Літр 95-го бензину може подешевшати ще на 3-5 гривень
В АМКУ кажуть, власники АЗС погодились поступово знижувати ціни. Якщо гривня не обвалиться
Із грудня ціни на бензин та дизпальне в Україні знизились на 13%, повідомляють в Антимонопольному комітеті. Однак це ще не межа. Для бензину марки А-95 є потенціал зниження ціни ще на 3−5 гривень за літр, вважають в АМКУ. І на нараді з керівниками найбільших мереж АЗС останні начебто погодились і надалі знижувати ціни.
Основна причина зниження вартості світлих нафтопродуктів — зниження цін на нафту. Ціна на барель нафти сорту Brent від початку року обвалилась з 66 до 27 доларів за барель (станом на 2 квітня). А експортна ціна російської нафти Urals обвалилась до 10 доларів, тож зараз витрати на видобуток, податки і доставку до портів більші, ніж ціни на європейському ринку. Тому компанії змушені експортувати нафту собі у збиток, аби втримати частку на ринку.
Виникає питання, чому ж ціни на бензин знизились лише на 13%, якщо ціни на нафту від початку року впали втричі? Вартість нафти, її переробки та доставка до України — навіть не половина собівартості бензину. За словами генерального директора ТД «САНОЙЛ» Леоніда Косянчука, в Україні у роздрібній вартості бензину частка податків та акцизів — 48%, а дизелю — 41%. При цьому акциз на нафтопродукти розраховують у євро. Зокрема, ставка акцизу для бензину становить 213,5 євро за 1000 літрів, для ДП — 139,5 євро за 1000 літрів, для зріджених вуглеводневих газів (ЗВГ) — 52 євро за 1000 літрів. Тобто у вартості літра бензину — 21,3 цента акцизу. Крім того, є ще 20% ПДВ та 5% акцизного податку на роздрібну торгівлю. Тож продаж пального є суттєвим джерелом наповнення бюджетів — як державного, так і місцевих (до них надходить 5% від роздрібної торгівлі). Відтак суттєве зниження цін на пальне вигідне водіям, але не вигідне державі.
До речі, цього року НБУ вперше висловився за те, щоб ставки усіх акцизів були зафіксовані і у гривні, а не у валюті. Мовляв, таким чином надходження до бюджету менше залежатимуть від коливань курсу. Оператори ринку нафтопродуктів висловились за таку ініціативу. Адже якщо зараз, за словами Леоніда Косянчука, 90% від вартості пального залежить від курсу, то з переведенням акцизів у гривні залежатиме лише на 60%. Однак у владі навряд чи підуть на такий крок. Адже поки акцизи зафіксовані у валюті, щойно курс гривні падає, надходження до бюджету автоматично зростають.