Передплата 2024 «Добрий господар»

Літр 95-го бензину може подешевшати ще на 3-5 гривень

В АМКУ кажуть, власники АЗС погодились поступово знижувати ціни. Якщо гривня не обвалиться

Із грудня ціни на бензин та дизпальне в Україні знизились на 13%, повідомляють в Антимонопольному комітеті. Однак це ще не межа. Для бензину марки А-95 є потенціал зниження ціни ще на 3−5 гривень за літр, вважають в АМКУ. І на нараді з керівниками найбільших мереж АЗС останні начебто погодились і надалі знижувати ціни.

Основна причина зниження вар­тості світлих нафтопродуктів — зниження цін на нафту. Ціна на ба­рель нафти сорту Brent від початку року обвалилась з 66 до 27 доларів за ба­рель (станом на 2 квітня). А експортна ціна російської нафти Urals обвалилась до 10 доларів, тож зараз витрати на ви­добуток, податки і доставку до портів більші, ніж ціни на європейському рин­ку. Тому компанії змушені експортувати нафту собі у збиток, аби втримати част­ку на ринку.

Виникає питання, чому ж ціни на бен­зин знизились лише на 13%, якщо ціни на нафту від початку року впали втри­чі? Вартість нафти, її переробки та до­ставка до України — навіть не половина собівартості бензину. За словами ге­нерального директора ТД «САНОЙЛ» Леоніда Косянчука, в Україні у роздріб­ній вартості бензину частка податків та акцизів — 48%, а дизелю — 41%. При цьо­му акциз на нафтопродукти розрахову­ють у євро. Зокрема, ставка акцизу для бензину становить 213,5 євро за 1000 літрів, для ДП — 139,5 євро за 1000 лі­трів, для зріджених вуглеводневих газів (ЗВГ) — 52 євро за 1000 літрів. Тобто у вартості літра бензину — 21,3 цента ак­цизу. Крім того, є ще 20% ПДВ та 5% ак­цизного податку на роздрібну торгівлю. Тож продаж пального є суттєвим джере­лом наповнення бюджетів — як держав­ного, так і місцевих (до них надходить 5% від роздрібної торгівлі). Відтак сут­тєве зниження цін на пальне вигідне во­діям, але не вигідне державі.

До речі, цього року НБУ вперше ви­словився за те, щоб ставки усіх акцизів були зафіксовані і у гривні, а не у валюті. Мовляв, таким чином надходження до бюджету менше залежатимуть від коли­вань курсу. Оператори ринку нафтопро­дуктів висловились за таку ініціативу. Адже якщо зараз, за словами Леоні­да Косянчука, 90% від вартості пально­го залежить від курсу, то з переведен­ням акцизів у гривні залежатиме лише на 60%. Однак у владі навряд чи підуть на такий крок. Адже поки акцизи зафік­совані у валюті, щойно курс гривні па­дає, надходження до бюджету автома­тично зростають.

Схожі новини