Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Вчені з’ясували, чому корона Сонця така гаряча

• 20.02.2019, 19:41

Однією з найбільших загадок Сонця стало питання, чому верхній шар його атмосфери, який ще називають короною, у 200 разів гарячіший, ніж поверхня зірки.

З невідомих причин цей регіон, який простягається на мільйони кілометрів у космос, надзвичайно нагрітий. Якщо на поверхні Соня температура сягає близько 5,5 тисяч градусів за Цельсієм, то в короні вона може становити два мільйона градусів. Як пише УНІАН із посиланням на Newsweek, у своєму новому дослідженні вчені NASA наблизилися до розгадки цього феномену.

Аналізуючи дані з космічних супутників, які стежать за Сонцем, дослідники виявили потоки, які виринають із плям і проникають в корону на близько 5 тисяч кілометрів. Потоки мають велику «голову» і тонкий хвіст. Тож їхній зовнішній вигляд можна порівняти з пуголовками, які плавають через шари на Сонці. Плями — це райони, які тимчасово виникають на поверхні зірки. Вони значно прохолодніші, ніж все навколо, а також сильно намагнічені.

До цього часу існувало дві основні гіпотези, чому корона Сонця нагрівається. Одна з них говорила про вибухи, які виникають, коли магнітні лінії перетинаються. Тоді нібито виділяється велика кількість енергії, яка потрапляє в атмосферу і нагріває її. Інша ж стверджувала, що електромагнітні хвилі із зарядженими частинками виштовхуються в атмосферу Сонця, збільшуючи її температуру. Але тепер, коли вчені виявили сонячних пуголовків, з’явилося третє пояснення, яке поєднує два перших.

Дослідники NASA помітили, що ці пуголовки повністю складаються з плазми — матерії в четвертому агрегатному стані, яка складається з електрично заряджених частинок. Пуголовки, яких також називають «псевдопоштовхами», можуть нагрівати корону Сонця у певний час впродовж кожного циклу, який триває 11 років. Власне, це відбувається на піку циклу, коли активність на поверхні зірки максимальна.

Псевдопоштовхи виникають також тоді, коли лінії магнітного поля перетинаються, в результаті чого виникають вибухи. Це часто стається біля плям на Сонці. Але щось подібне може статися і в іншому намагніченому регіоні.