Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Іран може сплатити по 140 тисяч доларів родинам загиблих у авіакатастрофі українського літака

  • 12.01.2020, 10:13
  • 754

Додаткові компенсації будуть надані страховиками

Україна наполягатиме на цілковитому визнанні Іраном провини за збитий Boeing «Міжнародних авіаліній України» поблизу Тегерана. Київ чекає готовності до повного й відкритого розслідування, притягнення винних до відповідальності та виплат компенсацій, ідеться в сюжеті ТСН.

Одразу після повідомлення про визнання Іраном ураження українського літака бойовою ракетою «МАУ» скликають брифінг. Перше запитання від журналістів — про компенсації для родичів жертв катастрофи і власне перевізникові, який утратив борт. Виплати сім’ям проведуть у два етапи: спершу спадкоємці загиблих отримають гроші від страхової — орієнтовно по 525 тисяч гривень.

Після повномасштабного розслідування встановлять винуватця загибелі людей — він і має компенсувати в повному обсязі шкоду і збитки. Попередньо юристи говорять про 138 тисяч доларів на кожного загиблого. Якщо Іран не погодиться їх виплатити, шлях один — суди. Але зазвичай країнам, щоби зберегти репутацію й уникнути судової тяганини, простіше добровільно компенсувати.

Так було, коли ізраїльский авіалайнер 1955 року збили болгарські військові. Вони намагалися приховати свою причетність, але через вісім років Болгарія таки виплатила родичам по 195 тисяч доларів. У 1973 році, коли над Синайським півостровом упав Boeing лівійської компанії, Ізраїль теж заперечував свою провину. Тоді загинули 108 людей, але після оприлюднення записів самописців — все ж сплатили компенсацію. По 300 тисяч доларів отримали родичі пасажирів збитого 1988-го року американською ракетою «земля — повітря» над Перською затокою авіалайнера компанії «Іран ейр». Випущену ракету Сполучені Штати назвали виправданою обороною, провину не визнали, але гроші віддали.

Виплати можуть сягати 10 мільйонів доларів на жертву, як це було з підривом Boeing над Локербі. Тоді загинули 270 людей. Через десятки років довели причетність до теракту Муамара Каддафі. Лівії довелося викласти такі суми в обмін на повне зняття економічних санкцій із Триполі. У 1983 році радянський винищувач прицільно знищив південнокорейський пасажирський літак, на борту якого було 269 людей. Він відхилився від курсу та потрапив у повітряний простір СРСР. Всі вимоги про компенсацію Радянський Союз проігнорував, і після нового витка оберта холодної війни, спричиненого саме знищенням літака, розпався.

Українсько-російські навчання ППО у Криму 2001 року — в повітря випустили 23 зенітні ракети. У цей самий час з’являється інформація, що в Чорне море впав Ту-154 рейсу Тель-Авів — Новосибірськ. Загинули 78 людей, здебільшого громадян Ізраїлю. Згідно з висновками міждержавного авіаційного комітету, літак ненавмисне збила українська ракета. Офіційний Київ спершу не визнавав провини, але зрештою вибачився та уклав міжурядові угоди про компенсації родичам загиблих — без юридичного визнання провини. Україна по 100 тисяч доларів кожній потерпілій родині виплатила добровільно. «Це жест доброї волі, розумієте, щоб зняти цю напругу. І це вірно, в даному випадку, з Ту-154. Напруга, ви розумієте, яка була між Україною і Росією. Якщо рідні потерпілих отримували цю суму, вони не мали права на позиви щодо додаткового стягнення якихось відшкодувань. Провина України не була доведена», — пояснив юрист Володимир Рижий.

Але у справі збитого над Донбасом улітку 2014 року рейсу МН 17 правило жесту доброї волі дало збій. Торік міжнародна слідча група назвала імена чотирьох підозрюваних у причетності до падіння Boeing. Троє з них — громадяни Росії. Причетність своїх військових до падіння літака міноборони Росії заперечує, а про компенсацію рідним узагалі не йдеться. Із частиною родичів загиблих про суму компенсації, розмір якої не розголошують, домовилась авіакомпанія. Інші рідні чекають рішення міжнародного суду. «Проблема для рідних загиблих у рейсі МН 17, на жаль, не тільки в отриманні судового рішення. Буде питання з його ефективним виконанням. Росія дуже прохолодно ставиться до рішень міжнародних судів і дуже рідко їх виконує добровільно», — каже адвокат Роман Марченко.

Тепер, коли Тегеран визнав факт збиття літака, Україна та Іран, імовірно, спробують домовитися про компенсацію. Якщо ж цього не станеться, родичам загиблих в авіатрощі під Тегераном доведеться йти шляхом близьких жертв рейсу МН 17 — тобто через міжнародні суди домагатимуться компенсації рідним загиблих та відшкодування вартості борту. У МАУ кажуть — до цього готові: «Просити будемо багато».

Схожі новини