Передплатити Підтримати

У Кременці є… вертикальний рояль

Таких у світі лише чотири, стверджують музейники

Вертикальний рояль прозвали “Жирафою”. Фото автора

Багато хто, навіть далекий від музики, добре уявляє, яким має бути рояль. Цей воістину королівський музичний інструмент має форму крила, у якому натягнуті струни. Але колись європейські фабрики музичних інструментів випускали роялі… вертикальні. Один із таких є у Кременці — у Літературно-меморіальному музеї польського поета Юліуша Словацького.

— Таких роялів на сьо­годні, як нам відомо, збе­реглося всього чотири у світі, — розповідає дирек­тор музею Тамара Сєніна. — З них два у Польщі і два — в Україні. Наш був ви­готовлений на польській фабриці на початку 19-го століття.

Такий тип рояля ще на­зивається «Жирафа». І з цим пов’язана кумед­на історія, що трапилася у Франції 1825 року. Тоді, сподіваючись поліпши­ти дипломатичні відноси­ни між країнами, єгипет­ський паша Мухаммед Алі вирішив подарувати коро­лю Карлу Х справжню жи­рафу. І ця тварина вперше ступила на європейську землю. Французи були в шаленому захопленні від екзотики, незабаром жи­рафу почали зображати на порцеляні та тканинах, на віялах і табакерках. На­віть жінки носили зачіс­ки у стилі «жирафа». Саме в той час і винайшли вер­тикальний рояль. Тож на­зва напрошувалася сама собою.

У «Жирафі» струни роз­міщені не горизонталь­но, а вертикально — над клавіатурою. Отже, ро­яль займає у приміщенні значно менше місця, по­рівняно з традиційним. А ще незвичні музичні ін­струменти розкішно де­корували, щоб вони мали по-справжньому королів­ський вигляд. Однак піа­ністи, попри ці переваги, не полюбили компактну «Жирафу». Адже у звучан­ні вона програвала тра­диційному варіанту — звук мала слабкий. Тож фабри­ки, на яких на межі 18-го й 19-го століть виготовляли вертикальні роялі, почали від цього виду інструмен­та відмовлятися.

— Як саме цей верти­кальний рояль з’явився у Кременці і хто на ньому колись грав, невідомо, — зізнається Тамара Сєніна. — Адже інструмент ман­дрував від закладу до за­кладу.

Із роками рояль втра­тив найцінніше — свій «го­лос». У музеї запевняють: мріють його відреставру­вати, та ніхто не береться. Тож унікальний інструмент поки що служить лише об’єктом для фотосесій. А їх у цьому музеї проводять часто.