Експертка про «Велике будівництво»: масштабна корупція, нові олігархи і неефективний ремонт

  • 17.08.2021, 16:06
  • 621

Проєкт президента Зеленського “Велике будівництво” став показовим прикладом на державному рівні створення картелів, розкрадання бюджетних коштів та знищення конкуренції в автодорожній галузі. Це сигнал правоохоронцям не проводити розслідування таких злочинів, а іншим чиновникам – так можна робити, ніхто не покарає

Про це пише засновниця «Ліга антитрасту» Агія Загребельська у статті «Корупція та неефективність» у «Дзеркалі тижня».

Вона наголошує на неефективності витрачання обмежених державних ресурсів в рамках президентської програми «Велике будівництво».

«Через дискримінаційні вимоги тендерної документації „Укравтодору“ та його неправомірні дії з недопущення значної кількості компаній до великих тендерів на ринку фактично утворився картель. Обмежена кількість компаній, домовляючись між собою заздалегідь про розподіл підрядів, бере участь в аукціонах і не конкурує одна з одною. Як наслідок, ми переплачуємо за ремонт та будівництво кілометра дороги від 20 до 40%.», — заявляє Агія Загребельська.

За її словами, оскільки проєктанти та технагляд часто є компаніями-сателітами картелістів, відсутній реальний контроль за якістю ремонту та будівництва, а отже існує високий ризик, що чимала частина доріг «зійде разом зі снігом».

Експертка також наголошує, що близько 90% підрядів за минулий рік — це поточний середній ремонт, гарантійні строки на який коливаються від одного до п’яти років.

«А це означає, що вкладені в ці дороги мільярди скоро можуть цілком законно перетворитися на гарбуз», — додає вона.

Агія Загребельська зазначає, що у Зеленського ніхто навіть не замислювався над тим, щоб бюджетні кошти не «витікали» з країни на російський бітум, американську техніку та у турецькі чи китайські компанії, а підтримували українську економіку. Крім того, інвестування значних грошей у дороги має відбуватися одночасно з розвитком залізничної та портової галузей, з одного боку, та посиленням контролю за перевантаженням на дорогах — з іншого, але цього не відбулося.

Експертка переконана, що все це призведе до створення нової касти «бізнесменів», що зможуть впливати на державну політику на рівні олігархів.

«За рік одна лише компанія «Автомагістраль-Південь» Олександра Бойка отримала підрядів із бюджету на більш як 30 млрд грн.

Журналісти програми «Схеми» зафіксували її керівника в одному ресторані з головою бюджетного комітету депутатом партії «Слуга народу» Юрієм Арістовим. Ця ж компанія, за повідомленням самого «Укравтодору», профінансувала подарунок президента Зеленського багатодітній родині у вигляді будинку. Окремі члени картелю мають зв’язки з мером Одеси Геннадієм Трухановим, ще одна компанія — з олігархом Коломойським. Інша — з експомічником нардепа від Партії регіонів Шкілем. Тобто, якщо вірити словам секретаря РНБО Олексія Данілова, що олігархи — це п’ята колона в Україні, то «Велике будівництво» свідомо поповнює п’яту колонну новими обличчями та фінансує її з державного бюджету", — зазначає авторка.

При цьому Агія Загребельська наголошує, що за цей час інші дорожні компанії банкрутують або виживають і для них є два виходи: або іти на субпідряд до картелістів, або закривати бізнес.

«Як наслідок, картель перетворюється на монополію, забезпечуючи собі вплив і владу на ринку на тривалий час і незабаром зможе диктувати свої умови державі», — зауважує вона.

«Держава замість того, щоб здійснити кілька показових розслідувань, навпаки, розкрила над корупціонерами броньовану парасольку. Наприклад, прокурори в Україні так досі й не спромоглися висунути підозру представникам компанії „Онур“, що мають давні стосунки з Володимиром Зеленським. Хоча польські правоохоронці в межах тієї самої кримінальної справи щодо ексголови „Укравтодору“ Новака це вже зробили», — наголошує експертка.

«Забрендувавши „Велике будівництво“ прізвищем Зеленського та підсівши на легкі гроші, Банкова дала сигнал усім правоохоронцям, що ця галузь є недоторканною. Тому розслідування або не проводяться, або імітуються. Корупційні практики „Укравтодору“ метастазами розходяться по інших галузях. Десь чиновники беруть на озброєння вже легалізовані лайфхаки з проведення недоброчесних тендерів, десь просто вирішують брати, бо з Банкової показують приклад, що це можна робити безкарно. Правоохоронці ж учергове отримали сигнал згори, що нічого не змінилося, а значить, розслідувати будь-яку санкціоновану корупцію знову необов’язково», — резюмує Агія Загребельська.

Читайте також: «Велике будівництво» чи «Велике крадівництво»? — журналістське розслідування