Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Велика гра — великі гроші

За прогнозами, футбольний Євро-2024, що триває у Німеччині, забезпечить її економіці мільярд євро додаткових прибутків

У Мюнхені шотландські футбольні фани лише за кілька годин повністю «осушили» пивний бар, розташований на центральній площі Марієнплац. Фото AFP
У Мюнхені шотландські футбольні фани лише за кілька годин повністю «осушили» пивний бар, розташований на центральній площі Марієнплац. Фото AFP

Як підрахував Інститут економічних досліджень Ляйбніца (Університет Мюнхена), фінальний турнір чемпіонату Європи з футболу, який триває у Німеччині, забезпечить її господарці додатковий прибуток у розмірі щонайменше мільярд євро. Значного покращення прибутковості у секторах економіки, орієнтованих на споживача, очікують також в уряді ФРН. А відтак «локомотив Європи», як часто називають Німеччину, може розраховувати на пожвавлення своєї економіки, яка останніми місяцями перебувала у фазі стагнації (тобто не падала, але й не зростала).

Найбільше грошей, прогнозує Ін­ститут Ляйбніца, Німеччина може заробити під час футбольного Євро-2024 у готельно-ресторанній галу­зі, а також у роздрібній торгівлі продукта­ми харчування.

Справді, охочих з'їсти традицій­ну німецьку ковбаску й запити її галь­бою пива чи келихом вина у «Бунде­сі» під час європейського футбольного свята не бракуватиме. Аби підтримати своїх улюбленців на стадіонах і у фан-зонах (їх організовано у всіх 12 містах, які приймають матчі Євро), до Німеч­чини з'їжджаються мільйони фанатів. Усім треба десь перекусити й втамува­ти спрагу… Лише зі Сполученого Коро­лівства, інформує британське видання The Standard, на Євро-2024 мають при­їхати близько 500 тисяч уболівальників. Але в урядах Великої Британії і Німеч­чини не виключають, що фанатів із Ту­манного Альбіону може бути навіть 800 тисяч. (Усе залежатиме від того, як да­леко просунуться на турнірі збірні Англії і Шотландії).

«Заряджаючись» перед матчами, бри­танські футбольні фани зазвичай себе не обмежують… «У Лондоні МЗС поширило попередження щодо помірного вживан­ня алкоголю — для вболівальників, які ви­рушать на футбольні змагання по той бік Англійського каналу», — повідомило бри­танське видання The Standard. «У ФРН пиво може бути міцнішим, ніж у Сполу­ченому Королівстві, тому пийте відпо­відально, знайте свої межі й поважайте місцеві закони, — йдеться у посібнику для британських фанів. — Вас можуть не пус­тити на стадіон, якщо питимете забага­то».

Утім, браві британські фани «міц­нішого» німецького пива не зля­калися… Принаймні фани збірної Шотландії (крім неї, Сполучене Коро­лівство на Євро представляє збірна Ан­глії) активну боротьбу із «зеленим змі­єм» розпочали відразу після прибуття до Мюнхена, де їхні улюбленці грали матч-відкриття Євро проти збірної Німеччини.

«На Євро-2024 шотландські футбольні фани випили у кнайпі весь її запас пива. Це сталося вперше за 200 років існуван­ня закладу, — розповіло британське ви­дання The Mirror. — Члени «Тартанової ар­мії» (так називають шотландських фанів. — А. Є.) зібралися на знаменитій цен­тральній площі Мюнхена, Марієнплац. За даними The Scottish Sun, сотні «підігрі­тих» уболівальників розпочали свою ці­лоденну забаву задовго до першого мат­чу збірної Шотландії у Групі А. Пивний бар Woerners, здається, не був готовий до настільки ранніх святкувань, і невдовзі оголосив, що у них повністю закінчилося пиво… Уродженець Оксфордшира Бра­ян Робертсон відреагував: «Як це так? Ми приїхали опівдні, а вже о 16-й це міс­це було «сухим». Одна з офіціанток пояс­нила шотландцям: «Це не наша провина. Просто ваші фанати дуже люблять пиво».

