Передплатити Підтримати

Чорна п’ятниця: головне – заманити покупця

Як пережити передноворічні розпродажі і не позалазити у борги

Реклама шалених розпродажів Чорної п’ятниці взяла нас в облогу. Знижки до Black Friday обіцяють навіть аптеки. І хоча Чорна п’ятниця — назва умовна, і у багатьох магазинах розпродажі тривають усі вихідні, а то й тиждень, дехто навіть планує 29 листопада відпроситись з роботи, аби встигнути оббігати усі торгові центри.

До речі, У США це звична практика, коли на Чорну п’ятницю люди беруть ви­хідний і ще з ночі займають чер­ги у великих торгових центрах. Грандіозні розпродажі в чет­верту п’ятницю листопада — це саме американська традиція. Є дві версії того, чому цю п’ятницю назвали Чорною. Річ у тім, що у четвертий четвер листопада у США святкують День подяки — велике свято, яке прийнято від­значати з найріднішими. Оскіль­ки більшість американців не живуть з батьками, але їдуть на День подяки, то наступного дня на дорогах утворюються кіломе­трові затори, повернутись у міс­то на роботу важко. Тому для ав­томобілістів це чорний день. Ті, кому до батьків далеко, беруть вихідний, і таким чином вихо­дять чотириденні канікули. Піс­ля Дня подяки у США традиційно починалась підготовка до Різд­ва, тож торгові центри виріши­ли саме у цей день влаштовува­ти великі розпродажі. Тепер це найприбутковіший день у році для магазинів. А оскільки у бух­галтерських звітах у США збит­ки позначають червоним кольо­ром, а прибутки — чорним, то й п’ятницю після Дня подяки поча­ли називати Чорною. За даними компанії Shopify, на піку розпро­дажів Чорної п’ятниці американ­ці витрачають близько мільйона доларів за хвилину.

Звичайно, передсвяткові роз­продажі дають шанс придба­ти товар за зниженими цінами. Але для покупця це аж ніяк не економія, а шанс накупити ре­чей, які йому насправді не по­трібні. Чимало екоактивістів за­кликають компанії відмовитись від розпродажів Чорної п’ятниці, оскільки вони стимулюють неви­правданий попит. Цього року до цієї кампанії приєднались майже 300 виробників одягу. «Сучас­ний процес споживання — дуже спотворений. Люди купують не тому, що їм це потрібно, а тому, що потрапляють під вплив і мані­пуляції. Ми ж хочемо, щоб вони зосередились на тому, що вже мають у своїх шафах, і купували лише те, що справді необхідно», — заявив один з активістів Ніко­лас Роп. Утім, навряд чи торго­ві центри відмовляться від цієї практики, адже саме такі акції дозволяють їм отримувати над­прибутки.

«Приблизно третина прода­жів компаній припадає на гру­день. Тобто увесь рік йде рівно, а потім шалений сплеск. Логіч­но, що компаніям хочеться, аби цей сплеск був триваліший у часі, тому передноворічні роз­продажі починають анонсува­ти ще у середині листопада. Та­ким чином можна попрацювати з тими, хто довго думає, сумні­вається, і отримати з них більше грошей. Це головна економіч­на причина таких розпродажів, — каже засновник Міжнарод­ної маркетингової групи Дми­тро Роденко. — Якщо хоче­те купити щось дороге, то такі розпродажі — хороший час. Але до такої покупки треба підготу­ватись. Кожен магазин робить більшу знижку на певний товар чи на певний асортиментний ряд. Тому напередодні можна зайти на кілька сайтів, у магази­ни подивитись, скільки цей то­вар коштує і чи справді анон­сована знижка є знижкою. На обмежений асортимент у ма­газині знижки будуть дуже ве­ликими. Компанії використову­ють свій маркетинговий бюджет, аби показати привабливість цьо­го магазину. Наприклад, у вас в магазині тисяча асортимент­них позицій. Ви вибираєте умов­но одну-дві позиції, у цій пози­ції берете по 100 одиниць і даєте на них знижку 80%. Але на інші товари знижок немає або є не­значні. Чому люди збираються о четвертій ранку? Щоб встигну­ти вхопити ту невелику кількість товарів за майже шаровими ці­нами. Тут головне — заманити покупця у магазин. Є простий закон — що більше часу людина проводить на торговельній пло­щі, тим з більшим чеком вона ви­ходить. Чому будують шопінг-моли? Щоб людина сиділа там, поки гроші не закінчаться. По­розважались, поїли, подивились кіно, пішли щось придбали і так по колу. Тому головне, аби лю­дина туди зайшла. І починаєть­ся: а сюди треба докупити бата­рейки, а туди треба піддон, там ще щось треба, беріть комплек­том, так дешевше. На таких дріб­ницях базуються високомаржи­нальні продажі, на яких компанія повністю відбиває усі ті витрати, яких вона зазнала на просування невеликої кількості товарів, яка йде за знижками».

Як правильно «шопитись» на розпродажах?

— «Складіть список потрібних речей. Якщо маєте час, то краще промоніторити ціни на ба­жані товари до початку акцій. Дуже часто про­давці роблять знижки з завищених цін — на­справді товар стільки ніколи не коштував» — радить засновниця маркетинг студії «ФАЙ­ТА» Наталія Головачко.

— Звертайте увагу на ціну, а не на знижку. На­приклад, продають блузку зі знижкою 50% - була 1500, стала 750 гривень. Покупець бачить «750 грн економії». Але ж 750 грн треба запла­тити. І тут уже питання, чи варта та блузка тих грошей? Адже на розпродажі часто виставля­ють невдалі фасони, кольори чи речі, які трохи потріпались від частих примірок.

— Розраховуватись краще готівкою. Коли ми платимо карткою, то гірше контролюємо витрати. Якщо ж все-таки звикли розраховуватись карт­кою, краще встановити на неї ліміт витрат на один день. Якщо у вас на картці є кредитна лінія, стеж­те, аби не зайти в мінус. Якщо ж все-таки скорис­тались кредитними коштами, то не забудьте вчас­но потім поповнити картковий рахунок.

— Купуючи онлайн, будьте вдвічі пильнішими. Нерідко продавці хитрують і роблять знижку лише на певний колір чи розмір. Якщо ж ви оберете ін­ший розмір, ціна може автоматично змінитись.

— Через великий попит в онлайн-магазинах можуть виникнути проблеми з оплатою. Скажімо, 11 листопада, коли влаштував розпродажі китай­ський AliExpress, українці так активно скуповува­ли товари, що банки не могли справитись з усіма трансакціями. Тож платежі зависали подекуди на годину. Тому якщо ваш платіж «висить», не треба панічно тиснути по кілька разів на Еnter, а то гро­ші можуть списати кілька разів. Тим більше, що, оплачуючи товари на деяких іноземних сайтах, не треба вводити код-підтвердження трансакції, який приходить на телефон.

— Якщо ви ніколи раніше не купували на іно­земних сайтах, але цієї Чорної п’ятниці виріши­ли спробувати, то заздалегідь зареєструйтесь у поштовому сервісі, який доставить товар в Україну. Тоді в адресі доставки вказуєте адресу складу поштового сервісу в тій країні, з якої за­мовляєте. Без такої адреси ви не зможете здій­снити замовлення з більшості західних інтер­нет-магазинів.