«Розмороження проєкту львівського метро – зі сфери «фентезі»

Так вважає головний архітектор Львова Юліан Чаплінський, а ось депутати підтримали на сесії е-петицію...

Так мав би виглядати метрополітен по-львівськи: зі стареньким трамваєм. Це проєкт, який обговорювали у 80-х роках. Фото з архіву "ВЗ"

Депутати Львівської міської ради погодилися спорудити у місті Лева… метро. На сесії вони більшістю голосів підтримали електронну петицію про розмороження проєкту львівської підземки. Електронна петиція на цю транспортну тему набрала необхідну кількість голосів, її зареєстрував 29-річний львів’янин Василь Лозовий. «Маю прохання — підтримати цю божевільну, але таку потрібну для міста Лева петицію, — написав автор ідеї на своїй сторінці у соцмережі. — І не треба буде ні трамваїв, ні тролейбусів, ні навіть автомобілів… Це справді те, що потрібно нашому місту».

Василь Лозовий каже, з огляду на затори та дуже велику кількість громад­ського та приватного транспор­ту, варто розморозити про­єкт львівського метрополітену. «Це необхідно насамперед для збереження архітектурного ви­гляду міста і для безпеки буді­вель, які занесені до спадщи­ни ЮНЕСКО. Пропоную проєкт метрополітену, який буде по­будований не ближче, ніж за кі­лометр у радіусі від Львівської міської ради (Ратуші). На мою думку, проєкт метрополітену має право на життя, зважаючи на сучасні технології. Тепер його буде набагато легше прокласти, ніж 25 років тому».

Автор петиції запропонував свій варіант прокладення марш­руту метро: «Метро може про­ходити через Парк імені Івана Франка, де може бути перша станція метро «Університет».

Далі буде станція «Цитадель», далі — район Погулянки, Коно­вальця, Княгині Ольги, Сихів… І маємо у Львові метрополітен!".

Журналіст «ВЗ» звернула­ся по коментар до начальника управління архітектури та ур­баністики Львівської міської ради Юліана Чаплінського. Чиновник каже, що розморо­ження проєкту метро неможли­ве, і що це зі сфери «фентезі». «Ні у схемі сталої мобільності, ні у Генплані Львова не перед­бачено спорудження метро, — наголосив головний архітектор Львова. — Прокласти метропо­літен технічно неможливо. Про­те є інший варіант. Львів не ви­користав потенціалу „червоних ліній“, тобто землі загального користування, призначеної для прокладення інженерних і тран­спортних комунікацій, пішохід­них зв’язків, впорядкування, озеленення й освітлення вулиць. Йдеться про залізничну гілку за межами центру. Якщо розви­нути її у рамках „червоних ліній“, матимемо міську електричку».

Юліан Чаплінський перекона­ний, якщо інвестувати у швид­кісну електричку (яка сума по­трібна, наразі не каже. — Авт.), за 50 хвилин можна буде добра­тися зі Сихова до Підзамча. Така ідея, каже Чаплінський, більш-менш реальна: «червоні лінії» збережено, і не потрібно пере­копувати пів міста.

Начальник управління «Се­кретаріат ради» Львівської міської ради Юрій Лукашев­ський теж не дає гарантії, що голосування міських обранців означатиме, що за кілька ро­ків у місті Лева буде спорудже­но метрополітен. Каже, голосу­вання депутатів свідчить про те, що експерти нарешті мають детальніше вивчити ідею спору­дження метро і сказати, реаль­но це чи ні. «Хочуть дізнатися, чи це ідея фікс, чи справді доцільно прокладати метро, — зазначив Лукашевський. — Треба фахово дослідити питання. Крім метро, є варіант прокладення швидкіс­ного трамвая, який би у певних ділянках їздив під землею. Це не означає, що вже буде проєкт і треба виділяти гроші».

Депутат Львівської міської ради Ігор Телішевський ви­знав припущення журналістки «ВЗ» про те, що голосування за проєкт метро є цілком недореч­ним піаром, оскільки місто не має на це ні технічної можливос­ті, ні грошей. Каже, депутати го­лосували лише тому, аби дослі­дити питання глибше, а раптом це буде перспектива на наступ­ні 40−50 років. Мовляв, у місті і так треба вирішувати проблему з транспортом. «У Львові еле­ментарно не можуть вирішити питання з ремонтом доріг. Одну дорогу реконструюють май­же рік, — каже депутат. — Про­те треба дивитися у майбутнє. Оскільки люди проголосували за е-петицію про розмороження проєкту метро, то ідея має пра­во на життя. Знаємо, як метро будується у Києві, Харкові… За стільки років не можуть добуду­вати, бо це великі затрати».

Коментар для «ВЗ»
Назарій Брезіцький, засновник громадської організації «Ідея міста»

Що робити львів’янам до того часу, поки збудують у місті метрополітен?

Цю тему досліджую, маю певні ідеї, як розвантажити рух транспорту. За результа­тами численних досліджень, найбільші тягучки у місті з 8-ї години до 9.30. Спира­ючись на європейський до­свід, установи можуть роз­починати робочий день у різний ранковий час. Елек­тротранспорт і вивільнення центру від приватних авто спростить життя багатьом. За останні десять років з усіх міських проєктів розвитку інфраструктури завершили лише будівництво «Трамвая на Сихів»…