає політичний експерт Андрій Золотарьов.

Після хитрої оборудки з «недовідставкою» уряду українська політична арена перетворилася на мінне поле з каменем на роздоріжжі. А на камені — напис: «Наліво підеш — коаліцію не збереш. Направо ступиш — МВФ покаже «кукиш». Прямо попрешся — у дострокові вибори упрешся. А якщо назад поткнешся, все одно об щось спіткнешся». Ось і чешуть на Банковій потилиці, яке із цих зол менше. Засідають, мудрують, сперечаються, є коаліція чи немає, як уряд переділити, скликати дострокову парламентську сесію (чергова аж у березні намічається) чи ні. То у форматі G7 (як прозвали негласний владний штаб, куди, крім президента, прем’єра і спікера, входять також глава президентської Адміністрації Ложкін, керманич фракції БПП Луценко, міністр внутрішніх справ Аваков та секретар Раднацбезу Турчинов) збираються. То із «заїжджими» переговори ведуть (за інформацією «Дзеркала тижня», днями на Банкову пан Коломойський власною персоною завітав, попередньо зустрівшись з прем’єром Яценюком). Аж залаштунки від тих «тьорок» трясуться. Буває, що й до мордобою ледь не доходить: он, Луценко на засіданні «Великої сімки» так на відставці Яценюка напирав, що Сєня рвонув пику йому товкти (вчасно розняли). Ось тільки те, що у Луценка на вустах, у президента — на думці. Після «спецоперації» з порятунку Яценюка на Банковій не відмовилися від планів витіснити його з прем’єрського крісла.

- Склалася вельми цікава ситуація, - коментує політолог Андрій Золотарьов. — Мене запитують: чи справді президент Порошенко не бажав і далі бачити Яценюка на посаді? Кажу: так. А чи справді Банкова врятувала Яценюка від відставки? Кажу: так. І де ж, питається, логіка? Відповідь треба шукати у... бюджеті. Скільки там передбачено коштів МВФ? Лише по Пенсійному фону дефіцит — 100 мільярдів. А тепер уявіть наслідки, якщо співробітництво з МВФ припиняється, і грошей не буде. Якби ситуація з відставкою прем’єра перейшла у відверту політичну війну, питання подальшої співпраці з МВФ закрилося б саме по собі.

Чого бажав Порошенко? Створити таку ситуацію, аби Яценюк пішов сам. Щоб можна було сказати західним партнерам: коаліція збереглася, партнерство з Яценюком збереглося, але у нього є певні особисті проблеми, і він не може (чи не хоче) далі працювати прем’єром.

- Тобто звернення президента напередодні голосування за відставку уряду не було блефом? Порошенко щиро сподівався, що Яценюк піде добровільно?

- Розрахунок був на те, що вдасться домовитися: Яценюк йде, його люди залишаються у владі — усе виглядає так, ніби Арсеній Петрович втомився далі працювати. Тобто це мала б бути відставка без політичного вибуху, луна від якого докотилася б до Заходу, поставивши хрест на зовнішніх кредитах для України. Ціна питання — 10 мільярдів доларів.

- Судячи з усього, Заходу впирається не у збереження Яценюка на посаді (як це намагаються подати в оточенні прем’єра), а у те, що досі немає прохідної кандидатури на заміну?

- Так. Захід бажає, щоб в Україні була зрозуміла для нього ситуація. А будь-які політичні загострення, війни цьому, звісно, не сприяють. Для Банкової теж питання не стільки по Яценюку, скільки щодо його монопольного контролю в уряді. Що малося на увазі під перезавантаженням Кабміну, про яке говорив Порошенко? Імплементувати в уряд або Ковальчука, або Ложкіна (на посаду першого віце-прем’єра. - «ВЗ»), які були б контролерами, забезпечували комунікацію з Банковою, з парламентом, й обмежили простір для маневрів Яценюка.

- Після «недовідставки» уряду ситуація стала ще заплутанішою, ніж була. І не лише для Заходу...

- За логікою, Порошенко діяв правильно. На нього був тиск з боку зовнішніх партнерів щодо генпрокурора Шокіна — він поступився (бачите, я вас почув — Шокін подав у відставку). З іншого боку, є несприйняття Яценюка як прем’єра: у нього - нульова легітимність у суспільстві. Тут президент нібито і народ почув. Але Арсеній Петрович не зрозумів. Можливо, у нього є певні бізнес-зобов’язання перед Коломойським, Ахметовим та іншими, і це завадило йому зробити правильний крок. Пішовши добровільно у відставку, він міг би стати такою собі сакральною жертвою і залишити для себе можливість повернутися у політику з кращими рейтингами. Але Яценюк цього не зробив... Політична криза нікуди не поділася, вона повернеться з подвійною силою. Український політикум додав газу і закрив котел. Через те, що Верховна Рада не почула суспільство, є ризик продовження конфлікту в іншому руслі - коли виносити Яценюка буде вулиця. Арсеній Петрович потрапив у ситуацію війни з усіма. А це робить його політично приреченим. Думаю, до осені він не допрацює.

- Якщо прем’єрське крісло таки звільниться, кандидатуру, яка б набрала у парламенті щонайменше 226 голосів, встигнуть знайти?

- Думаю, з часом питання щодо прохідної кандидатури можна вирішити. Коли говорять про Тимошенко чи Саакашвілі, очевидно, що необхідної підтримки у них немає. Де ж взяти таку кандидатуру, щоб задовольнила усіх? Зверніть увагу на вкидання в інформаційний простір стенограми засідання РНБОУ, коли вирішувалося питання по Криму (на засіданні, яке відбулося 28 лютого 2014 року, виникла дискусія щодо можливості запровадження воєнного стану, «за» проголосував лише тодішній в. о. президента Олександр Турчинов. - «ВЗ»). Хто там виглядає патріотом? Турчинов. Можливо, йде гра під Турчинова. Він може з’явитися як альтернатива Яценюку, яка влаштує і «Народний фронт», і БПП. Можливо, під цю кандидатуру підтягнуть й інші фракції - завдяки комунікаційним та дипломатичним талантам Олександра Валентиновича.

