Передплата 2024 «Добра кухня»

Поправки Є С щодо Nord Stream 2 відповідають вимогам України — МЗС

Узгодження в ЄС поправок до газової директиви встановлює правові рамки функціонування Nord Stream 2 за нормами ЄС, проте не знімає безпекових ризиків і може зробити поведінку РФ ще агресивнішою.

Про це написала у Facebok заступник міністра закордонних справ з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Олена Зеркаль.

«Перше і головне — на газопроводи з третіх країн, у тому числі на Північний потік-2, буде поширено право ЄС. Це було і лишається ключовим положенням запропонованих змін. Саме йому опиралися Німеччина, Австрія і низка інших держав-членів. І вони ж нарешті погодилися з цим… Проте левова частка змін стосується того, як забезпечити цю відповідність вимогам законодавства ЄС для газопроводів, які починаються в іншій юрисдикції, тобто поза межами ЄС», — зазначила Зеркаль.

Вона пояснила, що директива визначає, як оператор газопроводу та регулятор мають діяти, щоб забезпечити відповідність «Північного потоку-2» вимогам енергетичного права ЄС. Зокрема, регулятор держави-члена ЄС може консультуватися с органами влади Росії, звідки походить «Північний потік-2», і лише як виняток Німеччина може отримати дозвіл укласти міжурядову уряду з РФ.

Зеркаль акцентувала, що мова тут іде лише і винятково про регулювання економічних аспектів роботи газопроводу. «Держави і далі вирішують самостійно всі інші питання, які стосуються „Північного потоку-2“. Наприклад, питання захисту довкілля чи безпеки. Це особливо важливо для Данії, яка ще має ухвалити рішення — дозволяти чи забороняти будівництво „Північного потоку-2“ в своїх територіальних водах. І Данія має достатньо аргументів для того, щоб відмовити», — зазначила заступник міністра.

Вона також акцентувала, що у рамках тріалогу було вирішено, як саме Комісія може забезпечити ефективний контроль за дотриманням права ЄС газопроводами, що походять з третіх країн.

«Отже, ми маємо правові рамки, в яких функціонування „Північного потоку-2“ можливо лише за умови його відповідності нормам права ЄС. Це те, чого вимагала Україна. Ми постійно наголошували, що „Північний поток-2“ не повинен мати конкурентну перевагу від того, що може не дотримуватися права ЄС. Наступне завдання — забезпечити імплементацію цих змін», — підкреслила Зеркаль.

Водночас вона зауважила, що ухвалення цих змін саме по собі не знімає безпекових ризиків «Північного потоку-2». У цьому контексті дипломат нагадала про дуже агресивну реакцію з боку РФ на спроби регулювати «Північний потік-2» аж до того, що «добудуємо Північний потік і розберемося з Україною».

«Є ризик того, що поширення вимог ЄС на „Північний потік-2“ зробить поведінку РФ ще агресивнішою. Це вимагає посилення тиску на Росію, включно з можливими санкціями», — вважає Зеркаль.

На завершення вона зауважила, що французько-німецький консенсус щодо змін до директиви багато хто сприйняв як зраду, хоча насправді це крок до нового консенсусу в ЄС у цілому, що «Північний потік-2» не має політичних привілеїв і має бути суворо оцінений з усіх боків — регуляторного, економічного і, звісно, безпекового.

«Це важливе зрушення, яке враховує і наші інтереси. Воно лише набуває своїх обрисів, і жоден з ризиків не усунуто. Але це означає, що наша позиція стає сильнішою», — резюмувала заступник міністра.

Схожі новини