Передплатити Підтримати

Півмільярда євро знайти легше, ніж кількасот тисяч

Малий та середній бізнес навіть в українських реаліях може залучати зовсім немалі інвестиції.

Головне, знати де і як шукати. Таким був лейтмотив форуму «Інвестиційна привабливість малих та середніх підприємств», який відбувся у Львові. Захід організував Центр інформаційної підтримки бізнесу оснований на базі агенції економрозвитку PPV Knowledge Networks за підтримки ЄБРР в рамках ініціативи ЄС #EU4Business.

«Доступ до капіталу — одна з найболючіших тем для підприємців. Велика частка малого бізнесу мають добрі, сталі бізнес моделі, пропрацьовані ринки. Водночас вони страждають від браку капіталу. Тому не можуть масштабуватись, не можуть інвестувати в основні засоби, розширюватись на інші географічні ринки. І це нагальне питання, адже це гальмує розвиток, — каже директор Центру інформаційної підтримки бізнесу Володимир Воробей. — З іншого боку, ми все частіше чуємо від потенційних інвесторів, що нема в кого інвестувати. Тому є питання інвестиційної готовності малого та середнього бізнесу. Підприємці мають розуміти, як вони хочуть залучати капітал і хто їм може у цьому допомогти».

Схожу проблему відзначив і банкір групи фінансування та розвитку малого та середнього бізнесу ЄБРР Олександр Каплатий: «Часто компанії приходять і кажуть, де взяти грошей, якщо їх нема на ринку? Я ж знаю, що грошей дуже багато. І ці дві сили не можуть знайти одна одну. Тому бізнесу треба розуміти, що робить підприємства привабливими для інвесторів та класичних банкірів, що їм треба робити, аби мати доступ до надійних і дешевих грошей». Олександр Каплатий зауважив, що підприємствам, які претендують на відносно невеликий обсяг інвестицій (у кількасот тисяч євро) значно важче отримати фінансування, ніж у півмільярда.

Експерти зійшлись на тому, що українському малому бізнесу часто бракує стратегії розвитку. Якщо ти хочеш, аби у твою компанію повірили і вклали кошти, маєш сам розуміти, куди рухаєшся, яких цілей хочеш досягти за два чи п’ять років. Ще одна проблема — чимало малого бізнесу формально не одне підприємство, а купка СПД. «СПД — це легальна форма ведення бізнесу. І на початку зростання компанії — це нормально, люди викручуються як можуть. Але потім треба змінюватись, бо для інвестора, особливо, іноземного, ця форма незрозуміла. Якщо це когорта СПД і нема навіть жодного ТзОВ, ти не можеш показати потенційному інвестору консолідовану звітність хоч в якомусь форматі. Ніхто не захоче виділити кошти, які можуть розчинитись між кількома СПД», — каже Володимир Воробей. Вагома цінність українського малого та середнього бізнесу — персонал. Злагоджена команда — це актив, який приваблює інвестора. Адже замість створювати бізнес з нуля і набирати працівників, простіше інвестувати у розвиток діючого підприємства.