«У Hofbrauhaus, одному з найвідоміших пивних ресторанів Мюнхена, — продовжи­ла The Mirror, — менеджерка з бронюван­ня місць Валентіна Шаап розповіла The Scottish Sun таке: «Нам довелося замови­ти додаткові обсяги пива. У Мюнхені про­водять пивний фестиваль Oktoberfest, а тепер ми сподіваємося на Scot-oberfest. У нас є те, що ви називаєте oompah band («жива» народна музика. — А. Є.), тож шотландські фани чудово проводять тут час, виконуючи свої пісні». А менеджер пивного ресторану Ratskeller, розташо­ваного поблизу Woerners' на Марієнплац, запевнив: «Для шотландських фанатів у нашій пивниці три тисячі літрів пива від броварні Lowenbrau».

Можна не сумніватися, що го­тельно-ресторанній галузі ні­мецької економіки під час Євро-2024 грошей не бракуватиме… Але наскільки тривалим буде цей позитивний ефект? «Може бути досить короткочас­ним, — вважає експерт Інституту Ляйбні­ца Джером Вольф. — Уже невдовзі після турніру, а саме у третьому кварталі року, ситуація на ринку повернеться на той са­мий рівень, що й у травні».

Утім, загалом німецькі експерти схо­дяться на думці, що вплив Євро-2024 на найбільшу економіку Європейського Со­юзу багато в чому залежатиме від того, наскільки успішно виступить на турні­рі збірна Німеччини. Мовляв, чим довше «бундес-машина» (так називають цю ко­манду. — А. Є.) не вилетить, тим більше пива вип’ють за її успіхи німецькі вболі­вальники… Перший матч збірної Німеч­чини на груповому етапі, проти збірної Шотландії, додав у цьому сенсі оптиміз­му. «Бундес-машина» впевнено перемо­гла 5:1 і, на думку футбольних експертів, може не тільки вийти до 1/8 фіналу, а й пройти набагато далі.

І якщо вже йдеться про гроші… Фіналь­ний турнір чемпіонату Старого світу не лише оживить економіку країни-організа­торки турніру, а й покращить фінансовий стан футбольних асоціацій тих 24 країн, національні збірні яких пробилися на Євро.

За рішенням УЄФА (Європейського союзу футбольних асоціацій), призовий фонд Євро-2024 становить 331 мільйон євро. Для порівняння, 1996 року, коли у фінальному турнірі чемпіонату Євро­пи вперше взяли участь 16 збірних (рані­ше було 8), призовий фонд змагань ста­новив 57 мільйонів євро. А 2016-го, коли на футбольному Євро вперше зіграли 24 збірні, призовий фонд турніру збіль­шився до 301 мільйона євро.

Як буде розподілено 331 мільйон євро призового фонду Євро-2024? Кожна на­ціональна асоціація країни, збірна якої пробилася на фінальний турнір, одер­жить від УЄФА 9,25 мільйона євро. За вихід збірної до 1/8 фіналу національ­на асоціація одержить ще 1,5 мільйона євро, до ¼ фіналу — ще 2,5 мільйона, до півфіналу — ще 4 мільйони євро. Збірна-фіналістка принесе своїй національній асоціації додаткові 5 мільйонів, а збірна-чемпіонка Євро-2024 — додаткові 8 міль­йонів євро.

А тим часом…

Знаменитий португальський напад­ник Криштіану Роналду, який у віці 39 ро­ків бере участь у своєму вже 6-му (!) Євро, дає собі раду не лише на футболь­ному полі. П’ятиразовий володар «Золо­того м’яча» (нагороди, яку щороку вру­чають найкращому футболісту планети) придбав акції португальського виробника елітної порцеляни Vista Alegre, який цьо­горіч святкує 200-ліття. За понад 17 міль­йонів євро Роналду купив, зокрема, 10% акцій компанії Vista Alegre Atlantis, яка та­кож володіє брендом художньої керамі­ки Bordallo Pinheiro. «Vista Alegre і Bordallo Pinheiro — бренди, якими я завжди захо­плювався. Часто купую їхні вироби», — розповів Криштіану.

Звідки у форварда збірної Португалії такі грубі гроші? Заробив. За даними аме­риканського видання Forbes, 2023 року Криштіану Роналду став найбільш висо­кооплачуваним спортсменом світу — з до­ходами в розмірі 136 мільйонів доларів (46 мільйонів — зарплатня в саудівському клубі «Аль-Наср», решта — рекламні, інвес­тиційні доходи тощо).

Раніше Роналду інвестував у медіа, придбавши частку в групі Cofina, і в го­тельну індустрію — у групу Pestana, що, як і Криштіану, походить із острова Мадейра.

Схожі новини