«Якби не дерева, наслідки авіакатастрофи не були б такими важкими»...

Того ранку, коли під Львовом розбився літак, був щільний туман. Деяким повітряним суднам диспетчери не дозволяли посадку...

Це перша авіакатастрофа такого масштабу у Львові з часів Скнилівської трагедії.

4 жовтня, близько сьомої години ранку, на телефонну лінію 102 надійшло повідо­млення про те, що літак поблизу Львова здійснив аварійну посадку. На зв’язок вийшов один з членів екіпажу, якому дивом вдалося вижити. Чоловік, як кажуть, народився у сорочці… Вантажний літак Ан-12, який прямував з Іспа­нії до Туреччини, знайшли за 1,5 км від злітно-посадкової смуги Міжнародного аеро­порту «Львів» імені Данила Галицького. Як з’ясували правоохоронці, п’ятеро чле­нів екіпажу загинули, ще троє — були госпіталізовані. Стан двох з них лікарі оцінюють як важкий, третього — середньої важкості. Від місця трагедії до житлових будинків села Сокільники — рукою подати. Отже, наслідки катастрофи могли бути ще важчими…

За фактом було відкрито кримінальне проваджен­ня за ч.3 ст. 276 (порушен­ня правил безпеки руху або екс­плуатації залізничного, водного чи повітряного транспорту) К К України. Санкція статті перед­бачає покарання — позбавлен­ня волі на строк до десяти років. Призначено низку експертиз.

Про наслідки авіакатастро­фи журналістам розповів за­ступник начальника слідчого управління Головного управ­ління Національної поліції у Львівській області полковник поліції Андрій Кумечко.

«З борту рятувальники зня­ли трьох живих людей і тіла двох загиблих. Ще троє загиблих були за межами літака. Їхні тіла були понівечені. Фрагменти тіл розкидані біля літака… Ми не знали, скільки людей на борту, тому швидко почали розванта­жувати літак, — розповів на бри­фінгу правоохоронець. — Літак перевозив металеві конструк­ції — підсилювачі для дверей та даху до автомобілів «Рено» .

Ми з’ясували, що літак від маршруту не відхилявся. Він мав дозаправитися у Львові і летіти до Туреччини (вантаж, до слова, оформляла іспанська фірма). Створено слідчу групу. Правоо­хоронці висунули чотири версії щодо причин авіакатастрофи: помилка пілота, помилка ко­мандно-диспетчерської служби, погодні метеоумови, несправ­ність літака".

У ЗМІ з’явилася інформація, можливо, літак, якому «стукнув» 51 рік, перевозив контрабан­ду (мовляв, через це екіпаж не дозаправився пальним у Поль­щі, а летів до Львова). Однак Андрій Кумечко це припущення спростував. «Ми вилучили з лі­така усю документацію. Зараз наші фахівці здійснюють пере­клад цих документів з іспанської мови. Однак підстав говорити про контрабанду у мене немає».

Правоохоронець також за­значив, що літак не був переван­тажений. У салоні було багато вільного місця. За документа­ми вага вантажу становить 10 тонн, тоді як вантажопідйом­ність літака — 20 тонн (хоча слід­чі ретельно все переважать, аби упевнитись у фактах). «Ми вилу­чили залишки пального. Версію, що забракло пального, спрос­товуємо. Аварійний самопи­сець (так званий чорний ящик) ми знайшли у літаку, він неу­шкоджений. Літак, на щастя, не вибухнув. Відтак зможемо до­стеменно з’ясувати, що стало причиною аварії».

Слідчі неофіційно поспілку­валися з одним з уцілілих членів екіпажу (решта наразі не можуть розмовляти через важкий стан). У чоловіка проблеми з ключи­цею. Він сказав правоохорон­цям, що не розуміє, що трапи­лося, бо літак йшов на посадку…

Тим часом поліціянти залу­чили до цієї резонансної спра­ви експертів Львівського науко­во-дослідного інституту судових експертиз (правоохоронці не стикалися раніше з такими роз­слідуваннями). Експерти пояс­нили, що такі літаки не падають як каміння… «Якби не ті дерева (У районі села Сокільники. — Авт.), можливо, наслідки авіакатастро­фи не були б такими важкими, — зазначив Андрій Кумечко. — Але якась причина послужила тому, що сталася катастрофа. Бачи­мо, що пальне у літаку було, пе­ревантаження не було…».

До речі, знайомий таксист розповів, що у день трагедії віз одного пасажира з летовища. Він розповів, що львівський ае­ропорт не дозволив о восьмій годині ранку їхньому літаку при­землитися. Був щільний туман… Повітряне судно скерували до Києва. До Львова вони приле­тіли лише близько четвертої го­дини. Зі слів Андрія Кумечка, літаку, який розбився, не доле­тівши до злітної смуги якихось 1,5 кілометра, диспетчери до­зволили посадку у місті Лева… «Того ранку справді був сильний туман, — пояснював журналіс­там правоохоронець. — Допита­ний диспетчер сказав, що літак діяв згідно з інструкцією. Екіпа­жу дозволили посадку. А о 6.48 він зник з радарів… І лише о 7.26 один з членів екіпажу вийшов на зв’язок. Ми з’ясуємо у диспет­черів, скільки з 10 години вечо­ра і до сьомої години ранку сіло бортів в аеропорту. Можливо, диспетчер не мав дозволяти по­садку».

А тим часом…

Державна авіаційна служ­ба України заборонила авіаком­панії «Україна Аероальянс» по­льоти після аварійної посадки літака Ан-12 біля Львова та ска­сувала ліцензію. Зазначимо, що випадок біля Львова — не пер­ший у послужному списку цієї авіакомпанії. У 2014 р. літак Ан-12 цієї ж компанії впав в Алжирі, внаслідок чого загинуло семеро людей. А у 2013 р. літак цієї авіа­компанії загорівся в аеропорту Лейпцига — тоді жертв вдалося уникнути.