Передплатити Підтримати

"Богдану" вставляють палиці в колеса?

​​​​​​​Корпорація “Богдан” виграла тендер на поставку до Львова сотні 12-метрових низькопідлогових автобусів. Чому ж затягується оголошення результатів тендеру?

Завершується тендер на закупівлю для Львова ста сучасних дванадцятиметрових низькопідлогових автобусів. Закупівля відбудеться у рамках проекту «Міський громадський транспорт в Україні», який фінансується за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку. У міжнародному тендері брали участь п'ять компаній, зокрема, українські — корпорація «Богдан» і концерн «Електрон», які конкурували з білоруським «МАЗом» і турецьким «Отокаром». Раніше стало відомо, що найкраща цінова пропозиція саме в Луцького заводу «Богдан».

Попередні результати тендеру стали відомі ще 15 квітня 2020 року — в день розкриття тендерних пропозицій, про що є відповідний документ — протокол розкриття. У цьому документі чітко зафіксовано, що найкращою ціновою пропозицією з поміж п’яти учасників тендеру стала ціна, запропонована ДП «АСЗ № 1» (Луцький автозавод), який представив автобуси «Богдан А70 132».

Автобуси, які «Богдан» може поставити у рамках цієї угоди, будуть зовсім не схожими на ті жовті «богдани», що ми звикли бачити на вулицях Львова. Це новий сучасний автобус, який розрахований на перевезення 106 пасажирів і має низьку підлогу, що робить його комфортним і зручним для всіх верств населення, зокрема, й для людей із обмеженими можливостями — є пандус і кріплення для фіксації візка у салоні. Автобус обладнаний двигуном Iveco, автоматичною коробкою передач Allison, передньою віссю і мостом ZF. Ці машини створені з урахуванням сучасних вимог до комфорту, безпеки і якості та відповідають екологічним нормам Euro-5.

Луцькі автовиробники постійно поставляють великі партії сучасних автобусів та тролейбусів для українських міст. Зокрема, торік лучани у досить стислі терміни виготовили десять сучасних автобусів «Богдан А70 132» для Івано-Франківська. Загалом вулицями цього міста вже їздять 34 таких дванадцятиметрових «богдани». Франківська компанія-перевізник, яка придбала ці автобуси, задоволена ними. Вони зручні в експлуатації, економні у використанні пального та обслуговуванні, мають якісну сервісну підтримку та гарантію від виробника. За потреби до них оперативно поставляють запчастини, виконують ремонти — адже сам виробник поруч і нема потреби замовляти деталі за кордоном.

Так у чому ж затримка? Адже примірник протоколу розкриття безумовно є і у Львівській міській раді. Однак, не зважаючи на оприлюднення цього документа, з невідомих причин визнання результатів тендеру затягується. Ба більше — на початку 2021 року львівський міський голова Андрій Садовий з неоднозначною публікацією у Facebook звернувся до громади міста з пропозицією висловити свою думку щодо закупівлі для міста ста нових автобусів… білоруської компанії «МАЗ». Причому у дописі заявив, що найкращими пропозиціями за результатами тендеру визнані пропозиції з автобусами «МАЗ» та «Отокар». Цю ситуацію з подивом сприйняли на Луцькому автоскладальному заводі. Адже Луцький автозавод не отримував жодного офіційного листа або звернення щодо зняття з тендеру або зміни результатів розкриття тендерних пропозицій.

Невідомо з якої причини львівська міська влада ігнорує українських виробників. Ситуація не може не непокоїти, адже кожна партія української техніки — це не лише оновлення парків міського транспорту, а й заробітна платня сотень працівників та чималі відрахування до українських бюджетів усіх рівнів. Якщо ж місто замовляє продукцію в іноземного виробника, податки працюють на розвиток іншої держави.

Наразі ще немає офіційного листа від Європейського інвестиційного банку із остаточним оголошенням результатів тендеру. Як можна без офіційних висновків спеціалістів Європейського інвестиційного банку «оголошувати переможцем» білоруського виробника, а також давати оцінку технічної відповідності продукції учасників тендеру?

Це залишається загадкою і для українських автовиробників і для усіх свідомих українців, які вболівають за економічний розвиток нашої держави.

Іванка Тростянець