Передплата 2024 ВЗ

МОЗ VS вакцинація: бій з фейками про щеплення

  • 16.02.2021, 13:50
  • 645

Одинадцять людей з ранку і до півночі просівають інтернет в пошуках дезінформації, пов'язаної з коронавірусом і, особливо, з вакцинами

Штаб з боротьби із фальшивими новинами, створений міністерством охорони здоров'я Ізраїлю, розташувався в торговому центрі «Аеропорт-Сіті». Поширення фейкової інформації відстежують 11 осіб. Ця «сізіфова праця» необхідна для того, щоб протистояти людям і групам, які розповсюджують неправдиву інформацію, що викривляє дані і підробляє офіційні звіти, тим самим змушує ізраїльтян утримуватися від щеплень, пишуть Деталі.

Група, яку незабаром поповнять сім нових співробітників, стежить за головним вектором лженовин та соціальними мережами. Вебсторінки або групи в «Фейсбук», які поширюють неправдиву і шкідливу інформацію, видаляються протягом декількох годин після виявлення за підтримки кіберпідрозділу міністерства юстиції і за допомогою деяких залучених компаній.

«Це — арена боїв, від яких ми не можемо відмовитися. Необхідно протистояти брехні в соцмережах, а також поширювати правдиву інформацію різними каналами», — говорить заступник начальника інформаційного відділу міністерства охорони здоров'я Ейнаїм Шімрон.

«Джерелом багатьох фальшивих новин в інтернеті є Телеграм, і з нього, як правило, ми починаємо моніторинг, — каже Аміт Гольдштейн, який очолює групу. — Те, що з'являється в «Телеграмі», моментально потрапляє в Фейсбук, Твіттер і Ютуб. Він вказує на відеокліпи, меми та банери, які поширюються через приховані мережі — ті, що вважаються безпечними для користувачів, що використовують їх для комунікації.

«У Телеграмі є сторінки, у яких багато передплатників, і через них у віртуальний простір йдуть лженовини. Цей потік нелегко відстежувати і тим більше блокувати. Телеграм не співпрацює з владою, тому ми стежимо за тим, на які інші платформи потрапляє ця інформація», — пояснює Гольдштейн.

Проти МОЗ «грають» маргінали, для яких характерні різкі та грубі висловлювання. Їм не цікаві цивілізовані диспути, і вони не оперують науковими даними і висловами. На одному з плакатів, який недавно з'явився в мережі, на задньому плані зображені три фігури в масках, зі свастикою на руках, а фігура на передньому плані підкидала руку в нацистському вітанні. Крім того, над всією цією «композицією» красувався логотип ізраїльського міністерства охорони здоров'я з написом «Міністерство охорони здоров'я — за краще життя».

Це — найбільш яскравий приклад того, до якої міри абсурду може дійти мислення маргіналів. Однак потенційний збиток, який вони завдають — невеликий.

«Не кожен фальшивий пост представляє для нас інтерес, навіть якщо він фальшивий від початку до кінця, — каже Гольдштейн. — Збиток криється в можливості розповсюдження брехливої ​​інформації».

Як і у випадку з самою епідемією, коли справа доходить до брехливих новин, важливо перервати «інфекційний ланцюжок», домогтися того, щоб якомога менше людей побачили повідомлення, перш ніж воно буде видалене.

«Ми зв'язуємося з кібервідділом міністерства юстиції, і там повинні перевірити, чи можна кваліфікувати неправдиву інформацію як правопорушення з юридичної точки зору», — пояснює Шімрон. — «Якщо таке є, держава формально звертається в Фейсбук, Google Israel або до інших мереж з проханням видалити матеріал». Однак видаляються групи і часто з'являються знову наступного дня під дещо зміненим ім'ям і з тим же числом передплатників.

«Кібермисливці», в основному, зайняті пошуком не правдивих повідомлень, які видаються за офіційну інформацію і подаються як достовірні та не підлягають сумніву.

«В мережі — величезна кількість брехні, — стверджує Шімрон, — документів з підробленою статистикою, які нібито випущені FDA, Pfizer або іншими фармацевтичними компаніями. У цих документах описуються вигадані побічні ефекти, або містять дані про масове поширення побічних ефектів. Є документи з логотипом міністерства охорони здоров'я Ізраїлю, які повністю сфабриковані, або „цитати“, нібито що належать „закордонним лікарям“, з помилковим аналізом медичних даних або рекомендацій».

Інформація, яку почерпнули з пасквілів

Після того, як почалася кампанія вакцинації, в мережі з'явився шквал фальшивих новин. Особливо ця індустрія брехні активізувалася в період, коли щеплення стали робити молодь.

Торік, у листопаді стали відомі результати дослідження, яке проводив доктор Аміель Дрор з медичного центру Галіль в Нагарії. Під час цього дослідження вивчалася реакція населення на застосування вакцини.

«Ми виявили, що багато людей отримують інформацію в інтернеті», — підкреслив тоді Аміель. — «Відсутність інформації дає широкий простір для часткової або маніпулятивної дезінформації. Розповсюджувати дезінформацію і залякати людей та змусити їх уникати вакцинації, — легко. Нерідко думка про вакцину складається на основі того, що публікується в соцмережах».

Виступають проти щеплень і ультраортодокси, які не використовують соцмережі. Там лженовини з'являються або на щитах в пасквілях та інформаційних плакатах.

«Все це вивішується дуже швидко», — каже Шімрон. — «Ми негайно вивішуємо свої матеріали, без логотипа міністерства. Вішаємо вранці, а вночі їх вже знімають і замінюють своїми плакатами. У цьому секторі нам доводиться постійно боротися з брехливими новинами про рабинів, які не підтримують вакцинацію, навіть якщо насправді вони не виступають проти неї. Це навело нас на думку про необхідність розміщувати рекламні оголошення в ультраортодоксальних ЗМІ. Тут потрібне око та око, розслаблятися не можна ні на секунду».

В арабському секторі, де показники вакцинації все ще досить низькі, в порівнянні з рештою населення, також не все гаразд через чутки і неправдиву інформацію. Міністерство охорони здоров'я розгорнуло масштабну вуличну кампанію серед ізраїльських арабів із закликом «Понад сто мільйонів вакцинованих людей в усьому світі не можуть помилятися. Зроби щеплення!». Разом з цією кампанією залучені лікарі-араби, щоб сприяти поширенню достовірної інформації про вакцину.

Віднедавна МОЗ також приступило до кампанії в Інстаграмі, в ході якої різні онлайн-знаменитості, яким зробили щеплення, фотографуються з оголеними плечима, закликаючи молодь активніше робити цю процедуру. За словами Шімрон, ця кампанія націлена на вікову групу від 16 до 25 років, де думка «більшою мірою базується на групах однолітків і друзів, а також на онлайн-передплатників, тому необхідно це враховувати». А от літні люди охочіше вислуховують лікарів.

Раціональне управління ризиками

«Суспільство, по суті, розділилося на три групи: прихильники вакцинації, противники вакцинації і ті, що сумніваються», — зазначає Шімрон. — Ми зосереджуємо наші зусилля, в основному, на тих, хто вагається. З цією метою розпочали кампанію за участі сімейних лікарів, які пояснюють, що таке нинішня вакцина, а також надають інформацію про її користь та ефективність. Ми вже бачимо, що знижується кількість інфекцій серед тих, хто прищепився, в порівнянні з великою кількістю молоді, яка не вакцинована досі".

Схожі новини