Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Імунітет від коронавірусу може бути пожиттєвим, - учені

• 15.06.2021, 11:30
  • 1 000

У людей, що перехворіли Covid-19, формується стійкий імунітет до коронавірусу, який може забезпечити пацієнту захист від повторного зараження впродовж кількох десятиліть — навіть у тому випадку, якщо сама хвороба минала у відносно легкій формі.

До такого несподіваного висновку паралельно дійшли відразу два дослідження американських вчених. Перше — зроблене імунологами Університету Вашингтону в Сент-Луїсі (штат Міссурі) — опублікував на цьому тижні журнал Nature.

Друге — написане колективом лабораторії молекулярної біології Університету Рокфеллера в Нью-Йорку — ще не було на перевірці у наукового співтовариства і поки що опубліковане у вигляді препринту.

Досі вважалося, що імунітет до коронавірусної інфекції не буде тривати довго. Такий висновок вчені зробили за результатами численних досліджень, які довели, що у більшості пацієнтів концентрація в крові специфічних антитіл (саме вони забезпечують захист від вірусу) починає швидко падати вже через кілька місяців після одужання.

Більшість експертів оцінювало тривалість ефективної імунного захисту приблизно в 1,5−2 роки, тому результати нових досліджень стали для них приємною несподіванкою.

Втім, опитані Бі-бі-сі незалежні експерти закликають поставитися до новини зі стриманим оптимізмом і не радіти завчасно. Зрештою, в науковій літературі описано вже кілька підтверджених випадків повторного зараження Covid-19, а версія про довічний імунітет поки що поки залишається теорією — хоч і дуже правдоподібною.

Специфічний імунітет (який захищає від якоїсь конкретної хвороби) в нашому організмі забезпечують не тільки розчинені в крові білкові молекули-антитіла, а й так звані Т-клітини пам'яті.

Зустрівшись зі збудником нової, невідомої інфекції і підібравши до нього ключ, лімфоцити запам'ятовують шкідника — і під час повторного зараження відразу ж запускають у виробництво антитіла необхідної форми, забезпечуючи швидку і ефективну імунну відповідь.

Учені з Медичної школи Університету Вашингтону в Сент-Луїсі спостерігали за станом і змінами в крові 77 пацієнтів, які перенесли Covid-19 в основному в легкій формі (госпіталізація знадобилася лише шістьом) протягом майже року.

Майже весь цей час концентрація захисних антитіл, які допомогли хворому впоратися з хворобою, продовжувала знижуватися: спочатку дуже швидко, потім (в середньому через чотири місяці після одужання) — трохи повільніше.

Однак, як розповів головний автор дослідження, професор імунології Алі Еллебеді, в якийсь момент рівень антитіл припиняв зниження і виходив на плато. Оскільки клітини пам'яті, що зберігають інформацію про коронавіруси, зберігали активність і підтримували якусь мінімальну необхідну пацієнтові концентрацію захисних молекул.

«Ми виявили у пацієнтів клітини, що виробляють антитіла [до вірусу Sars-Cov-2], через 11 місяців після появи симптомів хвороби, — розповідає професор Еллебеді. — Ці клітини будуть продовжувати жити в тілі пацієнта і проводити необхідні антитіла, поки живий він сам. А, отже, і імунітет буде тривати довго «.

Крім регулярних аналізів крові, у двох десятків пацієнтів учені двічі брали для дослідження зразки кісткового мозку: спочатку через 7−8 місяців, а потім через рік після зараження.

Специфічні Т-лімфоцити пам'яті, запрограмовані на виробництво ковідних антитіл, були виявлені в 15 зразках з 19.

В аналізах контрольної групи (тобто людей, які не перехворіли вірусом людей) «натренованих» на вірус клітин виявити не вдалося.

Якщо Covid-19 минає у пацієнта в легкій формі, тести перестають показувати наявність вірусу в його організмі вже через 2−3 тижні після зараження, нагадує професор Еллебеді. Тому виявлені клітини пам'яті не можуть бути «свіжої» імунною реакцією.

«У тканині кісткового мозку вони перебувають у певній сплячці, продовжуючи виробляти якусь кількість антитіл, — пояснює професор. — Так вони робили з моменту одужання пацієнта — і так будуть продовжувати робити необмежений час».

За словами авторів статті в Nature, логічно припустити, що імунітет, набутий в результаті вакцинації, виявиться настільки ж тривалим. Також не виключено, що на тривалий захист можуть розраховувати і пацієнти, які перенесли Covid-19 взагалі без всяких симптомів.

Втім, для початку потрібно з'ясувати, наскільки захищені ті, у кого коронавірус протікав важко. Є версія, що у важких хворих гіпертрофована реакція на інфекцію, фактично вилилася в аутоімунне захворювання (так званий цитокіновий шторм), могла лише послабити організм і перешкодити формуванню довгострокового імунітету.

Незалежні експерти, які не брали участь у дослідженнях, в цілому згодні з висновками авторів.