- Чи допускаєте повернення в коаліцію у разі відставки Яценюка «Батьківщини» і «Самопомочі»?

- Не впевнений, що «Батьківщина» повернеться. Юлія Володимирівна свій вибір зробила: вона робить ставку на дострокові вибори. Швидше, можливе повернення «Самопомочі» і радикалів Ляшка. Але навіть якщо питання з коаліцією вирішиться, ця Верхов­на Рада все одно до кінця своєї каденції не допрацює. Або восени цього року, або навесні наступного нас чекають дострокові парламентські вибори.

- Фракція Ляшка — перед дилемою: і хочеться повернутися у коаліцію (кадрові апетити не обмежуються кріслом міністра екології), і колеться, зважаючи на невідворотність дострокових виборів (доведеться розділити негатив за дії уряду, а це відіб’ється на рейтингах). Що оберуть «вилоносці»?

- У 2006-му Ляшко був одним з тих, хто бігав по Верхов­ній Раді і кричав про 300 мільйонів доларів, які буцімто взяв у «регіоналів» Мороз (як гонорар за згоду фракції СПУ приєднатися до союзу з «Регіонами» і комуністами. - «ВЗ»). Через рік не було вже СПУ (вона фактично зникла як політична сила), та й про Мороза швидко забули. Одне невірне рішення відправило на політичне кладовище і партію, і її лідера. Ляшко мав би про це добре пам’ятати. Зараз у фракції Радикальної партії борються дві протилежні думки щодо подальших дій. Можливо, таки дотягнуть до повернення у коаліцію. Оскільки заради продовження кредитування від МВФ Порошенкові за будь-яку ціну потрібно показати: у нас — все нормально, коаліція є.

- Чи після провернутої у парламенті оборудки з «недовідставкою» Яценюка не посиплеться фракція БПП, в якій чимало депутатів почуваються обпльованими, розуміючи, що їх просто використали?

- Ситуація справді призвела до вкрай напруженої обстановки у фракції БПП. За мої­ми оцінками, у зоні ризику — близько 50 депутатів, які можуть залишити фракцію.

- Для багатьох так до кінця і не зрозуміло, яким був розрахунок «Опозиційного блоку» у «договорняку» щодо збереження Яценюка?

- По-перше, є бізнес-інте­реси Ахметова, який зацікавлений в Яценюку. Це секрет Полішинеля, що вони спів­працюють. По-друге: фактично притримуються кримінальні справи щодо того ж Юрія Бойка. Це теж тягне за собою певні політичні зобов’язання. Й «Опозиційний блок», всупереч своїй політичній позиції, відпрацював цей боржок. Хоча публічним персонам, VIP-спікерам на кшталт Вілкула, все ж дали можливість проголосувати за відставку уряду.

- Чого чекати найближчим часом? Будуть кадрові перестановки/поповнення у Кабміні?

- Ймовірно, те, що Порошенко бажав побачити в уряді, він побачить. Швидше за все, вплив «фронтовиків» й особисто Яценюка у Кабміні ще зменшиться. Натомість вплив президента підсилиться. Але у будь-якому разі це принципово не вирішує проблеми. Воно вирішить питання боротьби за владу, але не вирішить проблеми помираючої економіки і суспільних настроїв. Суспільство — у збуджено-радикалізованому стані, і будь-який необережний рух може призвести до пожежі.

- Коли йдеться про дострокові вибори, на слуху — сценарій, який буцімто прораховують на Банковій для забезпечення президентові «своєї» більшості у наступному парламенті. Йдеться про ставку на «Солідарність», плюс — партія Саакашвілі (наразі не створена) і «Наш край». Чи спрацює розрахунок? Враховуючи норов Саа­кашвілі, для Порошенка є ризик, що Міхо не захоче бути підручним у пропрезидентській коаліції.

- Ризик великий. Думали, що Саакашвілі буде грати у командну гру. Але треба знати Саакашвілі: він — людина, якою неможливо буде керувати і маніпулювати. Швидше за все, він раз за разом ставитиме своїх партнерів у незручне становище. З людиною, яка має таку харизму, такий лідерський талант, важкувато працювати.

Якщо керуватися інтересами Банкової, то вибори треба проводити якнайшвидше. Бо тягнути — це фактично формувати дуже неприємний для неї результат. Якщо президентська сила має зараз 15 відсот­ків (а в Україні завжди є ці «чарівні» 15 відсотків, які люблять владу за будь-яких обставин), то після чергових «подарунків» населенню у вигляді підвищення енерготарифів і так далі, ситуація змінюватиметься не на користь владі. А враховуючи, що до наступного парламенту можуть зайти ще й «Свобода», «УКРОП» чи «Громадянська позиція», ризик для президента, що це буде опозиційна до нього Верховна Рада, зростає.

Але якщо вибори відбудуться восени, то, швидше за все, вони пройдуть за старим законодавством. Й у Верховній Раді нічого суттєво не зміниться. Хіба що замість «Народного фронту» Яценюка буде політична сила Саакашвілі. Навіть якщо і «Наш край» пройде, принципово мало що зміниться. Якщо вже проводити вибори, то спершу треба ухвалити нове виборче законодавство. Бо, граючи за старими правилами, отримаємо старий результат і стару якість політики. І вкотре казатимемо, що нас розчарували, обманули.

Фото УНІАН.

Схожі новини