Передплата 2024 ВЗ

З цифровим підписом навіть у РАЦС йти не треба

Для чого потрібен ЕЦП і де його взяти?

Довідки з пенсійного фонду, виписки з державних реєстрів. Усе це тепер можна отримати онлайн, не вистоюючи годинами в черзі. Кількість електронних сервісів постійно зростає, однак для того, аби скористатись ними, переважно потрібен електронний цифровий підпис. Тож якщо ще кілька років тому ЕЦП був потрібен хіба що посадовим особам підприємств та бухгалтерам, аби подавати електронну звітність у податкову, то тепер він знадобиться усім — від студентів до пенсіонерів. Маючи ЕЦП, навіть подати заяву на одруження можна онлайн.

За цей рік у плані електронних послуг дуже просунувся Пенсійний фонд. Власники цифрового підпису тепер можуть не лише подавати заяви на оформлення пенсії онлайн, вносити дані чи отримувати електронні довідки. Зареєструвавшись на порталі, можна стежити, чи справно роботодавець платить за тебе ЄСВ, скільки страхового стажу у тебе уже є. Віднедавна там з’явився новий сервіс «Електронна трудова книжка». Працює ця послуга поки не бездоганно, але передбачають, що за кілька років така електронна книжка повністю замінить паперову. Зареєструватись на порталі можна і без ЄЦП, але для цього треба особисто з’явитись у відділенні Пенсійного фонду.

Утім, ЄЦП знадобиться не лише пенсіонерів чи тих, хто переймається страховим стажем. Якось знайома попросила підтримати її електронну петицію. Та я не змогла цього зробити, оскільки, щоб проголосувати, треба авторизуватись або за допомогою ЕЦП, або через Приват24. У мене ні того, ні того. Тому якщо хочете активно брати участь у громадському житті міста, краще мати цифровий підпис.

Наприкінці минулого року Верховна Рада внесла зміни до низки законів, що стосуються електронного документообігу. Відповідно до цих змін, електронні форми документів вважаються повноцінними письмовими документами. Як тільки закон підпише президент, навіть заяву на відпустку можна буде подавати в електронній формі. Це також розв’яже руки фрілансерами, вдарить по заробітках кур’єрських служб, адже уже не треба буде передавати документи на підпис. Усе можна буде зробити в електронній формі. Головне, аби сторони мали ЕЦП.

Що ж таке цей електронний цифровий підпис? Це вид електронного підпису, отриманий через криптографічного перетворення набору електронних даних. Це не оцифрований особистий підпис, як багато хто думає. Коли ви отримуєте ЕЦП — ви фактично отримуєте спеціальну програму, яка дозволить «закривати» документи за допомогою особистого ключа. Тобто якщо ви наклали на документ ЄЦП, а хтось захоче уже після цього внести зміни у сам текст документу, це буде видно при перевірці цифрового підпису

Що потрібно, аби отримати ЄЦП? Треба звернутись у акредитований центр сертифікації. Фізичним особам достатньо паспорта та ідентифікаційного коду. Уже на місці треба заповнити реєстраційну форму та дати згоду на обробку персональних даних.

Раніше перелік акредитований центрів можна було подивитись на сайті Мін’юсту. Тепер за електронний документообіг відповідає Міністерство цифрової трансормації. Наразі у реєстрі кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг 21 організація. Серед них як державні, так і приватні структури. Частина з них — відомчі центри, які надають ЕЦП лише своїм працівникам, наприклад Генштаб збройних сил, прокуратура, «Укрзалізниця». Прості смертні безкоштовно можуть отримати ЕЦП у податковій (інформаційно-довідковий департамент) та органах юстиції. Є в переліку акредитованих центрів три банки — «Приват», «Ощад» та «Укрсиб». При цьому в «Ощадбанку» ЕЦП можуть отримати не усі клієнти. У «Приваті» послуга безкоштовна для користувачів «Приват24».

У приватних центрах отримання та обслуговування електронного цифрового підпису обійдеться від 90 грн на рік. Поновлювати підпис треба що два роки.

Схожі новини